Verkopen op z’n Italiaans

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Mijn werkveld was ooit Zuid Europa. Ik werkte voor een internationale drankenfirma en was regelmatig in Italië, Spanje en Griekenland om daar met lokale agenten voor meer omzet te zorgen. Leerzame avonturen...

Verkopen op z’n Italiaans

Mijn grootste fout
Mijn grootste fout was dat ik de distributeurs ging vertellen dat ze meer af moesten nemen, terwijl ik vergat naar hun argumenten te willen luisteren waarom dat niet ging. (Die Italianen proberen er weer onderuit te komen met hun gladde praatjes…)
Op één van mijn bezoeken naar Italië werd ik op uiterst vriendelijke manier meegenomen naar een opslagplaats, waar enorme hoeveelheden pallets met drank stonden. Flessen van 10 jaar geleden welteverstaan. De vorm van de fles en van het etiket was inmiddels allang aangepast aan de moderne tijd (en aan de ego's van onze nieuwe product managers) en dus waren deze flessen onverkoopbaar geworden.  

Maar de Italiaanse distributeur deed weinig pogingen om nieuwe voorraden in te slaan, aangezien hij probeerde van deze voorraden af te komen. Al enkele malen in het verleden had hij me via de telefoon te verstaan gegeven dat ik hem moest helpen met de verkoop van oude voorraden. Ik vond dat zíjn taak en hield me vooral bezig met het verschepen van flessen naar de opslagcentra in de verschillende landen.
Nu ik er was, zág ik pas wat het echte probleem was. Mijn voorgangers hadden jarenlang veel verkocht aan hen en ik dreigde in dezelfde val te lopen: geen hulp met de sell through, zoals dat heet. Ik dacht aan mijn eigen ego, namelijk een verhoging van mijn eigen resultaten op zeer korte termijn. Maandelijks werden we afgerekend op het behalen van de targets.

Na een goed diner werd het me duidelijk wat me te doen stond. Ik moest terug naar het hoofdkantoor met een beroerde boodschap. De oude flessen moesten worden vernietigd/ afgeboekt en ik moest een plan opstellen om de distributeur te ondersteunen in het verkopen aan bars en hotels in Italië. Zo geschiedde en ik heb mij niet populair gemaakt bij mijn baas.

Vertrouwen
Maar belangrijker nog dan de plannen voor het doorverkopen van de distributeur aan klanten in eigen land, was het vertrouwen dat werd gecreëerd. Het gevoel van de distributeur dat ik zijn problemen werkelijk begreep en ook zelf een deel van de pijn wilde nemen, door het op mijn kosten afboeken van de waardeloze voorraad. Belangrijker dan de plannen die toen werden gemaakt, was het geloof in elkaar dat we elkaar steunden in slechte tijden. U moet weten dat de distributeur meerdere concurrerende drankmerken in zijn portfolio heeft en achter dát merk aanloopt waar hij de hoogste marges voor hem haalt en wat het makkelijkste verkoopt. Ons merk behoorde niet in deze categorieën. Maar als je elkaar in het hart hebt gekeken en elkaar hebt geraakt, dan is er de enorme wíl om de ander te helpen.

Echte vriendschap ontstaat juist als je op de stoep staat als de ander het moeilijk heeft, terwijl het jou niet direct wat oplevert (of sterker nog, alleen maar geld kost!).

Dát gebaar is de Italiaanse distributeur nooit vergeten en hij heeft mij daarna beter dan ooit geholpen om mijn gedeukte imago op het hoofdkantoor weer op te poetsen, door onze merken méér (dan voor hem verantwoorde) aandacht te geven. De belangrijke les uit Zuid Europa is geweest dat als jij voor mensen door het vuur gaat en volle aandacht schenkt zonder iets terug te willen, een band voor het leven gecreëerd is. Uiteindelijk is dat belangrijker dan focus op korte termijn en tegelijk de belangrijkste paradox voor verkopers, aangezien die maandelijks worden afgerekend op resultaten.  

Tip
Bouw aan vertrouwen bij de klant door iets te doen dat hém geld oplevert, zonder daar direct iets voor terug te verwachten. Doe dat met regelmaat en u bouwt aan een ijzersterk vertrouwen en een ijzersterk klantenbestand.  

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vertrouwen, Klantenbinding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,8
(5 stemmen)
Reacties

Verkopen is gunnen. Dat blijkt ook weer uit dit verhaal.

Nico

Ik denk dat er meer verkopers zijn die op een dergelijke of vergelijkbare wijze met klanten om willen gaan dan werkgevers lief is. Een goede band met een klant maakt de relatie persoonlijk en doet het er niet toe voor welke werkgever je werkt. Daar zit ook tevens het probleem want dan moet je soms beslissingen nemen en bevoegdheden krijgen waar een werkgever niet achter wil of kan staan. Goed dat het in dit geval wel is gelukt.....vaak gaat het helaas fout!!

Een goede manier van zaken doen. Vertrouwen opbouwen is een goede zaak. Dan maar een keer niets verkopen....het komt daarna vanzelf!

Beste Richard,
Mooi artikel uit de praktijk. Een item waarvan iedereen weet dat dit effect heeft op de korte termijn maar niet op de lange termijn. En dat komt ook omdat een van de taken op het functieprofiel van een verkoper omzet maken is. En dan het liefst margerijke omzet. Dat is ook precies waar je over schrijft. Daar zijn alle inspanningen en activiteiten op gericht. Je ziet dat ook veel terug komen in de manier van acteren bij klanten en in de communicatie naar klanten. Een klant heeft het heel goed in de gaten dat je ongeduld uitstraalt. Je hebt het als klant snel door dat je te maken hebt met een verkoper en dat het je 'geld' gaat kosten, i.p.v. dat het iets oplevert.
Dank je wel. Met vriendelijke groet, Mark van Gerven

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..