Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Bellen

Hoe reageert u op assertieve secretaresses? (Victor Bonke)
Hoe passeer ik mijn contactpersoon? (Ronald van den Berg)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Adressenbestanden: kopen/huren of zelf verzamelen? (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Wordt u ook lastig gevallen met problemen over service en facturen? (Telefoneren)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak eens een praatje met uw klanten (Tips & Advies Verkoop)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
U kunt me altijd bellen! (Tips & Advies Verkoop)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
Gebruik bij koude acquisitie een 'proefrit' om de prospect op te warmen (Victor Bonke)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
Wat u sowieso moet weten over cold calling (Victor Bonke)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
De ander centraal (Victor Bonke)
Klant in de wacht? Fataal! (Redactie Verkopersonline.nl)
Bij koude acquisitie moet u uw USP glashelder hebben (Victor Bonke)
Aan de telefoon: graag een natuurlijke toon! (Redactie Verkopersonline.nl)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Cold calling, maar dan met resultaat (Redactie Verkopersonline.nl)
De telefoon, visitekaartje van het bedrijf (Redactie Verkopersonline.nl)
Behoed uzelf voor over-voorbereiding bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Hoe bereikt u dat de klant terugbelt? (Redactie Verkopersonline.nl)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wie durft er nog te bellen? (Enno van Kersen)
Snelheid aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Elke mislukte call genereert rente (Enno van Kersen)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
De angst voor Koud bellen (Hans Oelen)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Bellen met de klant? Houd zijn aandacht vast tot iedere prijs! (Redactie Verkopersonline.nl)
Voice mails (Peter Stinckens)
De klant als skelet (Herman Meijer)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
Tien openingszinnen als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zo jaagt u prospects meteen in de gordijnen (Michel Hoetmer)
Wat is het beste tijdstip om een prospect of klant te bellen? (Jan Vermeiren)
Diep ademhalen voordat u begint met spreken (Michel Hoetmer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
Koud bellen moet een warme douche zijn (Yuri van der Sluis)
Omgaan met je gsm (Peter Stinckens)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Cold calling: wees energiek én authentiek (Richard van Houten)
Monoloog in plaats van dialoog (Peter Stinckens)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Telefonische acquisitie kan leuk zijn! (Telefoneren)
Cold Calling? Motiveer u met deze tips (Redactie Verkopersonline.nl)
De domste vraag (Telefoneren;Klantencontact;)
De zin en onzin van telemarketing (Vladan Soldat)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Bel me! (Telefoneren)
Werkt CC bij u ook niet meer? (Telefoneren;Klantencontact;)

Hoe reageert u op assertieve secretaresses?

U wilt een afspraak maken met een nieuwe klant. Welke strategieën kunt u gebruiken om langs de secretaresse te komen?

Hoe reageert u op assertieve secretaresses?

Hoe daar mee om te gaan, wat wel en wat niet te zeggen tegen deze gatekeeper?

Gatekeeper
Wanneer u als verkoper een product aanbiedt waarvoor u ´hoog in de boom´ een afspraak wilt zien te krijgen, zult u vaak een secretaresse aan de lijn krijgen die weet hoe ze met verkopers moet omgaan. Ze zal u niet zomaar met haar baas doorverbinden; zij wil ALLES weten!. U kent haar typische vragen wel:

  • Waar gaat het precies over?
  • Waar wilt u hem/haar over spreken?
  • Is dit een acquisitiegesprek?
  • Etc.

Daarnaast zal ze proberen u met een medewerker van de manager door te verbinden, of dat ze eventueel zelf u verder helpt. Mocht dat allemaal niet naar haar zin gaan, dan trekt ze haar trukendoos open en zal allerlei bezwaren opwerpen:

  • Meneer X is vandaag en de rest van de week erg druk…
  • Kunt u over 3 weken even terugbellen?
  • Kunt u haar eerst even documentatie sturen, dan bellen wij u wel wanneer het interessant is.
  • Etc.

Hoe pakt u dit nu aan als professionele verkoper, die niets anders wil dan een afspraak met de baas maken…

Checken
Allereerst zult u moeten checken of u inderdaad een assertieve secretaresse aan de lijn hebt, of een secretaresse van de categorie 'mak schaap'.  Dat kunt u simpel te weten komen door de reactie op uw vraag: U spreekt met ABC, mag ik Dhr. XYZ van u? Hoe minder informatie u op dit punt in het gesprek geeft, hoe beter. 
U kunt hier ook proberen door op dit punt de voornaam (indien bekend) van de prospect te hanteren, waardoor het 'makke schaap' zich waarschijnlijk laat inpakken en denkt dat jullie elkaar al kennen. Wanneer er direct na uw vraag een wedervraag komt, zoals boven beschreven, dan weet u dat u waarschijnlijk een assertieve secretaresse aan de lijn hebt en zult u plan B uit de kast dienen te halen.

Strategieën
U kunt een aantal verschillende strategieën hanteren om "voorbij" de assertieve secretaresse te komen, c.q. de kans te maximaliseren dat u de prospect aan de lijn krijgt.

1. Slijmen
Door de secretaresse te bombarderen met complimentjes en haar te paaien, is de kans groter dat ze wat voor u wil doen. Overdrijf het niet, leg het er niet te dik bovenop, maar de volgende vragen kunt u gerust eens proberen:

Bent u de Personal Assistant van Meneer X?
Dan weet u waarschijnlijk ook goed wat er wel en niet speelt binnen de organisatie?
Beheert u ook zijn agenda en heeft u inzicht in zijn afspraken?
Ik kan me voorstellen dat u zijn steun en toeverlaat bent als het gaat om het maken van afspraken.
U bent wel een volhouder, volgens mij gaat u dit werk erg goed af.

2. Eigen secretaresse
Het werkt ook erg goed om iemand van uw eigen bedrijf (een vrouwelijke collega) te vragen om namens u afspraken te maken bij prospects en zo assertieve secretaresses te omzeilen. Uw collega presenteert zich als uw secretaresse die een andere secretaresse vraagt om even de afspraak in te plannen tussen de prospect en uzelf. Zorg er dan wel voor dat u uw functietitel wat oppoetst. Salesman/vrouw wordt dan bijvoorbeeld Account-executive of Business-development manager.

Wanneer een assertieve secretaresse een andere (assertieve) secretaresse aan de lijn krijgt, zal ze denken dat u minstens zo belangrijk bent als de prospect zelf, want anders had u namelijk geen eigen secretaresse en dus is het een afspraak die de moeite waard zal zijn.

3. Hulp vragen
Het werkt bij de assertieve secretaresse prima wanneer u haar om hulp vraagt; zij heeft vaak een dienstverlenende instelling en daar een appèl op doen, werkt goed. U kunt haar bijvoorbeeld vragen: Misschien zou u mij verder kunnen helpen; ik zou graag een afspraak maken met Meneer Y, maar weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat bij uw organisatie. Wat kunt u mij als Meneer X's personal assistant adviseren?

4. Zij regelt het
Wanneer u in staat bent om de assertieve secretaresse uw werk te laten doen, is het regelmatig 'kat in het bakkie'.

Geef aan waarvoor u belt en vraag haar of zij met Meneer X zou willen overleggen of daarvoor een afspraak gemaakt kan worden. Vraag haar of het zou helpen als u haar een mailtje stuurt met een nadere toelichting over het onderwerp van gesprek en waarom dat voor Meneer X relevant is. De kans dat zij daar 'nee' op zegt is minimaal…

Het zorgt ervoor dat uw boodschap op precies de juiste manier bij Meneer X terecht komt. Zij zal namelijk de mail aan Meneer X doorsturen dan wel met hem doornemen en er is dus geen 'ruis' in de vorm van een 'vertaling' door de secretaresse, tussen u en de prospect.

Vervolgens belt u de secretaresse terug op een eerder afgesproken moment, om te vernemen wat de reactie van Meneer X is geweest op uw verzoek om een afspraak.

5. A pitch for the bitch
Zodra u in de gaten heeft dat u een assertieve secretaresse aan de lijn heeft die vragen stelt als 'waar gaat het precies over', zult u een pitch voor haar klaar moeten hebben. Deze pitch is eigenlijk een verkorte weergave van de elevator-pitch die u bij de betreffende prospect zelf zou hanteren.

Probeer haar niet te overbluffen met vaktaal of anderszins, maar maak haar duidelijk welke pijn/issues u tegenkomt in de markt, dat u benieuwd bent hoe de organisatie daar mee omgaat en u graag Meneer X daarover zou willen spreken. Dit type secretaresse weet donders goed wat er allemaal omgaat in het bedrijf en kan inschatten of Meneer X dat ook een interessant onderwerp vindt.

6. Geduld
Het wil helaas niet altijd direct de eerste keer lukken om de prospect aan de lijn te krijgen, niet in de laatste plaats vanwege de assertiviteit van de secretaresse. Laat echter niet direct de moed in de schoenen zinken. Door in de loopt der tijd meerdere malen te proberen uw prospect te spreken te krijgen EN u heeft de secretaresse telkens keurig netjes behandeld, zal zij op enig moment een vervelend gevoel krijgen over haar constante 'afhouden'.

Vroeg of laat zal ze dan toch een keer overstag gaan en u met uw prospect doorverbinden, onder het mom van: Het is zo'n aardige man/vrouw en hij/zij heeft al X keer gebeld, ze wil u graag even spreken over ABC. Hier is hij/zij.

Trucs
Behalve strategieën zijn er ook een aantal trucs te verzinnen die soms wel eens willen werken om de assertieve secretaresse voorbij te komen of zelfs geheel niet tegen te komen.

1. Mobiel geprobeerd
Wat soms wel eens werkt, is tegen de secretaresse te zeggen dat u meneer X net op zijn mobiel heeft proberen te bereiken, maar dat hij niet opneemt. Is hij wellicht bij u bereikbaar?

2. Afwezig?
Een wat flauwe, maar soms wel goed werkende vraag om de sfeer te beïnvloeden is deze: U maakt het me wel lastig hè… Wanneer bent u precies afwezig? Dat moet u natuurlijk wel doen met een (hoorbare) glimlach op uw gezicht.

3. Ander nummer proberen
Indien u bij een assertieve secretaresse uitkomt waar u niet voorbij kunt komen, is het een idee om een ander nummer te bellen binnen dat bedrijf. Verander het laatste cijfer door een willekeurig ander cijfer en probeer het daar. Goede kans dat u bij een collega uitkomt die zonder veel problemen u intern zal doorverbinden met de betreffende manager.

4. Kort vraagje
Een tip die ook goed blijkt te werken, aldus iemand die dat vaak toepaste, is te zeggen: Ik heb even een kort zakelijk vraagje aan Meneer X. Hij werd wonderwel vaak direct doorverbonden.  Wanneer zij dan toch doorvraagt, kunt u zeggen: Dat wil ik u met alle plezier uitleggen, maar dat kost me meer tijd dan Meneer X even de vraag stellen, dus als u het niet erg vindt…

5. Referentie
Indien u een andere naam heeft binnen dezelfde organisatie, op min of meer hetzelfde niveau, dan kunt u dit gebruiken als kapstok: Ik heb Mevrouw Y's naam doorgekregen van Meneer A. Die zei dat ik het beste haar kon benaderen voor dit onderwerp; is zij aanwezig?

Conclusie
Net zoals er bij koude acquisitie in algemene zin geen 'toverformule' is om ergens binnen te komen, is er dat ook niet voor het omgaan met assertieve secretaresses. Er zijn echter wel degelijk meer en minder succesvolle manieren om met haar om te gaan. Belangrijkste les is deze secretaresse te behandelen als een mens van vlees en bloed; haar te waarderen om wie ze is en waar nodig een compliment te geven.

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,8
(79 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Hoewel ik in mijn lesboek heb geschreven dat zonder afspraak naar een klant gaan niet van deze tijd is, is het na vele mislukte telefonische pogingen wellicht mogelijk naar de klant toe te rijden. Zeg tegen de receptioniste wie u bent en voor wie u komt. Negen van de tien geloven dat u een afspraak heeft en meldt u aan. (zeg natuurlijk niet dat u een afspraak heeft, suggereer het slechts)

Emilie Pasma

Bedankt voor de nuttige tips, zodat ik mij nòg beter kan weren tegen "opdringerige" verkopers!

Groet,

Emilie Pasma
Directiesecretaresse

Karin

Wat doen jullie laagdunkend over secretaresses (vb: u kent ze wel...) , wij doen wat de baas van ons vraagt, de vervelende verkopers buiten houden. En de veer hoef ik niet van de verkoper. Dank u vriendelijk.
En vreemd dat verkopers die doorgaan niet worden genoemd als rotzak. Maar als een vrouw op haar strepen staat is ze een bitch.... Zoals mijn collega al aangeeft, bedankt voor de tips.
groet,
K. Schuiling
Directiesecretaresse

Marcel

Nog een suggestie. Suggereer dat er al een relatie is geweest. Noem namen van mensen die er gewerkt hebben als je die weet. Je kunt ook sugereren dat er een vraag vanuit de organisatie is gekomen. Dat je terugkomt op die vraag. Noem nooit de reden van je belletje en houdt het inititief aan jou kant. Altijd! En dames secretaresse, u bent er ook bij gebaat als uw bedrijf betere of goedkoepre producten afneemt en verkoopt.Als er geen veropers zijn weet je nooit of je het juiste product inkoopt en weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald. Dus als ik bel kan dat ook in uw voordeel zijn! En dan aardig voor elkaar zijn. Immers ieder doet gewoon zijn werk. Succes!

I. Kriebel

Bedankt voor de nuttige tips. Misschien is het nooit bij dit soort mensen opgekomen maar; er is meestal een reden dat secretaresses niet iedereen doorverbinden die direct naar de directeur of een ander persoon vraagt.

En de reden hiervan zijn vaak instructies van de betreffende persoon.
Wanneer ik iedereen maar door zou verbinden, zou mijn werkgever nooit aan zijn werk toekomen.

Belachelijk hoe denigrerend er hier over secretaresses wordt gedaan!

Oeps.....Meneer Bonke was in de veronderstelling dat alleen verkopers deze pagina lezen ;-)

Maarrrrr........

Erg overdreven artikel, met infiltratietechnieken en James Bond praktijken om Mister X aan de lijn te krijgen. Ik breng mijn Waar graag aan de man, maar niet op deze manier !

Groet,

Caspar Snel
(Oprechte) Verkoper

Rudy van Haandel

Goede reacties hieronder.. wat wordt vergeten in het stuk is namelijk dat een dergelijke secretaresse daar niet voor niets zit. Haar (/zijn?) baas heeft blijkbaar bepaald dat zij de kwaliteiten heeft om in te schatten wat er wel en wat er niet interessant is voor de baas.

Naar mijn ervaring werkt het meestal het beste om deze rol van de secretaresse dan ook oprecht met respect te behandelen. Geef aan haar aan waarom u belt voor bedrijf X of persoon Y en waarom u deze graag zou willen spreken. Als ik de intentie heb om haar baas te gaan overtuigen, dan zou het ook geen probleem moeten zijn om de secretaresse ook voldoende te kunnen interesseren en haar door te laten verbinden. Een rustige intonatie en uitleg geeft aan dat je ook de secretaresse met respect behandelt. Een dergelijk persoon zal zij eerder doorverbinden: mocht haar baas geen interesse hebben in het zakelijke aanbod dat ik heb, heeft zij in ieder geval geen lastige verkoper doorverbonden.

Frank Perquin |  http://www.businessrelatie.nl

Wij spreken met enige regelmaat namens onze opdrachtgevers met secretaresses en beslissers hoog in organisaties. Hoe groter de organisatie en hoe hoger je komt, hoe professioneler de secretaresses zijn. Mijn collega's en ik hebben veel respect voor het werk dat zij doen en voor de professionele manier waarop zijn ons helpen ons werk te doen. Dus secretaresses... TOP!
Het gebrek aan respect waarmee het artikel is geschreven is niet alleen een belediging voor goede secretaresses, het getuigt tevens van een gebrek aan verkooptalent. Echte verkopers WETEN namelijk dat een verkoopbeslissing niet door een verkoper kan worden afgedwongen.

R. Kastelijn

Heb nog geen onbekende trucs kunnen ontdekken.
Een aanvulling : verkopers die bellen met het verhaal dat ze vanaf het vliegveld bellen (call center) en het directe tel.nr. van de betreffende manager "even kwijt zijn". Verkopers die niet willen zeggen wat het onderwerp van gesprek is want dat is "vertrouwelijk en persoonlijk".
Iemand die beschikt over echte passie en talent zou mij toch makkelijk moeten kunnen overhalen om hem door te verbinden, zonder de in het artikel genoemde trucs !
Dit artikel is niet alleen denigrerend voor secretaresses maar ook voor echte verkopers..........

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Natuurlijk zijn er receptionistes en secretaresses (m/v) die hun werk goed doen. Er loopt echter ook een categorie rond die uitsluitend afwimpelen zonder naar verdere inhoud of reden te vragen van het verzoek hun baas of inkoper te mogen spreken, zichzelf tot hoofdfunctie heeft gesteld.

Een goede receptionste of secretaresse zal bij het eerste contact een redelijk en gerichte vraag stellen en een goede verkoper zal een goede toelichting geven en al dan niet verder komen. En dat niet verder komen kan ook nog terecht zijn.

Als de verkoper echter zonder enige reden of vraag wordt afgewimpeld, krijgt hij ook het recht om een trucje toe te passen. En dat kan ook nog tot voordeel van beide partijen leiden.

Marco

Ha ha, hier komt duidelijk naar buiten de twee tegenpartijen: secretaresses en verkopers. Maar zo is het en zo hoort het eigenlijk ook wij verkopers zijn rotzakken die hun waar willen slijten en zij secretaresses zijn types die hun best doen om de deur dicht te houden. Het is net alsof we in de kroeg staan hahaha.

Dit is een forum/site voor verkopers en niet voor secretaresses maar het is nooit verkeerd om iets van je tegenpartij te leren dus K. Schuiling en Emilie: mijn complimenten. En uiteindelijk werkt het verkopen net als een vrouw versieren dus ook elke secretaresse die dit leest is te versieren en dat kan gebeuren zonder je er erg in hebt dus Emilie en K. Schuiling, wie weet kom ik je binnenkort wel versieren en wil je me heel graag verder helpen.

K. Schuiling en Emilie mail me eens je reactie door, ik vind dat jullie heel goed jullie best doen. Mijn complimenten en volgens mij mogen jullie ook graag zijn afspraken maken met zijn klanten? ;-)

groeten,

Marco
(Sales binnendienstmedewerker)

Emilie Pasma

Een intelligente secretaresse leest niet alleen de berichten m.b.t. haar eigen vakgebied...

Daarnaast; de schrijver van dit artikel kan laatdunkend doen, maar uiteindelijk heeft een verkoper een secretaresse veel harder nodig dan omgekeerd...

Nogmaals dank voor de goede tips, ookal waren deze niet voor mijn beroepsgroep bedoeld.

marco

Daarom ook mijn complimentjes naar je hoor Emilie. Leuk dat je zo mee doet hier. Maar eh....heb je ergens ook een forum met (leuke) secretaresses? Ik zoek zelf ook nog een intelligente secretaresse. Ken jij iemand die open staat voor een sollicitatie? Waar kom jij eigenlijk zelf vandaan?

C. Marijne

Volgens mij heeft de heer Bonke een typo gemaakt in de titel van dit artikel. "Hoe er niet mee om te gaan" zou veel toepasselijker zijn... "Sales Tricks for Real Dummies" zou het ook goed doen.

De verkoper die mij als gatekeeper met respect behandelt, zonder geslijm, zonder te tutoyeren en zonder mijn naam keer op keer (en foutief!) te herhalen tijdens het gesprek maakt de meeste kans om echt geholpen te worden. Als u het doel van uw telefoontje met mij deelt, dan zorg ik ervoor dat de boodschap terechtkomt bij mijn manager. Hij is tenslotte de enige die de uiteindelijke beslissing kan nemen of hij u wel of niet te woord wenst te staan.

Maakt u er liever een spelletje van? Dan speel ik graag met u mee... Let the games begin!

Caspar

Marco: probeer het netjes te houden. Het is geen dating site ;-)

Marco

Sorry Caspar: doe de hele dag nie anders. ;-)

Ik ga nu Annelies maar eens bellen (die heb ik 2 weken geleden gesproken) om te vragen of ze het nog steeds warm heeft tussen haar benen (ze zit in een pand met slechte verwarming maar ze heeft wel van haar baas een straalkacheltje onder haar bureau staan).

Groeten

Oh en C Marijne schreef: " Maakt u er liever een spelletje van? Dan speel ik graag met u mee... Let the games begin! "

Reactie:
Dat is het toch ook. Net pingping waar we ieder aan een ander netje staat. Mr. Verkoper - Mrs. Secretaresse. Game, set, match! Kom Emilie, klein potje pingpongen? Wel effe inspelen en niet gelijk afmaken. Gezellig!!!

marco

Was mijn naam vergeten met laatste reactie.

marco

Oh en het is een potje pingpong maar wie weet wordt het dan wel pingping. ;-)

Sylvia

De heer Bonke heeft blijkbaar nooit een functie met de luxe van een secretaresse gehad; of wellicht wel maar dan een die hij nooit naar waarde heeft (kunnen) schatten....

De secretaresse, heren, is een 'noodzakelijk' kwaad, niet de bitch, maar de goed opgeleide waakhond die zeer goed op de hoogte is van de zaken die interessant zijn voor de beslisser die deze verkoper probeert te bereiken. Als je haar oprecht en met respect aanspreekt en kunt overtuigen, heb je al 50% gewonnen....

En, dames, iedereen weet toch dat een verkoper een ego heeft dat niet toelaat dat een "domme blonde typegeit" wordt behandeld met het respect dat zij verdient! (Er zijn gelukkig uitzonderingen hoor!)

Maar goed, dit is natuurlijk een sales-forum; dus nu de hamvraag: is dit nu een 'waardevolle' les die de sales hier krijgen? Mijn inziens is het een dogma, van beide kanten overigens.

Mijn advies: heren sales, benader uw potentiële klant eerlijk en met enig respect. Alle sales-pitches ten spijt: jullie worden al van kilometers ver geroken.. Gelukkig zijn er heel veel mensen die sales-trainingen geven en er zitten echt goede tussen. Enneh, Marco: ga lekker naar de kroeg, kun je daar je 'persoonlijke sales-pitch' even uitlaten.

Sylvia
Doorgewinterde management/directie-ondersteuner; ook wel secretaresse genoemd.

Marco

haha Sylvia, niet te serieus oppakken wat ik schrijf. Waar het om gaat is dat je een dame of het nu in de kroeg of voor je werk doet altijd als een dame en met respect moet behandelen. Wat ik hier nu zit te doen is " spelen" en reacties uitlokken. Maar serieus:

Daar doelt Victor ook niet op om secretaresses als bitch te omschrijven maar in ons vak zijn jullie onze tegenpartij (aan de andere kant van de pinpongtafel) waar wij mee om moeten zien te gaan. En deels uit enthousiasme voor ons vak en ons product maar ook deels werkelijke interesse ga ik mijn gesprek in. Ik vind het leuk om een leuke dame aan de lijn te krijgen en dan ga ik je niet zitten versieren maar vraag bijv. wel hoe het gaat en of je leuke feestdagen hebt gehad.

Iedereen vindt het toch leuk om af en toe eens iemand te spreken met leuk gespreksstof als het maar niet te lang duurt (zodat je met je werk verder kan). Daarna vraag ik gewoon je hulp of dat je me misschien wil doorverbinden. Doe je dat niet en vraag of om meer informatie of documentatie dan krijg je die ook netjes gewoon. Geen interesse, prima even goede vrienden en sluiten we het contact netjes af.

Als ik werkelijk een vrouw wil versieren ga ik wel naar een land als bijv. Australie. Daar bijv. zijn de vrouwen daadwerkelijk spontaan. Als je hier een vrouw aanspreekt (waar het ook is) kijken ze je vaak aan met "wat mot die vent van me". Gewoon luchtig, zonder bijbedoelingen lekker een gezellig praatje maken is er bij veel vrouwen niet meer bij hier in Nederland.

Marco

De vrouwen zullen nu wel uit hun vel schieten maar let maar op hoeveel mannen dit zullen beamen. Spontaniteit is er bij veel mensen uit, zijn te druk of teruggetrokken. Kom op, maak eens een lekkere babbel met iemand die je totaal niet kent, heel ongedwongen en ga daarna ieder weer een eigen weg in. Kijk eens hoe goed je je daar bij voelt.

En zo moet je dat ook doen als je een secretaresse spreekt. Geen tijd zitten te verdoen, even een leuke opmerking en zeggen waar je voor belt.

Marco

Ik heb een paar jaar geleden in een buitendienstfunctie gewerkt voor Mercedes Benz. Kwam eens bij een vestiging en een verkoper: grote waffel, zou het wel even vertellen en een ego waar je misselijk van werd (daar zou ik als klant gillend weglopen ipv auto kopen). Maar in zijn kantoor kregen we het over zijn grote hobby (bleek motorrijden te zijn) en hij werd zo bleu als maar zijn kan. Een jonge puppie die als een clown in zijn eigen kantoortje nadeed hoe hij op de motor zit.

Weet je een gevoelige snaar te raken dan zie je dat achter elke verkoper of secretaresse een gewone mens schuilt met gevoel en gewoon zijn/haar taken uitvoert. Kom op mensen, leven is een feest laten we dan ook gezellig en feestelijk met elkaar omgaan (neemt ondertussen een hapje van een appeltaart omdat onze secretaresse, overigens een hele goede meid maar een geweldige gatekeeper, jarig is).

Caspar

Marco: ik lig al plat op mijn buik te wachten op het spervuur ;-)

Marco

Hey Caspar: en ik lag al naast je met de helm van mijn collega op mijn kop maar eh.......

stilte voor de storm misschien?

Sylvia

Marco,
Kijk, dat is nou precies wat een goede sales verder brengt: een beetje humor en interesse in de mens achter de stem. En de volgende keer dat je belt, weet ik nog wie je bent!
In mijn vak werk ik tegenwoordig met mensen, noem het maar jobcoach. Wat je ziet is dat mensen vaak acteren op een manier waarvan ze denken dat dat wordt verwacht. Een goede verkoper "leest" de ontvanger. En natuurlijk zijn er ook de gatekeepers die echt alles proberen af te weren, daar wint de manager/directeur niets mee. Maar dat is zijn taak, om haar te coachen in wat ze wel of niet door kan laten. Ben trouwens wel benieuwd wat jij doet (qua werk dan he...)
En wat aanspreken betreft, ik ben jaren geleden de Randstad ontvlucht naar het Noorden, want daar kun je mensen op straat gewoon groeten. Doe je dat niet, dan weet men al dat je 'import' bent.... :)
Afijn, je hebt een leuke discussie op gang gebracht; al eens gedacht trainingen te gaan geven??
Nou, ik ga me weer eens nuttig maken.
Groeten en oh ja, nog een voorspoedig 2010 gewenst!
Sylvia

Marco

haha Sylvia,

Nou ben absoluut nog te jong voor dat soort trainingen geven. Heb nog een hoop te leren maar doe een hoop ervaringen op. Werk momenteel bijna 24/7 (een relatie zit ik even niet meer om te springen en ben zelfs dankbaar dat ik nu overal kan en mag rondsnuffelen) en doe part-time wat werk bij met een (huidige) binnendienstfunctie. Je mag mijn werkweek beschrijven qua beroepen: sales, marketing, beheer en trainingen. Ben nog net geen automonteur ;-) . Heb een fantastisch leuk leven momenteel (alleen prive wat zaken nog af te ronden na relatiebreuk) en een leuke meid komt tzt vanzelf wel weer (ik ga maar eens in het noorden van het land zoeken ipv in Noord-Brabant).

Succes met je werk en alle geluk voor 2010 toegewenst!

Marco

p.s. ik doe mijn helm maar weer. Caspar: kom maar uit de bosjes hoor, de kust is volgens mij weer veilig

Marco

p.s. ik doe mijn helm maar weer af. Caspar: kom maar uit de bosjes hoor, de kust is volgens mij weer veilig

Caspar is em gevlucht....? Zit nu vast en zeker ook ergens in het noorden des lands. Nou jij ook suc6 dan maar.

Caspar

Phoee....dat viel gelukkig mee, op naar het vriendelijke Noorden :-)

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

Laat ik beginnen te zeggen dat ik als auteur van dit artikel geenszins de secretaresse in een negatief daglicht heb willen plaatsen. Ik weet heel goed hoe belangrijk een secretaresse is binnen een organisatie, welke cruciale rol zij speelt en hoeveel werk ze je als manager of anderszins uit handen kan nemen. Zij is vaak de spil in het web van de organisatie. Neemt niet weg dat in het 'spel' er soms een moeilijke relatie is tussen de verkoper en de secretaresse. Beiden doen hun uiterste best hun werk goed te doen.

Ik heb gemerkt dat de 'assertieve' secretaresse voor veel verkopers als een heel lastige drempel ervaren wordt, dat er heel weinig over geschreven is (hier en elders) en vandaar dit artikel.

Iedere lezer weet dat dat er goede en slechte verkopers zijn ('de rotzakken'...) en dat er goede en minder goede secretaresses zijn. Dat ik secretaresses hier stereotypeer als resp.'bitch' en 'mak schaap' is uiteraard slechts bedoeld om 'beeldend en herkenbaar' het onderscheid tussen deze twee uitersten neer te zetten, niet om ze een 'etiket' op te plakken... Mocht ik iemand daarmee toch beledigd hebben, dan bied ik bij deze mijn excuses daarvoor aan.

Tenslotte waardeer ik het bijzonder dat er vanuit secretaresse-zijde gereageerd is op het artikel, want dan kunnen we proberen samen tot een situatie te komen waarin er met respect voor beide zijden ons werk gedaan kan worden.

Caspar

Zo is het !!....en kunt u mij dan nu alstublieft doorverbinden met '...'.. ;-)

Sven

Beste Emilie, Karin en Sylvia,

Nu jullie alle 'trucjes' kennen, rest er maar een ding.
De directe aanpak.

Daarom: Zouden jullie een afspraak met jullie directie voor mij willen maken?

Ik zal gevulde koeken meenemen voor bij de koffie.

Marco

Vond het een leuk stukje om te lezen maar geenszins negatief bedoeld richting de functie van secretaresse. Ieder moet zijn eigen invulling geven aan zijn taken maar het is feit dat je als een ander met respect behandelt (en eigenlijk wikkel je iemand om je vinger) dat je echt een hoop behulpvaardige mensen tegen komt.

Ik vond het een leuk stukje om te lezen Victor.

Het was leuk om een dialoog te hebben met onze "enemy". ;-)

Maak er allemaal wat leuks van en wacht het volgende stuk tekst van Victor af!

Marco,
salesbinnendienstmedewerker (parttime) bij een IT bedrijf (echter geen enkele ervaring als IT techneut maar wel commercieel ingesteld)

Sven

Eigenlijk had ik salestechnisch een voorstel moeten doen voor een datum. Dan of dan... sorry voor deze onbekwaamheid :)

Caspar

En nu weer allemaal aan het werk !!! door deze flauwekul hebben we veel te weinig secretaresse's kunnen lastigvallen vandaag.. ;-)

Succes allemaal.

Caspar

Marco

Ik val geen secretaresses lastig, heb ook geen zin in spervuur. Kom op salesmensen ga achter je product staan, maak een gezellig babbeltje als je het kantoor binnenkomt met je eigen (bij voorkeur vrouwelijke) collega's voordat je gaat bellen. Zet desnoods een muzieknummer aan van kool and the gang: Celebrate good times! En dan ga je pas bellen.

Laat die secretaresses eens voelen hoe belangrijk ze zijn (en dat zijn ze ook) en onthoudt als je ze belt: breek de dag met een lach (en dat je de secretaresse de volgende keer nog een keer bellen mag). ;-)

Caspar

Ga nou aan het werk Marco ! anders wordt het nooit een fulltime baan .. ;-)

Sylvia

Nou, nou, niet over je eigen benen vallen met al die excuses, heren!! 't valt allemaal wel mee "Respect, man!!" zegt de jeugd van nu toch? Dus, laten we dat allemaal maar lekker doen.

En gevulde koeken voer je maar aan de vogels, Sven, Bossche Bollen graag!

En heer Bonke, Victor: het is een leerzame dag geweest denk ik. Voor alle respondenten van vandaag.... Laatste les: pas op wat je op papier zet, het kan heel snel onnodig confronterend en/of kwetsend zijn. Spreektaal is niet geschikt voor papier en er komt geen gezichtsuitdrukking bij die ons vertelt hoe het is bedoeld. Sommige uitspraken kun je beter bewaren voor de trainingen....
Gegroet u allen vanuit een mooi wit Noord-Nederland (ik vind het geweldig al die sneeuw!!)en succes allemaal, met wat je ook doet!
Sylvia

Marco

Ik heb deze baan ook niet nodig. Dit (sales) is maar 1/4 van mijn activiteiten. Daarom werk ik ook met plezier. hahaha.

Caspar

En met deze prachtige woorden zou ik ook graag deze leerzame ( witte ) dag willen afsluiten....

Caspar

Marco

Wordt een artikel niet eerst gelezen voordat het geplaatst wordt op Verkopersonline.nl


Respectloos (tijdsbeeld ?)

Marco B.

het vorige bericht welek afgesloten werd met Respectloos is een 'andere Marco' dan alle voorgaane berichten

Marco B.

Marco

Ho jongens, ik distantieer me van de reactie van Marco over dat Respectloos. Alle reacties t/m "Ik heb deze baan ook niet nodig. Dit (sales) is maar 1/4 van mijn activiteiten. Daarom werk ik ook met plezier. hahaha." waren van mij en 1 persoon. Wat daarna volgt niet meer. En toevallig heet ik ook Marco en mijn achternaam begint met een B. Maar in dit geval dan Marco B. uit N-Brabant. Dit is mijn laatste bericht en als mensen me willen mailen of vragen hebben: svennies@live.nl.

Ik wil zelf ten alle tijde graag respectvol behandeld worden en dus behandel ik zelf mensen ook met respect ongeacht functie, afkomst of whatever.

Marco B. bedankt voor jouw back-up dat er dus iemand anders met dezelfde voornaam 1 reactie heeft geplaatst.

Hans

Super handige tips!
Kijk dan zie je direct weer iemand hieronder die er ene sport van maakt om adviseurs te weren. Wat nu als er inderdaad toegevoegde waarde in het verhaal zit die gebracht wordt door de "opdringerige" verkoper? Dan zit je daar als pitbull secretaresse die haar baas niet kan inlichten dat er interessante ontwikkelingen zijn in de markt, die in deze tijd extra rendement op kunnen leveren.
Verder vraag ik me af hoe die pitbull bedrijven zelf aan de klanten komen... Ik denk manier Z... Rechtsreeks uit de lucht komen vallen.

Bedankt voor het artikel.

Nick

Vanuit mijn positie als "Junior" Accountmanager is het artikel deels bruikbaar, deels overdreven.

Ik heb veel te maken met new business op te starten en daarvoor vele telefoongesprekken moeten ervaren...
Veel factoren omrent reacties van secretaresses tijdens contact legging komen ook wel veel voor maar ik ben er van overtuigd dat wannneer je als verkoper contact zoekt, je juist in eerste instantie een leuk gesprek (los van je "reden van benadering") moet voeren om het eventuele contact in de toekomst met de secretaresse op een vriendelijk en positief peil te houden.

Hierop volgende wordt je wanneer er interesse is gewoon doorverbonden en is er niks aan de hand.
Is er geen directe interesse dan is het beter om nog eens gewoon bij het bedrijf binnen te stappen.

Zo kan de desbetreffende secretaresse zich het vriendelijke telefoongesprek nog herinneren en heb je in ieder geval al een streepje voor.

Deze manier werkt voor mij het best en hoef ik me niet te schamen voor het lul praatje waar ik ook voor kon kiezen.

Zo laat je iedereen in zijn/haar waarden, klinkt best menselijk toch?

Allemaal nog een succesvol 2010 en goede zaken.

mvg Nick van der Werf

Dirk

Een héél simpel stukje. Iets voor schoolverlaters. Wees gewoon je zelf en je zult zien dat je krijgt wat je wilt in plaats van je verschuilen achter zogenaamde slimmigheidjes.....

Henk

Bij opdringerige koude acquisitie gaat het betreffende bedrijf bij mij meteen op een lijst met bedrijven waarmee wij liever geen zaken doen (tenzij het niet anders kan).

Fred

Het op slinkse wijze inplannen van afspraak via een secretaresse zonder instemming van de daadwerkelijke contactpersoon is echt het stomste wat je kunt doen. Die afspraak wordt of later geannuleerd of de kans is vrij groot dat het zonde van je tijd is. Zeer onprofessioneel om zoiets te doen.

Ernst-Jan

Aan de secretaresse,

Onthoud bij het afwimpelen van verkopers één heel belangrijk aspect..het bedrijf waarvoor u werkt heeft ook verkopers in dienst...die uw boterham betalen..

En dat vergeten er velen, zodoende wordt je als salesman handig met trucs om toch je verhaal te kunnen vertellen.

Met vriendelijke groet,

Ernst-jan

Leo Bonarius

mijn ervaring is dat de meeste secretaresses gewoon heel aardig zijn.Echter asl je een secretaresse arrogant benadert dan kun je arrogantie terug verwachten.Je krijgt gewoon terug wat je geeft

gits miranda |  http://www.abos-bvba.be

ook ik probeer zo goed als mogelijk de database in te vullen, daar bedoel ik mee dat de voornaam van de betreffende personen altijd zal invullen, zodanig dat iedereen bij ons werkende persoon ook de voornaam kan gebruiken. Een truk die ik ook gebruik (als de secretaresse me niet wil doorschaken)is het volgende bv: ik heb Dirk 14 dagen geleden ontmoet en naar aanleiding van het gesprek toen mocht ik hem opbellen, die zogenaamde Dirk is al lang vergeten wie hij ontmoet heeft, secretaresse weet niet beter om me toch door te verbinden. Nadien is het aan mij om alles recht te breien. Dit lukt me regelmatig.

Henk-Jan van Essen |  http://www.verkoopsucces.nl

Stel je voor dat je toch betaald wordt om de hele dag op de hierboven manier mensen lastig te vallen. Dat is toch wat?
Volgens mij hoort koude acquisitie thuis bij de jongens en meisjes van marketing. Die hebben er voor doorgeleerd om 'de markt' te vertellen dat 'we' bestaan, en als de markt dan (eindelijk) wil luisteren, er dan voor te zorgen dat deze geïnteresseerden in contact komen met 'de verkoper'. Ondanks dat krijg ik de indruk dat koude acquisitie, ook wel "deuren trappen", "of industrieterreinen afstruinen" en "leuren en sleuren" genoemd iets is wat verkopers horen te doen.
Grappig.
De boekhouding moet toch boekhouden?
De personal assistant toch persoonlijk assisteren?
Verkopers moeten toch verkopen?
Laat marketing dan gewoon marketing doen.
Maar... het zou goed kunnen, dat marketing, helemaal niet goed is in het vak van marketing, en dat de verkoper van ellende dan maar gaat deuren trappen, of secretaresses gaat lastig vallen, mat tal van K-smoezen.
Wil je eens een paar leuke verhalen horen? Bekijk dan eens de 33 video's die ik op verkoopsucces heb geplaatst. Niet over 'zo moet het wel, of zo moet het niet', maar gewoon 'die heb ik meegemaakt, en hoe zou jij in zo'n situatie reageren'.
Veel plezier allemaal in je werkzaamheden!

saar

@gits miranda:
Wat een onnozele actie zeg. Ik herken het wel want ik heb ze vaak aan de telefoon, de leugenaars zeg maar. Bij doorvragen waar ze mijn manager hebben gesproken en wanneer vallen ze direct door de mand. Dan is de deur definitief dicht, en dat kan best eens een olievlek worden als je zo doet. Ondernemingen praten hier wel over, althans de managementassistentes. En ook ik word wel eens geconfronteerd met verkopers die denken dat ze zich ver verheven boven me voelen staan. Moeten ze vooral doen, als managementassitente heb ik een deel van de inkoop onder mijn hoede. En ik kan je wel vertellen dat men mij altijd om advies vraagt mbt het afsluiten van overeenkomsten. dus wees alert met wat je doet!

Klaas

Wat een slecht artikel, je trapt een van de belangrijkste medewerkers in een bedrijf de grond in. Helaas kan ik me er nog geen veroorloven dus hier neemt iedereen de telefoon op. De verkoop-honden krijgen dus altijd Dhr. X aan de telefoon En nee, ik heb geen interesse. Heb je dat ooit weleens bedacht, dat Dhr. X. misschien gewoon echt helemaal niets wil afnemen? Dus dat als je hem wel aan de telefoon krijgt, hij je net zo hard afpoeiert als die zgn bitch waar je op neerkijkt? Ze hebben hun assistenten niet voor niks geintrueerd.

Marco

Opmerkelijk en zeer achterhaald stuk dit. Ik heb jaren lang in de sales gezeten maar nog nooit een truckendoos hoeven en willen opentrekken.
Het gaat anno 2013 voornamelijk om toegevoegde waarde. Geen geslijm en meer onzin, gewoon een goed en eerlijk verhaal met toegevoegde waarde welke aansluit bij wat de partij aan de andere kant van de lijn nodig heeft (desnoods latente behoefte). Verkopers van 10 jaar geleden werken niet meer. Heb je niets goeds te bieden, dan moet je niet bellen.....
En ik moet zeggen; vind de toon van dit stuk redelijk denigrerend naar de secretaresses.

Ensoleille

Een prachtig artikel over een 'ouderwetse' zienswijze op het typetje 'secretaresse'. Er zijn vast secretaresses die nog in het beeld passen wat Bonke schetst; 'nee zeggen om het nee te zeggen (macht)'.

Het tijdsbeeld is al een poosje aan het veranderen. Een goede secretaresse weet waarin en wanneer behoefte aan is en weet ook als een onbekende verkoper belt of deze iets interessants aan te bieden heeft. De 'moderne' secretaresse fungeert namelijk steeds meer als PA en weet vaak meer dan haar 'baas'. Maar heren, gaat het hier niet om het ego van de verkoper die het niet van een secretaresse wil horen? Ietwat neerkijkt op de secretaresse en zich vreselijk gepasseerd voelt als hij het met haar antwoord moet doen? Ik zou zeggen, luister niet naar die gekke Bonke. Dat lijkt me niet handig. Probeer de secretaresse niet te vermijden. Neem haar serieus en als je een nee krijgt, dan kan het echt zijn omdat je iets oninteressants aanbiedt. Want zeg nou eens eerlijk, verdiepen jullie je serieus in de organisatie die je belt (in geval van koude acquisitie)? Bellen jullie ook in april/mei en oktober, net als al die andere acquisiteurs?
Niet alleen de secretaresse wil zich serieus genomen voelen, ook haar baas!

16 mei is het secretaresse dag. Stuur als blijk van waardering een cadeautje. Misschien krijg je mister x niet aan de lijn maar leuk is het wel :-)

Shaniqua

Niet alleen voor secretaresses een handig artikel om te lezen...ik als receptioniste vond het ook ERG boeiend om te lezen welke trucjes allemaal gebruikt worden om voorbij mij te komen. Dus dan heer Bonke, zodat niet alleen de verkopers maar ook ik mijn werk beter kan doen ;-)

Prospect |  http://www.prospect.nl

Tegenwoordig worden we door grotere organisaties vaak gebeld met het verhaal dat de vertegenwoordiger '3 maanden geleden gesproken heeft met de heer X en terug mocht bellen voor het maken van een afspraak'. Vaak kun je daarbij al aan het verhaal horen dat ze op de website hebben gekeken wie ze moeten spreken, maar na 1 of 2 vragen te stellen weten wij dat zij niemand gesproken hebben... In mijn ogen komt deze verkooptruc in aanmerking voor de 1e prijs voor meest waardeloze vorm van acquisitie! En ik ben het met Shaniqua en met Ensoleille eens: dit soort standaard, weinig doordachte slijmverhalen komen bij de meedenkende secretaresses geen steek verder... Als prospect zal ik een paar keywords voorstellen en wil ik jullie als sales freaks uitdagen jullie tactieken eens over een andere boeg te gooien, dat maakt het voor ons als prospects een stuk leuker. Nu zijn we vooral bezig om mensen structureel af te wimpelen en daar kan ik ook wel een vergelijkbaar artikel aan wijden: 'out-of-the-box', 'oprecht', 'geinteresseerd'. Succes

Nicole Stiemer

Wat een verademing kan zijn is als de beller gewoon eerlijk zegt wat hij wil. Waarom niet gewoon open kaart spelen.. Wij (secretaresses) kunnen heel goed 'horen' wat de boodschap is en afwegen of wij de beller het contact gunnen. De gun factor is niet alleen belangrijk bij het afsluiten van de deal maar zeker ook bij het eerste contact.
Ik persoonlijk waardeer eerlijkheid erg... (en natuurlijk krijg je die dan terug). ...

Johan

Toch wel erg jammer dat je er a) vanuit gaat dat de gatekeeper een vrouw is en b) je lekker bekkend iemand uitmaakt voor bitch als je haar niet kent.

Mandy de b

Je leest hier gewoon, waarom ze het antwoord NEE niet willen begrijpen. Irritant en brutaal.

Nicole Van Vliet |  http://Lordbubuza.website2.me

Heer Bubuza is een man vol tekenen en wonderen, mijn naam is Nicole Van Vliet uit België. Mijn relatieprobleem zorgde ervoor dat ik Heer Bubuza leerde kennen, mijn vriend liet me achter voor een ander meisje, ik was zo bedroefd en toen schreeuwde ik het uit tegen mijn vriend die me voorstelde aan heer Bubuza. ze vertelde me dat Lord Bubuza mij kan helpen dat Lord Bubuza haar hielp om haar huwelijk te herstellen, dus ik nam onmiddellijk contact op met Lord Bubuza via WhatsApp en e-mail en vertelde hem mijn probleem en Lord Bubuza reageerde en verzekerde me dat hij me zal helpen met zijn spreuk om mijn vriend terug en dat ik het resultaat binnen 12 tot 16 uur zal zien. Ik volgde de instructie van heer Bubuza en deed alles wat Lord Bubuza me vroeg te doen en tot mijn grote verrassing kwam mijn vriend 14 uur later terug en huilde op zijn knieën en smeekte hem om hem te vergeven wat ik graag deed en we hebben nooit meer problemen gehad . Heb je een probleem? neem contact op met Lord Bubuza via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of via de website: http://Lordbubuza.website2.me of Bel en via WhatsApp: +1 518 558 5109

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel