Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen?

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Wie ga je benaderen en waarom? Waar maak je de meeste kans? Welke adressen mogen door de shredder? Lees alle antwoorden en doe je voordeel met deze tips voor een optimale hitlist.

Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen?

Het tafereel is meestal hetzelfde. Wanneer je als new business salesprofessional bij een nieuwe organisatie aan de slag gaat  komen er op de eerste dag een grote stapel oude adressen op tafel. Een bonte verzameling lijsten van je voorgangers. “Er zitten vast nog goede leads tussen”, zijn de zalvende woorden van je verkoop manager. Als dit soort adressen in het verleden niet goed zijn  gekwalificeerd, moet je je afvragen of je er nu nog mee aan de slag wilt. De kwaliteit van de namen is meestal slecht. Ook de AVG is niet blij dat je gegevens uit allerlei onduidelijke bronnen gebruikt. Zonder duidelijk opt-in moeten deze gegevens in principe worden vernietigd. Dit soort oude rommel kan dus meteen de vuilnisbak in.

De hitlist
Wil je serieus met business development aan de slag, dan is het beter om een nieuwe hitlist op te bouwen. Dit is een lijst met de belangrijkste namen van organisaties die je graag wilt benaderen. Hoeveel namen hierop komen, hangt af van het niveau van sales waarop je actief bent en in welke bedrijfstak je werkt. Soms zijn het twintig namen, maar tweehonderd is geen uitzondering. Er zijn vijf basismanieren om typen prospects te selecteren:
  1. Op basis van je ideale klant
    Dit is in veel gevallen de beste manier. Je stelt een profiel op met de eigenschappen en kenmerken van je ideale klant. Bijvoorbeeld de fase van ontwikkeling (start-up, groeiend of mature), DMU-samenstelling, investeringskracht, referentiewaarde of cross-sell potentie.

  2. Op basis van je bestaande klanten
    Je kijkt naar de overeenkomstige kenmerken van de beste prospects in je bestaande klantenportefeuille. Je gaat hierna op zoek naar dezelfde soort organisaties, die actief zijn in bestaande markten of juist in een ander marktsegment.

  3. Op basis van je portfolio
    Je kijkt naar je belangrijkste producten of diensten en bepaalt welke problemen deze oplossen of verbeteringen realiseren. Je zoekt daarna prospects die kampen met dit soort problemen of uitdagingen.

  4. Op marktsegment
    Je wilt in een bepaalde markt of branche marktaandeel verwerven of vergroten en je gaat alle relevante namen van prospects in deze markt verzamelen.

  5. Op basis van demografische of geografische kenmerken
    Je zoekt naar prospects in bepaalde geografische gebieden (provincies, landen) of prospects die voldoen aan identieke demografische kenmerken (grootte, type industrie).

Het vinden van namen
Als je hebt bepaald welk type prospects je wilt benaderen, is de volgende stap het vinden van de juiste namen. Er zijn veel manieren om aan namen van goede prospects te komen. Ik zal er een aantal met je doornemen:
Historie. Hoe ben je tot nu toe aan prospects gekomen? Loop eens door je klantenbestand en zoek uit hoe deze namen destijds als prospect in beeld zijn gekomen. Als je hierin patronen kunt ontdekken, ben je meteen een goede manier op het spoor om nog meer goede namen te vinden.
Concurrenten van je klanten. Wanneer je enkele organisaties binnen een bepaalde markt als klant hebt, is het een eenvoudige stap om alle andere belangrijke spelers in deze markt in kaart te brengen. Natuurlijk kan dit gevoelig liggen bij je bestaande klanten, maar als zij gelukkig zijn met je producten of diensten, zijn hun concurrenten dat in potentie ook.
Marketing. Bij marketingacties van je organisatie kunnen nieuwe namen in beeld komen. Bijvoorbeeld via IP-tracking van bezoekers op je website, nieuwe aanmeldingen van jullie nieuwsbrief of personen die het LinkedIn-profiel van je bedrijf of je collega’s bezoeken.
Via klanten en netwerkcontacten. Misschien wel de meest effectieve manier om aan goede namen te komen, is via referrals. Je vraagt je klanten en netwerkcontacten aan wie zij je zouden aanbevelen. Dit zijn meteen namen waar je snel aan tafel kunt komen, omdat je een aanbeveling uit onverdachte hoek hebt gekregen.
Online research. Socialmedia-platforms en zoekmachines zijn een prachtig medium om research te doen naar kandidaten voor je hitlist. Zorg dat je weet hoe je slim kunt zoeken met zoekmachines, door betere zoekopdrachten in te geven (werken met jokers, Boolean-search). Ook de ‘advanced search’ bij LinkedIn bijvoorbeeld is een krachtige tool voor research.
Offline research. Traditionele manieren als het bezoeken van beurzen, seminars, open dagen en netwerkbijeenkomsten zijn nog steeds effectief om namen van prospects op het spoor te komen. Binnen een dag heb je met alle belangrijke spelers uit een bedrijfstak de handen geschud.
Adressenlijsten. Er zijn nog steeds genoeg leveranciers van adressen op de markt. De kwaliteit van dit soort gekochte adressenlijsten is echter moeilijk in te schatten. Een betere manier is om leden- en deelnemerslijsten van belangenverenigingen, seminars en zakelijke netwerken op te vragen. Deze zijn vaak van betere kwaliteit, maar het kost enige moeite om ze te achterhalen.

Walvissen

Een bijzonder soort prospect voor je hitlist is de zogenaamde whale. Dit zijn heel grote prospects (walvissen), waarvan je op het eerste gezicht denkt dat je daar onmogelijk kunt binnenkomen. Maar mocht je hen ooit als klant binnenhalen, dan leveren ze minstens tien keer meer omzet en winst op dan een gemiddelde klant. Het is goed om een paar van dit soort grote prospects op je hitlist te zetten. Het zal over het algemeen veel tijd en moeite kosten om met hen een afspraak te maken, maar als je er niet achteraan gaat, kom je nooit bij dit soort partijen aan tafel. Besteed een klein deel van je acquisitietijd aan deze prospects en ook deze grote namen kun je converteren.

Influencers
Een ander type prospect dat op je hitlist thuishoort, zijn influencers. Dit zijn personen en organisaties met veel kennis, invloed of contacten in de markt of branche waarin je prospects actief zijn. Denk aan sleutelfiguren bij brancheorganisaties, adviesbureaus, universiteiten, vaktijdschriften of overheidsinstanties. Je kunt hier niet direct zaken mee doen, maar ze kunnen wel hulpvaardig zijn om bij prospects binnen te komen. Als je een referral via een influencers hebt verkregen, dan vergroot dit direct je eigen deskundigheid in de ogen van je prospect.

Niet eenmalig

Het bouwen van een hitlist is geen eenmalige gebeurtenis. Er verdwijnen altijd namen omdat je hier aan tafel bent gekomen of dat een afspraak maken niet is gelukt. Dit betekent dat je altijd tijd moet blijven investeren in het vinden van nieuwe namen om je hitlist op peil te houden. Blijf dus consequent vragen om referrals, kijk rond om beurzen, check online tools zoals google alert en plan een uurtje deskresearch in per week. Betaalde tools zoals Sales Navigator of Vainu, geven je automatisch suggesties van nieuwe namen. Ook een goed marketing automation systeem doet hetzelfde voor je.

De Hitlist binnen de Par5 methode

Het werken met een sterke hitlist is een onderdeel van de Par5 methode. Dit is een zeer succesvolle integrale acquisitiemethode, geheel AVG-proof met een vijf tot tien keer hoger rendement dan traditionele methoden zoals koude acquisitie. Wil je meer weten over deze aanpak? Het boek in hardcover en E-book is overal te verkrijgen. Een kosteloze introductie op de Par5 methode is te downloaden op www.par5.nl/boek.
 
Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,7
(10 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel