Wat bent u waard voor uw bedrijf?
Verkopers lijken op zelfstandige ondernemers. Wat bent u in die rol waard voor het bedrijf? Om die vraag te beantwoorden is het nuttig eens kritisch naar uw activiteiten te kijken. U kunt dat vrij gemakkelijk berekenen. U weet natuurlijk wat uw omzet op jaarbasis (of per maand) is. En de marge die u op deze omzet maakt is ook vaak bekend. Deel de marge door het aantal uren dat u werkt. Dan weet u uw bijdrage per uur. Ik geef een voorbeeld: Uw bijdrage per uur, voorbeeld Een verkoper levert een omzetbijdrage per maand van 50.000 euro. Stel het bedrijf maakt daarop een marge van 15% (dus na aftrek van alle kosten). Dan is de bijdrage aan de bedrijfswinst: 7.500 euro. Gemiddeld werkt de verkoper 4 x 38 uur = 152 uur per maand. Zijn winstbijdrage per uur is dan 7.500 ./. 152 euro = 49,34 euro. ► Aan de hand van deze bereking weet u of uw bijdrage nuttig is of niet. Is uw bijdrage gering of zelfs negatief? Dan moet u zich serieus afvragen of u wel het juiste beroep hebt gekozen. Bijhouden van uw activiteiten Houd gedurende enkele dagen al uw activiteiten bij en maak dan een schatting van de bijdrage aan de winst per activiteit. Wat is bijvoorbeeld de waarde van het zoeken naar adressen in telefoongidsen of op internet? Wat is de nuttige bijdrage van servicebezoeken? Dan zult u zien dat het beter is om een aantal activiteiten aan anderen uit te besteden of te beperken. Omdat iemand anders dat goedkoper of beter kan doen.
Tip U gaat natuurlijk geen tijd investeren in zaken die slechts een bijdrage leveren van bijvoorbeeld 25 euro per uur!
Michel Hoetmer Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers' Klik hier
|