Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Follow up

6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Het ABC van bellen in deze tijd: Aanhouden Bellen Corona (Marianne van de Water)
Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
De goede follow up (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Waarom u foldermateriaal beter thuis kunt laten! (Christiaan Knopper)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 6 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 5 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 3 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 2 (David Bloch)
De 10 e-Geboden: bewustwording met e-mail, deel 1 (David Bloch)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Léést de klant uw prospectus wel? (Redactie Verkopersonline.nl)
E-mail kán effectiever (David Bloch)
E-mail: het communicatiespook (Herman Meijer)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)

6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen!

Veel salesmensen klagen dat ze zo weinig reacties krijgen op hun mails. Maar reageer je zelf ooit op een standaard salesmail? Precies. Met deze tips zorg je ervoor dat mensen wel gaan reageren.

6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen!

Als ik een bericht krijg met: ‘Hoi Jorg, ik ben van XX en wij helpen bedrijven met het verbeteren van XX’ dan ben ik afgehaakt. Er zit geen enkele vorm van ‘whats in it for me’ in. Waarom zou ik mijn kostbare tijd investeren om jouw verhaal aan te horen en te reageren? En in het verlengde daarvan:  hoe zorg jij ervoor dat mensen wel aandacht aan je e-mails en in-mails gaan besteden?

1. Personaliseren
Het personaliseren begint bij de titel van je mail. Als je alleen al de naam van de prospect in de mail zet neemt de open-rate toe met 20%.
Als je niet de moeite doet om je mail te personaliseren, waarom zou de lezer dan de moeite nemen om te reageren? Uit onderzoek is gebleken dat maar 5% van de bedrijven echt gepersonaliseerde mails gebruikt. Dan heb ik het niet over ‘ik zag dat je ook in de softwarebranche actief bent’, maar over op maat gemaakte mails.
Ik zal een voorbeeld geven van een intro van een mail die wij met succes inzetten: ‘Het viel me op dat je al meer dan 16 jaar ervaring hebt binnen de softwarebranche, waar je verantwoordelijk bent voor het aansturen van het team en betrokken bent bij project X’.
De eerste regels gaan helemaal over de prospect. Waardoor die getriggerd is om verder te lezen. Doordat je laat zien dat je de moeite hebt genomen voor de prospect is de kans veel groter dat de prospect ook de moeite wil nemen om te reageren.

2. Lengte
Mensen zijn enorm druk, dus zorg ervoor dat je de lezer triggert in de titel en de eerste twee zinnen. Gebruik in de titel maximaal 3-4 woorden. Denk er aan dat veel mensen de mail via hun telefoon bekijken. Hubspot heeft op basis van 40 miljoen verschillende e-mails onderzoek gedaan naar de ideale lengte van een e-mail. Die zit tussen de 50 en de 125 woorden. Gebruik daarin ook altijd een close, zoals het vragen om ideeën uit te wisselen of waarop de prospect het beste bereikbaar is. Wanneer je meer woorden nodigt denkt te hebben, hou dan als vuistregel aan dat je maximaal 200 woorden gebruikt. Less is namelijk more!

3. Extreme relevantie
De inhoud van je mail moet gaan over iets wat de lezer bezighoudt. Het helpt daarom wanneer je je richt op een niche. Door te weten wat de onderwerpen zijn die spelen binnen de markt, weet je hoe je jouw lezers kan raken. Als je bijvoorbeeld actief bent in de gezondheidszorg dan is het belangrijk om te laten zien, dat jij het verschil weet tussen de werkomgeving van een ziekenhuis of een verzorgingstehuis.

4. Referenties
Niemand wil een proefkonijn zijn. Bevestig met goed passende referenties dat soortgelijke bedrijven enorm veel hebben aan jouw oplossing. Zoek referenties die passen bij het bedrijf en het product van de prospect. Of vertel het verhaal vanuit de ogen van de referentie. Samen met Jan Willem van X hebben we gekeken naar…

5. Duidelijke Call To Action
Zorg dat je mail één duidelijk doel heeft. Denk daarbij aan het achterhalen van de juiste contactpersoon, het verkrijgen van een referral of een moment om eens ideeën uit te wisselen. Je moet er niet vanuit gaan dat de lezer van de mail gelijk de telefoon pakt om jou te bellen. Zorg ervoor dat je zelf het initiatief behoudt.

6. Geef niet op
De belangrijkste reden waarom mensen niet reageren is omdat ze te druk zijn. Geef niet op na 1 of 2 contactmomenten. Let wel op dat je niet irritant wordt, dus zorg voor wat tijd tussen de contactmomenten. Reageren ze niet alleen op de mail? Probeer dan ook andere kanalen zoals call, LinkedIn of een platform waarop jouw doelgroep zich bevindt.

Conclusie
Als je e-mails en in-mails inzet om je prospects te benaderen, zorg dan dat je weet wat je aan het doen bent. Gebruik deze 6 tips om maximaal effect van je werk te krijgen. Maak je mails persoonlijk, bondig, to the point en actief. Zo zet je lezers ertoe aan om te gaan reageren.

Jorg Hartog

Jorg  Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, E-mail, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,1
(13 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel