Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Voorbereiding

Waarin zijn jullie radicaal anders? (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Wacht even… - wat u kunt doen met wachttijd (Jan-Willem Seip)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Consultative Selling 2.0: voorbij het Hamer-en-Spijkers Dilemma (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe verslaat u de concurrent? (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
De concurrentie verslaan, in stijl (Peter Stinckens)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Onderscheidend vermogen (Vladan Soldat)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Geluk of pech in de verkoop (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Herken het kaf tussen het koren (Harro Willemsen)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Leren concurreren (Peter Stinckens)
Is het verkoopvak moeilijker geworden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Hoe u uw resultaten kunt verdubbelen (Peter Stinckens)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
Wij hebben oplossingen voor iedereen (Peter Stinckens)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Niet kiezen, is verliezen (Michel Hoetmer)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
De concurrent? Geef hem het nakijken! (Redactie Verkopersonline.nl)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Onderscheid u van uw concurrent (Richard van Houten)
Geen zaken zonder concurrentievoordeel (Ton Tognolli)
Verkoop VOODOO (Michel Hoetmer)
Het belang van research (Michel Hoetmer)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Hoe inventariseert u de behoeften van de prospect? (Richte Lommert)
Checklist positionering (Michel Hoetmer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Checklist afsluiten (Michel Hoetmer)
De juiste adressen zoeken en vinden (Michel Hoetmer)
Waarom uw concurrenten altijd beter zijn (Peter Stinckens)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Flashbacken naar grootse momenten (Harro Willemsen)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)
Het voorbereiden van je verkoop (Roeland Schweitzer)
De belangrijkste fase (Klantencontact)
Be Prepared (Klantencontact)
Terroristische aanslag (Verkoop Succes)

Waarin zijn jullie radicaal anders?

In de huidige wereld van social media ga je door algoritmes meer en meer op elkaar lijken. Daarom is het zo moeilijk om jezelf te onderscheiden. Hoe kun je hiermee omgaan?

Waarin zijn jullie radicaal anders?
We leven in een wereld van transparantie, KPI's ,algoritmes, big data, ... alles moet geobjectiveerd, ontbloot worden. Dit wordt ook omschreven als de pornoficatie van de samenleving: door close-ups en extreme uitvergroting verliest het 'object' aantrekkingskracht. Zichtbaarder dan Zichtbaar. We zitten met onze neus op de feiten en de data.

Een kwalijker gevolg is dat iedereen meer en meer op elkaar begint te lijken: via likes en algoritmes krijg je een “soort zoekt soort” en voor je het weet zit je in de “hel van hetzelfde”. Mogelijks interessant als je handtassen verkoopt via Instagram, maar dodelijk voor je pipeline in de waardeverkoop in B-toB.

Een betere strategie is zorgen voor 'afstand'. In de wereld van social media - waar zelfs intieme gevoelens en ervaringen worden gedeeld - zijn nu andere strategieën nodig om 'op te vallen'. Worden we niet eerder verleid door bewust iemand op afstand houden? De glimlach die niet direct wordt beantwoord? Het lichaamsdeel dat juist wordt bedekt?

Radicaal anders
Je wordt door je geliefde niet graag gezien omdat je je zo voorbeeldig gedraagt of omdat je wat gemeenschappelijke waarden hebt, dezelfde interesses ... Help!! Nee je wordt graag gezien of je ziet iemand graag omdat er iets is waar je geen vat op kunt krijgen, dat je (de andere) nooit zult begrijpen. Dat radicaal anders zijn garandeert de absolute vrijheid als mens en kan niet gemanipuleerd worden. Het is niet MAAKBAAR.

Hier zie je de werking van de filosofie van de eros: wat is het wat jou uniek, fundamenteel anders maakt? Zo anders dat de ander het niet kan begrijpen/herkennen maar wel fascineert. Het blijft onzichtbaar. Anders wordt jullie relatie steriel.

Wat is jouw make-up?
Ik snap dat dit in een tijd van de maakbare mens - worden of kopiëren wie je wilt - vreemd klinkt, toch zijn het oeroude inzichten, waar we ons voordeel mee kunnen doen. De obsessie met transparantie ontkent een menselijke behoefte: mensen houden van illusies, een plaatje. We zoeken het verhaal, de fantasie, maar niet het obscene plat zichtbare. We willen dat make-up of kleding het ''zichtbare" weer verbergt. We willen fantaseren.

Mogelijk is dit zelfs de grootste bedreiging van big data. Hoe nuttig ook, big data veroorzaakt de verlamming van het creatief brein. Met data kun je tellen (meer van hetzelfde) maar niet vertellen (cf. Byung-Chul Han, auteur van Infocratie).

Dus de vragen om mee te werken zijn: Waar bewaar jij afstand? Wat is jouw make-up? Waar laat je je net niet raken? Waar ben je ongrijpbaar? Waar kan men je net niet doorgronden? Wat is jouw geheim?

Zo ken ik wel marketingbureaus en SEO-agencies met geheime 'blackbox'-algoritmes waarmee ze je naar de TOP van van Google ranking schieten, dat is althans de belofte. Geen kat die begrijpt waar ze mee bezig zijn, maar het verkoopt ...  ook als de resultaten ronduit slecht zijn. Maar de budgetten worden wel vrij gemaakt.

Pitchen, of het Geheim?
Als mentor van start-ups, die vandaag pitchen om kapitaal aan te trekken, maar zien dat dit niet werkt in verkopen, is mijn advies: zoek naar je geheim (dat altijd verborgen ligt in een specifieke klantenrelatie en in jou als persoon) en zet dat in de verf. Geef de klant vervolgens controle door het een beetje zichtbaar te maken: een cockpit, een pipeline die ze kunnen volgen, clicks, analytics … Ook al zijn ze niet effectief, de klant ervaart - de illusie van - zekerheid en blijft wel gefascineerd.

Werk je voor een gevestigde waarde - geen start-up - dan kunnen we deze informatie distilleren uit de bedrijfscultuur en de oorspronkelijke missie van het bedrijf. Deze kennis staat - vreemd genoeg - nooit op een website of wordt niet gecommuniceerd. Het is een blinde vlek, zelfs voor de oprichters van het bedrijf.

Daniel Goleman (auteur van Emotionele Intelligentie) omschrijft in "Liegen om te overleven" de bedrijfscultuur als de som van haar blinde vlekken. Dat was een fantastisch inzicht en relativeert de wereld van data. Ik zoek altijd naar de blinde vlekken bij mijn klanten (en concurrenten!). Tegen de waardevolle inzichten die dit oplevert kan geen kwantitatief marketingsonderzoek op. Je raakt de juiste snaar.

Tot beslui
t
Ga je het zelf meteen toepassen en of heb je hierbij hulp nodig? Vraag gerust een afspraak aan voor een eerste brainstorm via teams/google meet. Dan ben je al meteen onderweg ...  Ik ben altijd nieuwsgierig, dat is mijn geheime wapen in sales. Ontdek zo zelf een aantal succesvolle strategieën die je kunt toepassen in verkopen, rekruteren, marketing.

Extra Tip: Benieuwd naar hoe jouw team presteert in het afsluiten van deals? Doe gratis deze korte test (groene knop op de homepage). Je krijgt zonder telefoontjes, een rapport met nuttige aanbevelingen in je mailbox.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Onderscheiden, USP, Positionering
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   10,0
(2 stemmen)
Reacties

I sincerely appreciate your guidance and expertise, which have proven to be extremely valuable to me. I would like to express my sincere appreciation for your valuable support and profound knowledge.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel