Eerst even onderzoeken

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Wat weet u eigenlijk van de mensen die u dagelijks belt? Wat zijn hun problemen? Waar zijn ze in geïnteresseerd?

Eerst even onderzoeken

Vaak hebben wij geen idee! Als je deze mensen dan gaat bellen en ze een aanbod doet, is de kans groot dat ze geen interesse hebben. Het vervelende is dat u zichzelf wél hebt bloot gegeven. Ze hebben een verkoper aan de lijn, en dus laten ze vaak niet het achterste van hun tong zien.

Eenvoudige remedie
Er is een eenvoudige remedie voor dit probleem. Toegegeven, het is extra werk, maar het levert wel wat op.

Maak een simpel vragenlijstje, met bijvoorbeeld een stuk of vijf vragen.

Bel uw prospectlijst, presenteer uzelf als onderzoeksbureau huppeldepup en doe met de lijst een kort marktonderzoek. Dit noemt men in het vakjargon ook wel je bestand verrijken.

Door de extra informatie kunt u veel gerichter te werk gaan. En daarmee nemen uw kansen op succes flink toe. Op deze manier leert u wie de contactpersonen zijn, ontdek u behoeftes en knelpunten. Zeker als de laatste vraag is: Waarover bent u ten aanzien van leveranciers [noem uw branche] het minst tevreden? (of: Waarover heeft u de meeste klachten?).

Tip
Vind u het teveel werk? Besteed het dan uit aan een telemarketingbureau. Die werken, ten aanzien van dit soort klussen, op zeer concurrerende tarieven.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 1,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..