Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Negen designprincipes voor presentaties

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Als commercieel professional geef je regelmatig presentaties. Als je hierbij presentatiesoftware inzet, besteed dan ook voldoende aandacht aan je design. Deze negen principes helpen je hiermee verder.

Negen designprincipes voor presentaties
Hoe vaak ben je in je werkende leven vermoord door PowerPoint? Ergens in een zaaltje of directiekamer, starend naar een druk pratende presentator. Daarachter een beeldvullend projectiescherm waarop tientallen sheets de revue passeren, tot de rand gevuld met bakken tekst, groteske grafieken en grofkorrelige afbeeldingen. Daar zit je dan: vechtend tegen de gaap, hopend op afrondende woorden. Meestal heb je dan nog 35 slides te gaan.

Of het nu de presentatie van een offerte, interne budgetbespreking of toespraak op een seminar is. Dodelijk saaie presentaties zijn eerder regel dan uitzondering. Een deel van de oorzaak ligt bij het verkeerd gebruik van presentatiesoftware. Als iemand een presentatie moet voorbereiden wordt als eerste PowerPoint of Keynote geopend. Daarna worden er driftig bullits gemaakt, grafieken geknipt en geplakt en enkele rondslingerende plaatjes toegevoegd. En Bam! Klaar is de presentatie: een draak zonder enige lijn, samenhang of ontwerp. Een nieuwe ‘death by PowerPoint’ is geboren.

De vorm is belangrijk
Een goede presentatie heeft niet persé slides nodig, maar die kunnen wel een sterke ondersteuning zijn van je verhaal. Dan moet je wel aandacht besteden hoe je slides zijn opgebouwd en opgemaakt. Mensen zijn gevoelig voor goed design en herkennen intuïtief of die smaakvol en consistent is. Een presentatie met een sterk design straalt kwaliteit en deskundigheid uit. Het omgekeerde is ook waar. Zwak design roept amateurisme op over jou bij je publiek. De vorm van je slides mag dus geen ondergeschoven kindje zijn.

To design or not to design
Als je werkzaam bent bij een beetje grote club, dan vraag je je misschien af waar dit over gaat. Je hebt dan waarschijnlijk de beschikking over een volledig uitgeruste communicatiedeling, met in-house designers, die een volledig opgemaakt slidedeck hebben ontwikkeld. Dan is het een kwestie van invullen, beetje aanpassen en klaar is Kees. Helaas is niet iedereen zo gefaciliteerd. Veel salesprofessionals, zzp’ers en inhoudelijke professionals zijn op zichzelf aangewezen om hun presentaties vorm te geven. In die gevallen is het fijn om de belangrijkste do’s en don’ts te weten over het design van een presentatie.

Negen designprincipes
Als je de onderstaande negen principes volgt, dan maak je snel de stap van broddelwerk naar strakkere slides. Ik heb de voorbeelden bewust eenvoudig gelaten, zodat je een helder voorbeeld kunt zien van ieder principe.
1.    Eén boodschap per slide
Slides zijn een ondersteuning van het verhaal dat je vertelt. Maak daarom voor ieder onderwerp dat je aansnijdt een aparte slide. Als je bijvoorbeeld de voordelen van je bedrijf wil benadrukken, maak dan geen overzichtsslide waar alle voordelen opstaan. Als je dan het eerste punt bespreekt, heeft je publiek de rest op de slide al lang gelezen.


2.    Van bullits naar iconen
Als je toch een opsomming moet maken, bijvoorbeeld om een agenda weer te geven, kies dan niet voor de traditionele bullits. Ook hier kun je veel visueler te werk gaan. Gebruik bijvoorbeeld een icoon of plaatje voor ieder onderdeel. Heb je weinig inspiratie, selecteer dan je opsomming van je slide en druk op ‘Converteren naar SmartArt.’ Hiermee geeft PowerPoint een groot aantal opties weer om je opsomming visueel te maken. Voor Apple’s Keynote zijn er plugins beschikbaar die iets vergelijkbaars doen.  


3.    Weinig woorden gebruiken
Er staat veel teveel tekst op de gemiddelde slide. De oorzaak is meestal dat de presentatie ook wordt gebruikt als hand-out. Het gevolg is dat zowel je presentatie als je hand-out van ondergemiddelde kwaliteit is. Een goede richtlijn is dat je maximaal tussen de vier en acht woorden per slide gebruikt. Probeer hierbij zoveel mogelijk visueel te maken. Liever een logo, dan een naam van een bedrijf gebruiken. En de hand-out? Die maak je separaat.


4.    Gebruik een sterke font
De gemiddelde gebruiker van een Officepakket past één, misschien twee verschillende fonts toe in het werk. Calibri, Times New Roman of Arial staan op de meeste kantoorschermen. Dat is prima voor een e-mail, maar bij de opmaak van je slides spelen je gebruikte fonts een belangrijke rol. Zoek een font die het beste past bij de strekking van je inhoud. Serif-fonts hebben bijvoorbeeld een wat meer conservatiever en eleganter karakter, dan Sans-Serif-fonts. Die zijn moderner en strakker. Gebruik geen kinderlijke fonts zoals Comic Sants (echt not done). Ook de grootte is belangrijk, want de weinige woorden die je op een slide zet moeten goed zichtbaar zijn. Liever een slag te groot, dan te klein.


5.    Werk met een grid
Mensen vinden het fijn als er symmetrie en logica in een slide zit. Dit is te ondervangen door te werken met een grid. Dit is een evenredige verdeling van het werkvlak, bijvoorbeeld in een 1/3 - 1/3 - 1/3 verhouding. Omdat je werkt met een logische invulling van je beeld, komt de informatie beter en rustiger tot zijn recht. In PowerPoint zit een standaard grid-functie, die je hierbij kan helpen.


6.    Gebruik afbeeldingen met impact
Afbeeldingen in presentaties kunnen een bijdrage leveren aan het communiceren van je verhaal. Gebruik daarvoor sterke afbeeldingen met een grote impact. Hoe meer ‘in your face’, hoe beter. Daarnaast moeten ze een hoge resolutie (denk aan 1920x1080) en voldoende grootte hebben. Alles onder de 100 kB is eigenlijk niet bruikbaar, dat wordt korrelig op een groot scherm. Pluk je afbeeldingen niet gewoon van Google, want die kun je niet rechtenvrij gebruiken. Maak ze zelf of koop ze op een goede stockfoto website. Clipart is uit den boze.


7.    Keep it simple
Een dikke KISS is op zijn plaats als je je slides ontwerpt. Je beeld moet in een oogopslag te  begrijpen zijn. Als je tien minuten met je aanwijsstok je publiek wegwijs moet maken wat er eigenlijk staat op je slide, dan doe je iets verkeerd. Haal zo veel mogelijk overbodige informatie weg en laat alleen zien wat relevant is voor je publiek. Ja, dat is soms extra werk, en nee dan kun je niet simpel een intern gebruikt schemaatje knippen en in je presentatie plakken.


8.    Begeleid je publiek naar je boodschap
Tijdens je presentatie neem je het publiek aan de hand om ze mee te nemen door je verhaal, door je opmaak hierop aan te passen. Je voert ze van onderwerp naar conclusie, van idee tot gevolg, van eyeopener naar bewijs. De flow van je verhaal moet terugkomen in je slides. Highlight dus de essentie van iedere grafiek, schema of afbeelding.


9.    Wees consistent
In de praktijk worden de meeste presentaties samengesteld uit sheets die overal vandaan komen. Vanuit een vorige presentatie, via marketing, van die ene goede collega, van je vorige werk, wat rondslingert op het intranet en natuurlijk voegt je baas ook nog zijn stokpaardjes toe. Als je dat bij elkaar gooit, ziet het er niet uit. Maak een diamodel op, met eenheid van stijl, opmaak, font en kleurstelling. Dan krijg je een professionele look, met een consistent design.


Hulp inschakelen
Als je er tegenop ziet om zelf als amateur aan je design te klussen, dan zijn er diverse alternatieven om toch tot een goed resultaat te komen. Ik zet wat ideeën op een rij.
Ingebouwde ontwerpen. In presentatieprogramma’s zit een groot aantal ontwerpen ingebakken. Dit zijn niet de meest flitsende ontwerpen, maar helpen ze op weg. Ook de optie ‘Ontwerpideeën’ geeft mogelijkheden aan om je standaard slides mooier te maken.

Template kopen. Er zijn online een grote hoeveelheid gratis en betaalde templates te downloaden. Die kun je dan zelf tweaken naar je eigen voorkeuren en vullen met je content. Free Powerpoint Templates design is bijvoorbeeld een goede gratis site. Kun je een paar tientjes besteden, kijk dan bijvoorbeeld eens bij Envato.

Online designtool. Gebruik een online tool zoals Canva. Met de gratis versie kun je online presentaties maken met fraaie, moderne templates. Met Canva Pro kun je jouw huisstijl uploaden zodat specifieke merkkleuren als palet worden opgeslagen, lettertypes klaarstaan en logo’s makkelijk te vinden zijn. Zo is het een stuk makkelijker om ‘branded’ ontwerpen te creëren.

Uitbesteden. De wereld is gevuld met creatieve en professionele designers. Bij Fiverr bijvoorbeeld kun je voor weinig een ontwerper inhuren, die je houtje-touwtje slidedeck omtovert in een strakke show. Je kunt ook een wedstijd uitschrijven via 99 designs zodat je meerdere ontwerpideeën krijgt om uit te kiezen.

Cursus volgen. Je kunt ook het vak leren, door een cursus of training te volgen. Hier heb je de rest van je werkende leven plezier van. In Nederland kom je dan bijvoorbeeld uit bij PPT Academy of PPT Solutions.

Conclusie
Het doet er toe hoe je presentatie eruit ziet. Iedereen herkent het gevoel als toehoorder, wanneer een presentator knullige, rommelige of bij elkaar geraapte slides laat zien. Dat is niet professioneel en doet afbreuk aan je verhaal. Terwijl gepolijste slides, met een consistent design je helpen je verhaal overtuigend te communiceren. Pas deze designprincipes toe en je hebt direct een upgrade van je slidedeck te pakken. Download anders een template, huur hulp in of werk aan je skills.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,6
(8 stemmen)
Reacties

Godie Vierbergen |  https://www.cedere.nl

Wat een heerlijke blog waar ik veel aan heb. Zo wie zo vind ik de sheets die mensen presenteren vaak afleidend van de inhoud, dit is dé oplossing! Dank je wel! Godie

Karl Krause

Duidelijk en simpel. Iets waar je eens met je neus op moet worden gedrukt. Bedankt.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Dank Godie en Karl voor de aardige woorden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel