Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Afsluittechnieken

Van enthousiasme naar "ghosting" door klant (Rene Knecht)
Snelle besluitvorming in de verkoop (Rene Knecht)
Grote order verloren? Je hebt nog 33% kans op succes! (André Hagelen)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt (Jan-Willem Seip)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
Wanneer beslist jouw klant in een FLITS? (Rene Knecht)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Verkopers die niet vragen worden overgeslagen! (Michel Hoetmer)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Afsluiten bij projectverkoop (Walter Spruyt)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
De hot button close (Richard van Houten)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Afsluiten voor gevorderden (Peter Stinckens)
De opinievraag als opwarmer tot de afsluiting (Redactie Verkopersonline.nl)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
De isolatievraag (Redactie Verkopersonline.nl)
De afsluitfase (Piet Aarts)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in vijf eenvoudige stappen (Peter Stinckens)
De uitgestelde afsluittechniek (Michel Hoetmer)
De 5 populairste afsluittechnieken (Richard van Houten)
Afsluiten: laat de klant kiezen (Redactie Verkopersonline.nl)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Mythe: succesvolle verkopers ondernemen meer afsluitpogingen (Michel Hoetmer)
Hoe krijg ik nu dat contract? (Steyn Elshout)
Help! De klant komt met bezwaren in mijn verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Afsluiten zoals het moet (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Een slecht gesprekseinde ruïneert uw kansen (Yuri van der Sluis)
Afsluiten met alternatieven (Tips & Advies Verkoop)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Afsluittechnieken werken (Michel Hoetmer)

Van enthousiasme naar "ghosting" door klant

Het plotseling onbereikbaar worden van de klant veroorzaken we vaak onbewust zelf. Leer iets uit te stralen waar de klant wel mee in contact wil staan.

Van enthousiasme naar
Ghosting verwijst naar het abrupt beëindigen van alle communicatie met iemand, zonder enige uitleg of afscheid. Het is alsof de persoon in kwestie plotseling 'verdwijnt', net als een geest (vandaar de naam). Het is wat wel eens gebeurt in dating of tegenwoordig ook meer en meer bij sollicitanten. Als verkoper herkennen we dit fenomeen bij het plotseling afwezig worden van de klant, het niet meer reageren op offertes of de telefoon niet meer opnemen.

Enthousiasme: de valkuil in sales
Beeld je een moeder in die overdreven lovend is over haar perfecte schoondochter. Vaak zit daar een onderliggende twijfel of onzekerheid onder. En wat gebeurt er? Na verloop van tijd blijkt die perfectie een illusie en worden ze elkaars vijanden. Dit mechanisme geldt ook in sales of een nieuwe aanwerving in het salesteam: te veel nadruk op hoe geweldig iets of iemand is kan hard terugslaan.

Overdadig enthousiasme kan communiceren dat je twijfelt. Omdat je jezelf niet kan overtuigen ga je het overcompenseren, overdrijven: je gaat harder praten en vooral veel herhalen. Wanneer je alsnog iemand kan over-tuigen, krijgt je zelfbeeld een boost.

Niet kritisch enthousiasme lijkt voor onervaren recruiters een kracht in sales. In rekrutering gaat men verkopers daar vaak op selecteren, maar te veel enthousiasme kan juist in de weg van verkopen staan. Overdreven enthousiasme verraadt onzekerheid die klanten onbewust oppikken, eerder afschrikt dan overtuigt.

Ghosting - Symptomen:
  • De klant was enthousiast, deed een belofte om te tekenen en toch ... de bestelbon werd nooit getekend. De twijfel die er al was is nu bewust geworden. Ik krijg de klant niet meer aan de lijn.
  • Er was een goede klik, we zaten op dezelfde golflengte en toch... De klant was ineens ongrijpbaar, onbereikbaar... De twijfel was al aanwezig maar nog niet zichtbaar.
  • Het contractvoorstel was definitief en hoefde alleen nog maar getekend door de CEO, alleen het contract bleef op zijn bureau liggen. (De CEO pikte onbewust de twijfel op van zijn medewerkers, ze waren misschien ook iets te enthousiast?).

Dus hoe voorkom je dat je klant zich alsnog ongemakkelijk voelt of wantrouwig wordt, ook  als ze in eerste instantie met jouw verhaal mee gingen?

De kracht van rustige zelfverzekerdheid
Focus op luisteren in plaats van praten. Houd daarbij in de gaten dat het belangrijk is dat te luisteren op de persoon en niet op de inhoud: je blik en je uitdrukking zijn dan uitnodigend. Je bevestigt hiermee de klant als iemand die meedenkt en met antwoorden komt. Het is een vorm van geestelijke 'aanraking' die de spanningen en blokkades opheft. In plaats van je klant te 'tuigen' (zoals bij paarden) haal je hen uit de eigen cocon en creëert een nieuw verhaal. Ze zullen nu jouw blik/aanraking beantwoorden. Dit vermijdt dat je klant wegloopt of je gaat ghosten naderhand.
Tip: Stel vragen zonder vraagteken
Lees deze 2 zinnen
"Is dat iets wat bij u leeft?"
"Is dat iets wat bij u leeft ..."
Bij het vraagteken gaat er iets dwingend uit van je vraag. Zeker als je enthousiast bent.
Bij … creëer je stilte.
Zonder vraagteken stel je de vraag rustiger, eerder monotoon, neutraal (neutral observer). De klant zal spontaner worden want je haalt de spanning uit de relatie. Er ontstaat reflectie, de klant gaat het nieuwe verhaal (de nieuwe visie, de oplossing) aan zichzelf 'hervertellen'. Je creëert daarvoor die ruimte … (door de …). Dat is wat topverkopers doen. Bij enthousiasme geef je die ruimte niet!

De klant maakt het verhaal, niet jij

Wil je verkopen zal klant de klant eerst een eigen verhaal moeten creëren om de 'blokkades' (weerstand tegen verandering) te managen. Dat gebeurt via de 'eigen' woorden. De closing zal alleen plaatsvinden als de klant aan zichzelf een sluitend verhaal vertelt: zo gaan we het aanpakken en dat lossen we eerst intern op. Alleen de klant kan dit doen, omdat jij als externe verkoper geen toegang hebt tot de interne besluitvorming, de cultuur, processen die moeten worden heroverwogen als ze met jou gaan samenwerken.

Dit kan overigens allemaal stilzwijgend zijn, niet alles wordt uitgesproken. Het (inkoop)proces zal plaatsvinden met of zonder jou. Beter is dan dat jij het proces 'leidt' in je interactie met de klant. Dan heb je er meer vat op, meer de leiding. Dat verkort de salescycle aanzienlijk.

Het werkt!
Wil je niet”geghost” worden? Straal dan geen onzekerheid uit! Een dure investeringsbeslissing met een salescycle van 6 maanden wordt zo ineens binnen een maand afgehandeld - dat is de kracht van deze soft skill. Ik heb daar genoeg voorbeelden van. Verkopen in B-to-B is mensenwerk, nog steeds.

Benieuwd naar hoe jouw team presteert in het afsluiten van deals? Doe gratis deze korte test. (groene knop op de homepage). Je krijgt zonder telefoontjes, een rapport met nuttige aanbevelingen in je mailbox.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel