Eerst even onderzoeken

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Wat weet u eigenlijk van de mensen die u dagelijks belt? Wat zijn hun problemen? Waar zijn ze in geïnteresseerd?

Eerst even onderzoeken

Vaak hebben wij geen idee! Als je deze mensen dan gaat bellen en ze een aanbod doet, is de kans groot dat ze geen interesse hebben. Het vervelende is dat u zichzelf wél hebt bloot gegeven. Ze hebben een verkoper aan de lijn, en dus laten ze vaak niet het achterste van hun tong zien.

Eenvoudige remedie
Er is een eenvoudige remedie voor dit probleem. Toegegeven, het is extra werk, maar het levert wel wat op.

Maak een simpel vragenlijstje, met bijvoorbeeld een stuk of vijf vragen.

Bel uw prospectlijst, presenteer uzelf als onderzoeksbureau huppeldepup en doe met de lijst een kort marktonderzoek. Dit noemt men in het vakjargon ook wel je bestand verrijken.

Door de extra informatie kunt u veel gerichter te werk gaan. En daarmee nemen uw kansen op succes flink toe. Op deze manier leert u wie de contactpersonen zijn, ontdek u behoeftes en knelpunten. Zeker als de laatste vraag is: Waarover bent u ten aanzien van leveranciers [noem uw branche] het minst tevreden? (of: Waarover heeft u de meeste klachten?).

Tip
Vind u het teveel werk? Besteed het dan uit aan een telemarketingbureau. Die werken, ten aanzien van dit soort klussen, op zeer concurrerende tarieven.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Klantenbinding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   1,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..