Stuur geen informatie vooraf

Menige organisatie stuurt brieven, reclamemateriaal of geschenkjes aan prospects als vorm van koude acquisitie: zinloos. Waarom?

Stuur geen informatie vooraf

In de brief wordt dan aangekondigd dat de verzender op korte termijn zal bellen om te vernemen wat de klant ervan vindt. Heb als verkoper echter niet de illusie dat deze brieven e.d. geopend, laat staan gelezen worden. Vrijwel alles verdwijnt direct in de papierbak en bereikt nooit het bureau van de geadresseerde. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar dit is de praktijk.

Voor veel verkopers is het versturen van dergelijk materiaal echter een 'alibi' om binnen te komen en het gevoelsmatig makkelijker te maken (koud) telefonisch contact te zoeken. Als dat DE reden is om het te versturen: prima.

Tip
Als u toch voor uzelf de koude acquisitiedrempel op deze manier wilt verlagen, bespaar u dan de moeite van het versturen en de kosten van de postzegels. Stuur geen brieven, reclame of geschenkjes, maar verwijs er wél naar in uw gesprek. Dan kunt u eventueel daarna alsnog iets sturen…

Victor Bonke
Acquiro

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Cold Calling, Folders
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,0
(4 stemmen)
Reacties

John Manschot

Ha Victor,

Ik weet niet of ik je goed begrijp, daarom vraag ik het maar even. Geef je in je bijdrage de tip om tijdens het verkoopgesprek te suggereren dat je al iets gestuurd hebt (terwijl dat niet zo is) zodat je gsprekspartner zich wellicht een beetje ongemakkelijk voelt en je vervolgens iets kunt sturen, daarover kunt bellen enz.?

Met vriendelijke groet,

John Manschot

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

Beste John, ik suggereer inderdaad dat je zou kunnen overwegen om te doen alsof je iets gestuurd hebt terwijl dat niet zo is. Niet om de prospect in verlegenheid te brengen, maar om je eigen drempel om te bellen te verlagen. Menigeen belt namelijk makkelijker als er al iets gestuurd is waar ze aan kunnen refereren. Ook al is dat dus niet ECHT gestuurd.

Victor

John Manschot

Ha Victor,

Dankjewel voor je reactie. Wellicht heb je gelijk en helpt jouw tip sommige verkopers over de beldrempel heen. Al denk ik wel dat het symptoombestrijding is. De vraag bij deze verkopers is wat de volgende drempel is waar ze met een trucje overheen geholpen moeten worden. Voor je het weet staan deze mensen stijf van de trucjes en hebben absoluut geen weet meer van hun echte persoonlijke kracht. Bij gebrek aan echtheid zullen ze volgens mij hooguit middelmatig presteren en voortdurend onder ongezonde spanning moeten leven vanwege de angst dat hun toverdoos op een dag niet meer werkt. En wat dan ... ?

Je tip lijkt me daarom meer een noodverband dan een structurele oplossing. De noodzaak van nazorg die de kwaal zelf aanpakt, zou van mij wel in de bijsluiter mogen worden vermeld.

Met vriendelijke groet,

John Manschot

Peter van den Berg

Beste Victor en anderen,

mijn eigen ervaring is juist dat alleen een brief niet werkt. Maar als je er een leuke attentie bij doet en verstuurt in een 'bubbel-enveop', is de attentiewaarde veel hoger. Bij het nabellen weet bijna iedere prospect zich de brief nog te herinneren!
Belangrijk is hierbij wel dat je wel de juiste contactpersoon hebt, zodat je gericht naar die persoon kunt vragen.
Met deze methode heb ik al vele afspraken gemaakt.

Peter van den Berg

Wilme de Roon

Beste Victor en oook anderen,

Het aangeven dat er iets gestuurd zou zijn wat niet verzonden is, lijkt mij echt geen goed advies. Alsof dit nieuw is en dit niet al vaak is geprobeerd. Als ik gebeld zou worden met: heeft u mijn leuke presentje ontvangen.... o, wat jammer... het heeft u niet bereikt... Dan zou ik me in de maling genomen voelen omdat je WEET dat sommige verkopers dit soort van smoezen hanteren. Dus snap ik niet dat dit geadviseerd wordt.

Peter van Berg zijn reactie vind ik waardevoller.

Met vriendelijke groet,

Wilme de Roon

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..