Acties als de verkopen even tegen zitten

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Vallen de resultaten tegen? Zit de omzet niet mee de laatste tijd? We geven u vier tips om snel uit het dal te komen.

Acties als de verkopen even tegen zitten


  • Eerst nadenken, dan pas tot (nieuwe) actie overgaan
    Als de verkopen tegen zitten, moet u niet direct tot actie overgaan maar eerst goed nadenken wat er niet goed gaat, waarom en hoe u dit kunt veranderen. Dat is beter dan snel de markt te belagen met opnieuw uw standaard PR-boodschap. Die is misschien wel uitgewerkt.
  • Succes bestaat uit doelen. Doelen halen = doelen stellen
    Stel jaarlijks (inspirerende en meetbare) doelen vast en schrijf ze op! Dan pas gaat u ernaar werken.
  • Leer van andere branches
    Scan de websites van aanbieders van producten/diensten uit andere branches. Kans is dat ze hun product/dienst beter of pakkender verwoorden dan u(w branche). Haal de goede elementen eruit, pas ze aan aan uw branche. U bent verfrissender en voorkomt standaard boodschappen
  • Méér verkopen bij dezelfde klant = goede gratis after sales
    Bouw een goede en stevige relatie op met uw klanten door ze ná de afname van uw product/dienst te blijven voorzien van (gratis) adviezen/tips. Zo blijft u op hun netvlies gebrand en zullen ze u direct weer weten te vinden als de behoefte ontstaat.
  • Leer door eigen onderzoek
    Benader klanten en prospects en stel ze vragen om hun behoeften beter op uw netvlies te hebben. De vragen gaan dan over welke problemen ze ervaren en hoe ze dat willen oplossen.
    Geef ze de generieke uitkomsten (het totaal van alle onderzochte bedrijven) later terug, als dank en/of stuur hen een aardigheidje. Resultaat: ze denken weer aan u, zonder dat u 'pusht'. Én ze zien dat u interesse toont en de klantsituatie als uitgangspunt neemt
  • Gééf
    Bedenk een aantal tips die de klant/prospect helpen aan een hogere omzet of lagere kosten. Stuur deze gratis op aan de klant en bel ze na of het cadeautje hen bevallen is. Let op dat u met name gééft zonder direct een tegenprestatie te eisen (gesprek of aankoop). Kijk en zie dat een aantal ontvangers u toch zelf weer gaan benaderen.

Tip
Klanttevredenheid bepaalt uw omzet. Het zakelijke succes van uw onderneming wordt bepaald door de mate waarin u uw belangrijkste klanten tevreden weet te stellen. Doe dus jaarlijks een klanttevredenheids-onderzoek.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(28 stemmen)
Reacties

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

In onze webshop kunnen klanten een review achterlaten, over het door hun gekochte product.

Dankzij een tip op dit forum, heb ik een cadeautje als tegenprestatie aangeboden bij iedere review. Dit werkt uitstekend, we ontvangen zeker 3 keer zo veel reviews als voorheen.

Wij zijn erg lang bezig geweest met het bedenken van een aardigheidje dat absoluut uniek is. Deze hebben wij gevonden in de vorm van een custom-made sleutelhanger in hout, met de voornaam van de klant.

Het is een redelijke investering, maar wij willen perse dat de klant ons niet vergeet, en willen een langdurige relatie aangaan.

Wij geloven dat we op deze manier een 'wow-effect' kunnen creëren, waarbij wij ons duidelijk onderscheiden van de concurrent.

Verkopen aan een nieuwe klant is 5 keer zo moeilijk als aan een bestaande...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..