Zo word je digitaal persoonlijk met je klant
Als je persoonlijke privé communicatie kan vertalen naar zakelijke communicatie heb je daar direct profijt van. Lees hier hoe je dit aanpakt. Als ik 's morgens wakker word krijg ik rond hetzelfde tijdstip leuke whatsapp berichten van mijn vriendin. Vaak eenvoudig: 'goed geslapen', 'ik heb een slechte nacht gehad', 'zit aan de koffie en krant', 'straks op werkbezoek', 'straks zien we elkaar, joepieeee xxxx!', 'Ik mis je". Gewone boodschappen die behoren tot de intieme sfeer.
Het doel van deze interactie is contact houden, ik denk aan je, ik vind je belangrijk, enz. Zonder meteen in de vroegte aan de telefoon te gaan hangen en zonder dat het geforceerd of dwingend overkomt. Boodschap: ik respecteer je tijd, ik zoek niet direct bevestiging.
Omdat interacties met klanten vaak eerst digitaal plaatsvinden is het nuttig na te denken hoe we deze "ik vind je belangrijk" - communicatie zakelijk vorm kunnen geven.
Zakelijke “intieme” communicatie Bestaat er ook een vorm van digitale"ik mis je" of "ik vind je leuk"- communicatie met klanten? Zonder dat het geforceerd overkomt? Zonder narcistische behoeften te dekken, zoals goedkeuring zoeken, wat je meteen onaantrekkelijk maakt voor vrouwen/mannen of klanten?
Ja die bestaat. In onze trainingen maken we analogieën met privé- voorbeelden. "Ik mis je" kan je digitaal communiceren via e-mail, sms, sociale media of een bericht op een instant messaging-app zoals WhatsApp of Messenger.
Welke zinnen gebruik je privé om "ik mis je" te communiceren?- Ik denk aan jou en mis je verschrikkelijk.
- Ik mis onze gesprekken, het gelach, en de tijd die we samen doorbrengen.
- Ik mis je geur, stem en aanwezigheid.
- Ik heb je zo nodig, ik mis je.
- Ik mis je zo, ik zou je zo graag zien
- Ik mis je zo, ik mis onze momenten samen.
- Hoe meer ik aan je denk, hoe meer ik je mis.
Zo kun je op een zakelijke manier "ik mis je" communiceren:- Ik mis de waardevolle gesprekken die we hadden.
- Ik mis de productieve interacties met jou.
- Ik mis de kennis en ervaring die je met me hebt gedeeld.
- Ik mis het werken met jou aan projecten.
- Ik mis je bijdragen aan onze organisatie.
- Ik mis je inzicht en analytische vermogen.
- Ik mis de krachtige ideeën die je aan de tafel hebt gebracht.
Hoe communiceren we "ik vind jou belangrijk" privé?- Je bent belangrijk voor mij.
- Jouw steun en begrip betekenen veel voor mij.
- Jouw bijdrage aan mijn leven is onschatbaar.
- Jouw liefde, toewijding en loyaliteit betekenen veel voor mij.
- Jouw gedachten, woorden en handelingen inspireren mij.
- Jouw vriendschap en liefde betekenen alles voor mij.
Zo kun je zakelijk "ik vind je belangrijk" communiceren:- Jouw waardevolle feedback en suggesties zijn onschatbaar.
- Jouw steun, vertrouwen en loyaliteit betekenen veel voor ons.
- Jouw enthousiasme en enthousiasme voor onze producten/diensten hebben een grote waarde voor ons.
- Jouw liefde en toewijding voor ons merk betekenen veel voor ons.
- Jouw loyaliteit en bijdrage aan onze organisatie betekenen veel voor ons.
- Jouw engagement en waardering voor onze diensten betekenen veel voor ons.
- Jouw positiviteit en oprechtheid betekenen veel voor ons.
Vergeten kunst van persoonlijk worden In onze moderne bedrijfsculturen zijn we vergeten hoe belangrijk persoonlijke communicatie met klanten is. Door het veranderen van paar woorden krijg je ineens wel reacties op je inmail/email (mits die gemeend zijn). Van deze inzichten heb je directe ROI. Vraag gerust naar voorbeelden. In onze adviestrajecten leren we klanten afspraken maken via LinkedIn: ook daar zul je op een of andere persoonlijke manier reacties moeten creëren zonder goedkoop of narcistisch of als een robot over te komen.
Conclusie: maak het verschil Het is dan ook niet moeilijk om het verschil te maken in de digitale 'gewelddadige' communicatie waarmee we dagelijks geconfronteerd worden. Doe er je voordeel mee als je je wilt differentiëren. Door aangepast woordgebruik kun je in veel gevallen beweging krijgen in je pipeline. “Jouw waardevolle feedback en suggesties zijn voor ons onschatbaar.”
Wil jij ook je aankoopprocessen bij klanten versnellen, of deals die vastlopen in de pipeline opnieuw in beweging krijgen? Doe eens een gratis verkoopscan van je salesteam, op basis van 14 JA/NEE vragen (1 minuut), en verzamel alvast de eerste ideeën (groene link rechts op de home-pagina) .
Rene Knecht
|
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
|
|