Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Onderhandelen / overtuigen

Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
Een moker op een ruit (Jan-Willem Seip)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Autoriteit overtuigt, ook in een offerte (Natasja Hoogenboom)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers? (Michel Hoetmer)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Zo werken verkopers zichzelf in de nesten (Michel Hoetmer)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De hot button close (Richard van Houten)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Is het effect van de gunfactor afgenomen? (Ronald van den Berg)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
Zo onderhandelen kan mijn zoontje van 5 ook! (Richard van Houten)
De Wet van het Optimisme (Richard van Houten)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Onderhandelen en gedragsstijlen (Piet Aarts)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Hoe gaat u om met sluwe onderhandelingstactieken van inkopers? (Michel Hoetmer)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Succesvol onderhandelen (Michel Hoetmer)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Emotioneel tijdens onderhandeling? (Tips & Advies Verkoop)
'I told you so' (Harro Willemsen)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Wanneer geeft u korting? (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
“Al zeg ik het zelf” (Tips & Advies Verkoop)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Van denken naar voelen (I) (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Een goed argumentarium geeft de doorslag (Koert Wijnands)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen aan meerdere personen tegelijk (Koert Wijnands)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Een verkoper is het nooit oneens met de klant (Richte Lommert)
Het dominante koopmotief zien (Henk Hemstra)
Mythbusters (Peter Stinckens)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Verkoper wordt onderhandelaar (Richte Lommert)
Overtuigen door de goede vragen te stellen (Yuri van der Sluis)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Topverkopers zijn topversierders (Vladan Soldat)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Onderhandelen, maak het leuk voor uzelf (Vladan Soldat)
Verwar overtuigen niet met drammen (Yuri van der Sluis)
Taal met impact (Michel Hoetmer)
Van denken naar voelen (II) (David Bloch)
Dat is een sterk verhaal! (Tips & Advies Verkoop)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
Wees specifiek (Michel Hoetmer)
Overtuigen of drammen? (Yuri van der Sluis)
Winnende onderhandelingstactieken (Vladan Soldat)
Cognitieve dissonantie en hoe u ermee moet omgaan (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Elk nadeel heb z'n voordeel (Tips & Advies Verkoop)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Overtuigen volgens de oude Grieken (Michel Hoetmer)
De kracht van beelden (Peter Stinckens)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Wilt u dit jaar meer omzet? (Psychologie en Verkoop; Verkoop Succes)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Handig onderhandelen (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)

Enthousiasme, geloof en uitstraling

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Het basisgereedschap voor een goede communicatie zit in die drie woorden. Lees hier wat je ermee kan bereiken.

Enthousiasme, geloof en uitstraling
Iedereen die een boodschap moet overdragen zal zelf in die boodschap moeten geloven. Hij of zij zal er volledig achter moeten staan. Of je nu een leraar bent, een manager, een artiest, een zanger, een presentator of een verkoper. Waar het om draait is enthousiast zijn over datgene dat je wil overbrengen.

Je geloofwaardigheid
Geloof, uitstraling, enthousiasme zijn de vonken die op de gesprekspartner moeten overspringen. Dit gebeurt veelal via de zintuigen, in het onderbewustzijn van de mens. Enthousiasme, geloof in de boodschap is zichtbaar en hoorbaar tegelijk. Het moet pakken en overkomen. Verkopers kunnen pas op natuurlijke wijze ‘enthousiasme’ uitstralen als zij geloven in zichzelf, in het product en in het eigen bedrijf.

Als één van deze drie pijlers ontbreekt of niet voldoende aanwezig is, zal het onmogelijk zijn voor wie dan ook om enthousiasme uit te stralen. En de klant (gesprekspartner) zal dit onmiskenbaar merken. Het hele verhaal zal ongeloofwaardig overkomen ook al voer je nog zoveel goede argumenten aan. Onbewust ontstaat er dan toch een gebrek aan vertrouwen.

Wie niet gelooft in zichzelf, product of dienst en het bedrijf pleegt in feite al commerciële zelfmoord. Hoe zal ooit een klant in onze producten of ons bedrijf kunnen geloven, als wij daar zelf niet in geloven? Je manoeuvreert je daarmee in een underdogpositie en bent verkoop-technisch gezien reddeloos verloren.

Wie zijn jouw supporters?
Een enthousiast gebracht betoog met argumentatie, in woord en gebaar, maar vooral ook via stem, intonatie en oogcontact, heeft altijd een positieve uitwerking.
Het inspireert en motiveert de ander.

Neem dit voorbeeld: hoe komt het toch dat een voetbalteam in een thuiswedstrijd vaak meer succes heeft dan in uitwedstrijden? Rationeel bekeken is daar geen enkele reden voor, want voor beiden teams geldt:
  • Het veld is even groot
  • De doelen zijn even breed en hoog
  • De bal is net zo rond als anders
  • De capaciteiten van de spelers zijn individueel zoals ze zijn
  • De tegenstander is dezelfde

Maar het enthousiasme van een groter aantal thuissupporters inspireert en motiveert het team. Daarmee wordt het geloof in eigen kunnen extra versterkt en opgezweept. Daarom wint thuis vaak een mindere ploeg van de sterke favoriet!

De supporters van een verkoopteam zijn ongetwijfeld de marketing- en interne collega’s. Van hen worden de juiste voorzetten en passes verwacht zodat de verkopers in het veld de doelpunten kunnen scoren. Of er daadwerkelijk gescoord wordt hangt sterk af van de techniek van de verkoper, schiet hij raak of net naast. Als de voorzet is gegeven moet die worden afgerond, dus ook de voorzet of pass moet op maat zijn.

Verkoop, marketing en supportafdeling behoren een homogeen team te zijn om tenslotte gezamenlijk de wedstrijd te kunnen winnen.

Verkopen versus bestellingen noteren

Verkopen begint pas als de klant ‘nee’ heeft gezegd of negatief reageert.
Iedere doorgewinterde verkoper zou op zo’n moment moeten juichen van geluk, want als de klant ‘nee’ zegt kan hij al zijn vakkennis toepassen om dit ‘nee’ positief om te buigen. Veel verkopers haken hier helaas af en zijn juist bang voor het ‘nee’ van de klant. Zij weten niet meer wat te doen, raken van de wijs, gaan in discussie of nog erger… sommigen worden zelfs kwaad op de klant. Terecht dat zij kwaad worden, maar hopelijk dan wel op zichzelf!

Verkopers die hun doelstelling bereiken of een order verkrijgen, zonder dat er ook maar een vorm van tegengas is gekomen, mogen eigenlijk helemaal niet zo gelukkig zijn. Er is totaal niets verkocht of bereikt. Hij heeft zijn doelstelling/order gekregen, hij heeft een cadeautje ontvangen. De klant was al van plan om iets te bestellen of te doen wat de verkoper wilde bereiken. We spreken in de verkoop dan van ‘boodschappen doen’ of ‘bestellingen noteren’.

Verkoper, let dus op! Verkopen begint pas als de klant tegengas geeft. Dan pas komt het aan op vakmanschap.

Het enthousiasme van de goede verkoper

Goede verkopers zijn binnen enkele minuten door iedere gesprekspartner te herkennen. Hun uitstraling, performance en de wijze waarop zij spreken over hun product, hun bedrijf en vooral aandacht voor en interesse in de klant, hebben een ‘echt’ welgemeend enthousiasme. Vele gesprekspartners, zoals inkopers e.d., letten hier juist op en zullen hun eigen gedrag hierop afstemmen. Zonder een enthousiaste uitstraling is het onmogelijk om succes te behalen.

Als we denken, dat we misschien zullen falen, dan hebben we al gefaald nog voor we zijn begonnen. Als we onverschillig zijn over het uiteindelijke resultaat,  zal het de klant ook worst zijn. Als we twijfelen aan onszelf, ons product of bedrijf zal de klant nog meer twijfels hebben.

Alleen als de verkoper zich overtuigd voelt in zijn taak en overtuigd is van zijn kunnen, zal hij slagen in zijn doel. Dan is het enthousiasme automatisch merkbaar en wordt dat  dienovereenkomstig overgedragen.

Tot slot: de essentie
Het meest essentiële bij het aan de dag leggen van enthousiasme, is om vooral bijzonder enthousiast te worden over de klant, diens bedrijf en werkwijze. Want bovenal geldt dat welgemeende en gewaardeerde aandacht voor een gesprekspartner de sleutel is naar succes. Gedrag beïnvloedt gedrag!
Het zal duidelijk zijn dat dit niet alleen geldt voor verkopers maar voor een ieder die communiceert en een mening, idee of gedachte wil overbrengen.

Een enthousiaste groet

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Online Marketing Club |  https://www.onlinemarketingclub.nl/

Goed artikel! Wij vinden kennis ook altijd een heel belangrijk onderdeel van het verkopen. Kennis is namelijk waarmee je de pijn van de klant kan verzachten.

Herman Meijer |  http://www.oravi.nl

Bedankt voor deze reactie en aanvulling.Succes!

Environmental Health Writing Services |  https://topessaywriting.com/environmental-health-writing-services/

There are many online environmental health research paper writing services and Environmental Health Writing Services to choose from for those stuck with their environmental health essay writing services and environmental health assignment writing services.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel