Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Afsluittechnieken

Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt (Jan-Willem Seip)
Verkopers die niet vragen worden overgeslagen! (Michel Hoetmer)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Afsluiten bij projectverkoop (Walter Spruyt)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
7 Praktische afsluittips (Michel Hoetmer)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
De hot button close (Richard van Houten)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Afsluiten voor gevorderden (Peter Stinckens)
De opinievraag als opwarmer tot de afsluiting (Redactie Verkopersonline.nl)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
De isolatievraag (Redactie Verkopersonline.nl)
De afsluitfase (Piet Aarts)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in vijf eenvoudige stappen (Peter Stinckens)
De uitgestelde afsluittechniek (Michel Hoetmer)
De 5 populairste afsluittechnieken (Richard van Houten)
Afsluiten: laat de klant kiezen (Redactie Verkopersonline.nl)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Mythe: succesvolle verkopers ondernemen meer afsluitpogingen (Michel Hoetmer)
Hoe krijg ik nu dat contract? (Steyn Elshout)
Help! De klant komt met bezwaren in mijn verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Afsluiten zoals het moet (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Een slecht gesprekseinde ruïneert uw kansen (Yuri van der Sluis)
Afsluiten met alternatieven (Tips & Advies Verkoop)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Afsluittechnieken werken (Michel Hoetmer)

Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek

Richt uw verkoopgesprek zo in dat die naadloos overgaat in het sluiten van de deal.

Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek
In verkooptrainingen leren we vaak de techniek van afsluiten. Maar de uitdaging bij afsluiten is steeds: hoe zorgen we dat de klant zijn woord nakomt, commitment toont en ook echt het contract tekent en meewerkt?

Wat u al aan het afsluiten kunt doen tijdens het verkoopgesprek is van groot belang voor uw succes!

Wij werken in onze trainingen daarom met 3 tijdzones: Voor, Tijdens en Na.
In dit artikel beperk ik me tot wat er gebeurt tijdens het verkoopgesprek. Hoe kunnen we het verkoopgesprek op het niveau van afsluiten brengen?

De sleutel
Om woordbreuk door de klant te voorkomen moet die...
  • eerlijk worden t.o.v. zichzelf (en dit is meestal het moeilijkst)
  • eerlijk worden t.o.v. de verkoper

Hoe pakt u dit aan?

Ik ga er altijd van uit dat de klant bewust of onbewust weet waar de weerstanden zitten, maar dat die in het gesprek niet naar boven komen.  Dit omdat men er gewoon niet aan denkt, m.a.w de klant weet niet hoe hij moet inkopen.

Iets houdt de klant tegen, maar we weten nog niet wat. Wij als verkopers gaan de klant dus letterlijk helpen bij zijn aankoop.

Dit zijn 2 stappen die u daarbij kan zetten.

Stap 1. Stel uzelf eerst de volgende vragen:

  • Wat zijn dan de obstakels voor een goede klantenrelatie?
  • Waar loopt het vaak verkeerd?
  • Wat zijn de kenmerken van ‘slechte’ klanten?
  • Wat is de reden dat deals worden stopgezet?

Voorbeelden die vaak van toepassing zijn in de dienstensector:

  • Geen medewerking krijgen van collega’s bij implementatie
  • Geen opvolging als informatie wordt doorgestuurd
  • Geen prioriteit geven
  • Budgetten voor implementatie die onverwacht komen te vervallen waardoor alles op een laag pitje wordt gezet
  • Het vinden van een interne oplossing die meer draagkracht heeft dan uw externe oplossing;
  • Nieuwe CEO, CXO met andere visie.

Gevolg is dat u veel werk steekt in een nieuwe klant en die investering eigenlijk niet terugkrijgt in de vorm van commitment.


Stap 2. Maak die punten bespreekbaar

  • Welke vragen kan u vervolgens stellen om dit soort zaken bespreekbaar te maken?

  • Hoe anticipeert u op wat mis kan gaan zonder de prospect tegen u in het harnas te jagen?

Antwoord: door zo direct mogelijk in te gaan op wat dwars kan gaan zitten.


Voorbeeldvragen:

  • Stel dat we samenwerken bestaat dan het risico dat het project langzaam uitdooft door een gebrek aan engagement van …?

  • Is er een kans dat jullie zelf het probleem zelf gaan oplossen?
    (dit is een belangrijke, hiermee kan u vermijden dat u gebruikt wordt als benchmark, een heel courante verkoopproblematiek in de dienstensector)

  • We stellen soms vast, dat er problemen kunnen ontstaan met (…)  wanneer we beginnen te leveren. Kan dat hier ook het geval zijn?

  • Kan uw huidige leverancier het niet oplossen?

  • Wat hebben jullie zelf al gedaan om dit op te lossen? Hoe is het gekomen dat het toen niet opgelost is?

  • Vul aan met 3 vragen toepasbaar in uw eigen sector: …

In de antwoorden zult u vaak veel engagement horen, de klant wordt eerlijker - ook t.o.v. zichzelf - en maakt een gefundeerde aankoopbeslissing.

===> Aan die antwoorden zal u ook merken dat u aan het afsluiten bent!

Conclusie: de klant helpen aankopen
Afsluiten tijdens het verkoopgesprek staat gelijk aan de klant helpen met kopen. U praat niet over uzelf maar over de klant. De klant wordt dan ook eerlijker t.o.v. u als verkoper. Het is een goede manier om een prospect te kwalificeren. Het verhoogt uw slagingskansen aanzienlijk om een deal te sluiten.
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,2
(15 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Gerard visser

Ook al heb je veel ervaring, je bent nooit te oud om te leren

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel