Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Tegenwerpingen

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Omarm ieder bezwaar (André Hagelen)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
You’re my friend (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Hoe gaat u om met reflexbezwaren? (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De afsluitfase (Piet Aarts)
De vraag die de tegenwerping opheft (Redactie Verkopersonline.nl)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Een klant heeft nooit tegenwerpingen! (waar/nietwaar?)* (Harrie van Heck)
Onzin-tegenargumenten, ofwel muurtjes (Koert Wijnands)
Help! De klant komt met bezwaren in mijn verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bezwaren en tegenwerpingen? (Hans Oelen)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Show me the money (Yuri van der Sluis)

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten

Als bezwaren van prospects vat krijgen op de verkoper, dan kan dat heel veel omzet kosten. Lees hier wat je kan doen om dit te voorkomen.

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten
Sommige bezwaren komen zo vaak voor, dat een verkoper er begrip voor gaat krijgen. Een funeste ontwikkeling, maar ook eentje die heel sluipenderwijs plaats heeft. Reacties voelen als terecht en de optelsom wordt zelden gemaakt. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe relatief makkelijk zoiets gebeurt, en hoe dat al heel snel tonnen aan omzet kost. Terwijl, met een paar voorbereidende maatregelen kan je dit als salesteam heel effectief tegengaan.

Levertijd 5 maanden

Ik had contact opgenomen met een bedrijf over vloerisolatie om een afspraak te maken. Door drukte kon die afspraak pas na zes weken worden ingepland. Zes weken..., daardoor kwam bij mij de vraag op wat de levertijd dan wel niet zou zijn als ik een opdracht geef. De verkoper antwoordde eerlijk dat de levertijd 12 tot 16 weken is. Dat is 4 tot 5 maanden… Ik gaf aan dat ik dat te lang vond. Hij toonde begrip en vroeg me of ik, als ik de afspraak wilde annuleren, dat ook wel wilde doorgeven.

Weg potentiële opdracht van ongeveer € 3000!!!


Stel dat deze verkoper 20 tot 30 mensen per week belt. En stel dat 30% van de mensen met dit bezwaar komen. Dan kost het tonnen in de komende maanden als het bezwaar niet goed afgehandeld wordt.

3 tips om dit te voorkomen

Voorbeelden zoals hierboven komen vaak voor, in verschillende verschijningsvormen. De prospect geeft bijvoorbeeld aan dat ze tevreden zijn bij een concurrent waarvan je weet dat ze goed zijn. Of men geeft aan dat er nu geen plannen zijn. Of ze vragen je een mail te sturen. Stuk voor stuk bezwaren en tegenwerpingen waar je moeilijk doorheen komt.

Wat kan je doen? 3 tips:
  1. Noteer de bezwaren en tegenwerpingen die je vaker krijgt in verkoopgesprekken.
  2. Ga hierover brainstormen tijdens de verkoopmeeting: hoe kan je er het beste mee omgaan?
  3. Leg de beste antwoorden vast in een document - liefst het Sales Playbook - zodat je met elkaar een waardevol salesdocument opbouwt.

Wat had de verkoper in het voorbeeld kunnen zeggen?

Belangrijk om te weten is dat dit bedrijf in vloerisolatie door Vereniging Eigen Huis gekozen is als leverancier. Het is dus kennelijk een betrouwbare partij. Een techniek om met mijn bezwaar tegen de lange levertijd om te gaan is als volgt:
  1. Onderwerp generaliseren en begrip tonen
  2. Probleem isoleren
  3. Twijfel alternatieven creëren
  4. Voordelen expliciet benoemen
  5. Commitment vragen
In de praktijk zou het er dan ongeveer zo aan toe gegaan zijn:
  • Ik begrijp goed dat u op korte termijn uw vloer wilt isoleren. (begrip tonen)
  • Maar het is erg druk in de markt door de hoge gasprijs. De kans dat u voor de winter nog de vloer kunt isoleren, is heel erg klein. (probleem isoleren)
  • Er zijn wel veel cowboys op de markt, die of te veel rekenen, of met onvoldoende kwaliteit de vloer isoleren. (twijfel voor alternatieven creëren)
  • Zoals u weet zijn wij, bedrijf X, uitgekozen door Vereniging Eigen Huis om vloerisolatie te plaatsen. De reden dat ze ons kiezen, is dat we het werk grondig uitvoeren, een betrouwbare prijs afgeven en een hoogwaardige kwaliteit leveren. (voordelen benoemen)
  • Zijn dat zaken die u belangrijk vindt?  Zo ja, zullen we dan de afspraak door laten gaan en kan ik er op rekenen dat u dit serieus neemt?  (Commitment vragen)

Conclusie
In ieder verkoopgesprek komen bezwaren en tegenwerpingen voor. Noteer ze, bespreek tijdens de verkoopmeeting het beste antwoord en leg dat vast in je Sales Playbook. Dan word je elke week een beetje beter.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(2 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel