Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)

Zeven principes voor betere korte berichten

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Door de opkomst van social media communiceren salesprofessionals steeds meer via korte teksten. Maar in weinig woorden helder en to-the-point schrijven gaat niet vanzelf. Doe je voordeel met deze tips.

Zeven principes voor betere korte berichten
Het helder en foutloos verwoorden van je gedachten en ideeën in geschreven taal is uitdagend en inspannend. Het schrijven van teksten, zoals e-mails en offertes, staat bij de meeste salesprofessionals dan ook in de top drie van meest vervelende taken. In commerciële opleidingen en trainingen is er veel aandacht voor de verbetering van mondelinge communicatie. Schriftelijke communicatie is meestal een ondergeschoven kindje, waardoor die vaardigheid te weinig wordt ontwikkeld. Het gevolg is dat binnen veel organisaties de teksten van salesprofessionals door het secretariaat worden gecontroleerd en verbeterd. Voor grote aanbestedingen worden zelfs gespecialiseerde tekstschrijvers ingehuurd. Je wilt klanten en prospects niet confronteren met passieve taal, kromme zinnen en foutieve vervoegingen. De kwaliteit van je teksten straalt immers af op de kwaliteit van je organisatie en je aanbod.

De opkomst van het korte bericht
Geschreven taal door salesprofessionals blijft niet beperkt tot officiële teksten via e-mail of papier. In het afgelopen decennium is door social selling en smartphonegebruik de zakelijke communicatie stevig veranderd. Contact met zakelijke contactpersonen gebeurt steeds vaker met korte berichten en persoonlijke content op socialmedia-platforms en WhatsApp. Een LinkedIn-uitnodiging maken, een appje ter bevestiging sturen of commentaar geven bij de content van een klant. Het is aan de orde van de dag. Hierbij ben je als salesprofessional zelf verantwoordelijk voor je teksten. Hoewel deze media een veel minder formeel karakter hebben, blijft goed taalgebruik belangrijk. Ook hier beïnvloedt de kwaliteit van je bericht het beeld dat klanten en prospects van je hebben. Een appje op het niveau van ”ik ken vanmiddag wel ff kijke of ik tijd heb om langs te kome’’  zal weinig vertrouwen wekken bij de ander.

Zeven principes
Het schrijven van korte reacties, uitnodigingen en berichten op social media lijkt gemakkelijker te zijn dan het schrijven van een lange tekst. Dit is een misvatting. Je wilt in weinig woorden, helder en positief to-the-point schrijven. Hier moet je echt voor gaan zitten. Zoals Blaise Pascal al zei: “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” Om beter te worden in het schrijven van korte berichten vraagt oefening, afkijken, toewijding en feedback vragen. Ik heb zeven principes voor het schrijven van betere berichten op een rijtje gezet om je een goede start te geven.

Principe 1: schrijf actief
Passieve zinnen zijn lijdend en bevatten een combinatie van het werkwoord worden of zijn en een voltooid deelwoord. In een lijdende zin is het onderwerp niet actief. Ze maken zinnen van je bericht meestal niet sterker. Een bericht met passieve zinnen is minder levendig, onnodig lang en onpersoonlijker. Kies voor een actieve vorm.
Schrijf dus niet passief: De informatie zal door mij vanmiddag aan je worden toegestuurd.

Maar schrijf actief: Ik stuur je vanmiddag de informatie.

Principe 2: ieder bericht is maatwerk
Er zit een mens aan de andere kant van je bericht. Hoe persoonlijker je tekst, hoe meer je in positieve zin opvalt. Verwijs bijvoorbeeld naar eerder contact, gedeelde kennis of content die de ander heeft geplaatst. Maak dus maatwerk van je bericht en pas geen knip- en plakwerk toe van eerder gebruikte teksten. 
Dus niet: Hallo, ik wil graag linken met iedereen die actief is in de Foodsector, dus hierbij stuur ik ook jou een linkverzoek.

Maar wel: Beste Bas, het is mooi om te zien dat jullie stevig investeren in energiezuinige machines. Zeker bij dat laatste model de X-2000 waar je een filmpje van hebt gepost. Aangezien ik ook actief ben in de foodsector, lijkt het me positief om met je gelinkt te zijn.

Principe 3: begin met je boodschap

De ander zal je tekst snel scannen om te kijken of er iets interessants in staat. Gebruik dus geen uitvoerige inleidingen, voordat duidelijk is wat de kern van je bericht is. Kom snel ter zake, laat niet relevante details achterwege en zorg dat je boodschap direct helder is.
Dus niet: Ik wilde even reageren op een blog die je vorige week hebt geplaatst. Het kwam op het juiste moment, aangezien wij al tijden bezig zijn om iets dergelijks te ontwikkelen voor een andere sector. Daar is recentelijk wel de klad in gekomen, omdat geldschieters tegenwoordig niet zo happig zijn om riskante projecten te financieren en ook de overheid staat niet te springen om fiscaal aantrekkelijke maatregelen te faciliteren. Zeker niet sinds de verantwoordelijkheid bij het lokale bestuur is neergelegd. Wat ik wil vragen is of je een kopie van het onderzoek van bureau Roothuizen, dat hieraan ten grondslag ligt, ter beschikking kunt stellen, zodat wij hiervan kunnen leren.

Maar wel: In een recente blog noem je een onderzoek van bureau Roothuizen. Zouden wij een kopie van dit onderzoek mogen ontvangen? Wij zijn bezig met een soortgelijke ontwikkeling in een andere sector.

Principe 4: schijf in korte zinnen
Kies ervoor om je zinnen niet te lang te maken. Je lezer haakt af als je zinnen ellenlang doorlopen. Beperk je tot één boodschap per zin. Heb je meerdere boodschappen in een zin, zet dan een punt en geen komma. Als vuistregel moet je in één ademteug een zin kunnen lezen.
Dus niet: Het blog waarin je uitlegt wat er de komende maanden op stapel staat binnen jullie branche heeft niet alleen mij aan het denken gezet, maar het zal ook  binnen de branche als mooie aanbeveling worden opgevat, zeker voor die bedrijven die nog met oude technologie blijven werken en daarbij niet durven te investeren in innovaties, die niet meteen een directe return on investment in zich dragen of van Chinese makelij zijn.

Maar wel: Je blog over de recente ontwikkelingen in jullie branche heeft me aan het denken gezet. Het zal door veel bedrijven als aanbeveling worden opgevat. Dit geldt ook als ze nog met oude technologie blijven werken. Ze durven niet te investeren in innovaties. Zeker bij een gebrek aan een directe return on investment of als ze van Chinese makelij zijn.

Principe 5: schrijf netjes en voutloos
Ook in korte berichten wil je geen overbodige stijl- en spellingsfouten maken. Zet je spellingscontrole aan in je browser en smartphone. Pas op voor het gebruik van straattaal of taal die je privé gebruikt. Woorden als gozer, hard gaan of yolo zijn prima voor binnen de vriendengroep, maar zakelijk af te raden. Uitdrukkingen als hun hebben…,  groter als… of hij is beter dan mij  hoor je veel, maar het is foutief taalgebruik. Er zijn online allerlei websites om woordgebruik of schrijfwijze te checken. Bijvoorbeeld via taaladvies.net of onzetaal.nl.

Principe 6: vermijd jargon en dure taal
Jij kent je eigen vaktaal als geen ander, maar lezers van je berichten kennen niet altijd jouw jargon. Jij weet als salesprofessional wat een gatekeeper, funnel of lead is. De meesten buiten ons vakgebied niet. In sommige branches stikt het ook van de afkortingen. Wees hier spaarzaam mee. Als GAE heb ik een ICP, waarbij de ACV boven de 200K ligt. Dikke kans dat jij dit ook niet snapt. Ook het gebruik van dure of complexe taal kan irritatie opwekken bij de ander. Woorden als fiducie, apocrief, convocatie of impliceren klinken lekker belangrijk. Kies echter voor vertrouwen, twijfelachtig, uitnodiging of suggereren.
Dus niet: Bij assessments van high performers ligt de perceptie van C-suite stakeholders, meestal op de performance van natural soft skills die raken aan de culture fit van de organisatie. Ze moeten dan ook binnen het LMS een adaptieve learning experience worden geboden, om ze als toekomstig human capital te waarborgen.

Maar wel: Volgens de directie moeten we bij de beoordeling van talentvolle medewerkers vooral kijken of ze passen bij de cultuur van het bedrijf. We moeten ze een passende opleiding aanbieden om ze te behouden voor de toekomst.

Principe 7: Gebruik geen emoticons
Zeker in tijden van smartphonecommunicatie vliegen de emoticons en speciale tekens in berichten je om de oren. Dat is prima als je met vrienden of familie communiceert. Binnen de zakelijke communicatie kun je ze beter volledig achterwege laten, want het kan onprofessioneel overkomen. Dus gebruik geen duimpjes, <3, !!!! en smileys. Daarbij leest je ontvanger je bericht op allerlei soorten devices, die technisch niet allemaal even goed omgaan met emoticons en speciale tekens. Dat kan je bericht veranderen in een onleesbare brij.

Conclusie
Salesprofessionals zijn vaker begaafd en getraind in mondelinge communicatie dan in schriftelijke. Bij het schrijven van e-mails en offertes is er binnen de organisatie vaak voldoende ondersteuning. Door het toenemende gebruik van social media en smartphones, communiceren salesprofessionals echter steeds meer via korte tekstberichten. Hierbij ontbreekt deze ondersteuning in de praktijk. Om hier zelf vaardiger in te worden zijn de zeven genoemde principes een goede start. Pas ze toe en de kwaliteit van je korte berichten zal sterk toenemen.  

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(23 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel