Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Follow up

Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
De goede follow up (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Waarom u foldermateriaal beter thuis kunt laten! (Christiaan Knopper)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 6 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 5 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 3 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 2 (David Bloch)
De 10 e-Geboden: bewustwording met e-mail, deel 1 (David Bloch)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Léést de klant uw prospectus wel? (Redactie Verkopersonline.nl)
E-mail kán effectiever (David Bloch)
E-mail: het communicatiespook (Herman Meijer)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)

Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect!

Een volle Inbox is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Het is een continue uitdaging om door te dringen bij uw relaties. Gebruik deze tips om úw bericht eruit te laten springen.

Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect!

Klanten benaderen, telefoontjes of offertes opvolgen, afspraken maken of bevestigen, agenda's rondsturen – e-mail is een veelgebruikt medium in de verkoop. Maar wordt het ook optimaal gebruikt? Heeft u het gevoel dat uw berichten verdwijnen in de dagelijkse golven mail die nagenoeg iedereen tegenwoordig vaak overspoelen? Pak het dan eens anders aan!

1. Origineel onderwerp
Gebruik een originele invulling van het 'Onderwerp'-veld. Waar het belangrijk is om een kernwoord te herhalen, doet u dat zónder Re: (dat overigens hetzelfde als 'onderwerp' betekent):
[Kernwoord]: volgende stap
>> [Kernwoord]: voorbereiding op vergadering
Ook het gebruik van aansprekende emoticons (als uw e-mailprogramma deze toelaat) in het 'Onderwerp'-veld valt op en onderscheidt úw bericht van alle nietszeggende Re:-berichten. Laat dit veld vooral een indicatie geven waarover het actuele bericht gaat in plaats van te refereren aan oude correspondentie!
Ook kunt u dit veld als inleiding tot de eigenlijke inhoud van uw bericht gebruiken:
[onderwerpveld:] Dank je, Erwin...
[tekstveld:] ... voor je snelle reactie en aanvullende informatie!
Zo betrekt u meteen de ontvanger erbij en versterkt u de relatie door eenvoudigweg een waardering te uiten.

2. Schrap alle 'rommel' uit uw bericht
Kom de lezer tegemoet door zo snel mogelijk te laten lezen wat hij moet weten.
Deze afbeelding laat gangbare, automatisch geplaatste rommel zien, waarbij u zich het volgende af kan vragen:
  • Verzonden van...
    - Weet u zéker dat het werkelijk relevant is dat uw correspondent weet welk apparaat u gebruikt?
  • Disclaimer
    - De ellenlange en klakkeloze disclaimers hebben géén juridische waarde en kunnen weg. Lees deze link om u verder te informeren over de nutteloosheid van deze rommel.
  • 'Denk voordat u print'
    Toen dit eerst verscheen zo'n 15 jaar geleden was het aardig. Inmiddels komt het gebruik van zo'n kreet oubollig over.
  • Reclame
    IncrediMail, AVG, Bullguard en Avast: dat u ervoor kiest om reclame voor andermans software te maken, is úw zaak. Maar overweeg hoe het bij de ontvanger overkomt (het heeft overigens weinig zin om uitgaande berichten te scannen op virussen...).

3. Denk na over uw 'signatures'
Wees zuinig met het steeds verzenden van een vaste signature die automatisch geplaatst wordt. Bij nieuwe berichten aan nieuwe relaties gebruikt u een lange versie met logo, contactgegevens en KvK-nummer. Bij alle andere berichten gebruikt u een korte of geen signature.

Verkoper: wees to-the-point
Al met al werkt het in uw voordeel om alles in het werk te stellen om de ontvangers van uw berichten te ontlasten. Door uw best te doen om uw berichten gelezen te krijgen en ze te ontdoen van onnodige rommel verhoogt u de kans om uw doel te bereiken: het beïnvloeden van de lezer om zaken met u te (blijven of gaan) doen.
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,4
(7 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

D.M. Medik |  http://dmmcommunication.nl

Goede tips David en nog altijd zeer actueel.

Dank je, Daphne... vooral omdat JIJ ook zo driftig bezig bent met dit onderwerp!
(Tip aan andere lezers: bezoek Daphne's site.)
Wel nog een schrijftip: gebruik interpunctie - vooral de komma bij namen en aanspreektermen.

Paul Hassels Monning |  http://dutchmarq.nl/brainbound

Nog steeds actuele tips waar ik graag deze aan toevoeg: ontwerp de email titel en boodschap altijd vanuit het doel van de prospect of klant. Door aan te sluiten bij die doelstelling roept de email allereerst herkenning op (ah, that's in for me..!) en wordt de lezer gestimuleerd om de email ook daadwerkelijk te openen en te lezen. Elke email maar zeker ook emails die worden ingezet bij lead nurturing zouden ook aan dit criterium moeten voldoen.

Helemaal mee eens, Paul.
Dank je voor het voortborduren op dit deel van mijn artikel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel