Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Afsluittechnieken

De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Verkopers die niet vragen worden overgeslagen! (Michel Hoetmer)
Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt (Jan-Willem Seip)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Afsluiten bij projectverkoop (Walter Spruyt)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
De hot button close (Richard van Houten)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Afsluiten voor gevorderden (Peter Stinckens)
De opinievraag als opwarmer tot de afsluiting (Redactie Verkopersonline.nl)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
De isolatievraag (Redactie Verkopersonline.nl)
De afsluitfase (Piet Aarts)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in vijf eenvoudige stappen (Peter Stinckens)
De uitgestelde afsluittechniek (Michel Hoetmer)
De 5 populairste afsluittechnieken (Richard van Houten)
Afsluiten: laat de klant kiezen (Redactie Verkopersonline.nl)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Mythe: succesvolle verkopers ondernemen meer afsluitpogingen (Michel Hoetmer)
Hoe krijg ik nu dat contract? (Steyn Elshout)
Help! De klant komt met bezwaren in mijn verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Afsluiten zoals het moet (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Een slecht gesprekseinde ruïneert uw kansen (Yuri van der Sluis)
Afsluiten met alternatieven (Tips & Advies Verkoop)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Afsluittechnieken werken (Michel Hoetmer)

De krachtigste afsluittechniek die er bestaat

U dacht dat de klant ging tekenen, toch gebeurde het niet. We strooien onszelf zo vaak zand in de ogen. Stop daarmee en stel uzelf open voor een échte deal closer.

De krachtigste afsluittechniek die er bestaat
De term het ‘valse consensus-effect' komt uit de psychologie en betekent in dat vak zoveel als de aanname van leden van een groep dat persoonlijke overtuigingen representatief zijn voor de opvattingen van de andere groepsleden. U en de klant zijn zo’n groep. Maar ook u en een doorgewinterde inkoper. Dit artikel gaat over de illusie van unanimiteit, onze aangeboren tendens om er van uit te gaan dat anderen onze opvattingen delen, er net zo over denken of de situatie hetzelfde aanvoelen. Tegelijk gaat het over de krachtigste afsluittechniek die er bestaat.

Voorbeelden van het valse-consensus-effect:
  • Sollicitaties: we dachten allemaal dat de kandidate geïnteresseerd was en dat zij er ook zo over dacht, maar zij koos toch voor een ander.
  • Verkoop: we dachten dat de klant in ons voordeel zou beslissen …, het klikte toch …, maar de deal gaat niet door.
  • Verkoop: we dachten dat de klant de goedkoopste oplossing belangrijk vond, echter hij koos voor een duurdere leverancier. De klant deelde in dit geval niet onze opvatting. En we zagen het niet.

Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • We denken dat de klant denkt zoals wij en dezelfde dingen belangrijk vindt.
  • Bijvoorbeeld: uw product is ‘state of the art’, maar de meerderheid van de bevolking heeft angst voor wat “te nieuw” is. De klant is vaak hooguit nieuwsgierig.
  • Doordat we te gefocust zijn op onszelf (we willen scoren) zien we de zaken niet meer helder en blokkeren we elke intuïtieve waarneming.
  • De verkoper heeft een te hoog zelfvertrouwen, wat aantrekkelijk overkomt maar waardoor hij/zij niet meer zelfkritisch is en de signalen niet meer opvangt.
  • Men wil zich conformeren aan de groep of aan de verkoper en men heeft moeite met ‘nee’ zeggen, vooral als de verkoper innemend is.

Vragen stellen als ‘Wat denkt u van ons voorstel?’ kunnen vluchtgedrag veroorzaken bij uw klant. ‘Ik vind het heel interessant en ga dit zeker bespreken intern.’

Hoe kunnen we dit vermijden?
In een salestraining zeg ik vaak: ga niet uit van veronderstellingen. Maar we weten allemaal dat dit erg moeilijk is, haast onmenselijk, omdat we door onze kennis en ervaring en levensloop zelf een ‘roze’ bril hebben gekregen. Ook zijn we als verkoper vaak “opgefokt” en overtuigd van ons gelijk.

Alleen al daarom zouden we vragen moeten leren stellen tijdens een verkoopgesprek, nog voor we ook maar iets vertellen over ons aanbod of onze oplossing. Het begint allemaal bij een andere basishouding: ‘ik weet niet wat goed is voor de klant’.

Houding van verwondering
Een houding die kan helpen is de houding van verwondering die u ook terugvindt bij sterke onderhandelaars. Zij tonen vaak dat subtiele patroon van verwondering, waardoor de ander blijft vertellen. Ze stellen hun oordeel uit via bijvoorbeeld reacties als: 
  • WOW…
  • Oei…, serieus zeg….
  • Jeetje …, of, in Vlaanderen: amai … of allé …
  • Goh …
  • Tof … Hoe heb je dat gedaan?
  • mhmh interessant …
  • mhmh …

Non- verbaal
  • Knikken (zonder smile) als iemand iets vertelt (een smile kan pushend werken)
  • Hoofd wat kantelen en ogen groter maken (ogen van verwondering), naar voren buigen (= ik kom u tegemoet, ik luister)

De onderliggende boodschap is telkens: vertel verder ... vaak in combinatie met reflectief luisteren (zie hieronder). U haalt zo iedere eventuele agressie weg uit de communicatie.


Een houding van verwondering

Voorbeeld reflectief luisteren: laatste woorden herhalen
Klant: … voor ons werkte dat niet zo goed
Verkoper: … niet zo goed … (reflectief luisteren, uitspreken zonder vraagteken, monotoon/reflecterend, verzachtende toon,  in stilte de laatste woorden herhalen en vooral de stilte toelaten)

Door geen tegenvraag te stellen en de klant niet in de rede te vallen bewaart u de flow in het gesprek. Dit is misschien wel de krachtigste verkooptechniek.

TIP: U kunt dit oefenen met collega’s op een meeting of in de wandelgangen telkens wanneer iemand aan het woord is. U zult zien dat er  een nieuwe flow ontstaat en dat er net iets meer wordt verteld. Zo kunt u zichzelf overtuigen dat dit werkt, niet omdat ik dit hier schrijf.

Illusie van controle

Eigenlijk vertraagt u door reflectief luisteren het verkoopproces of de onderhandeling. U kalmeert de stem in het hoofd. Er ontstaat een gezamenlijke ontdekkingstocht. De onderliggende criteria en motivaties van uw prospect worden zichtbaar. En u laat de klant stilstaan en laat hem nadenken hoe het probleem kan opgelost worden. U geeft hem de controle (illusie van controle) waarbij u als verkoper leidt.

Reflectief luisteren laat de klant (of de verkoper als u tegenover een getrainde aankoper zit) zoveel mogelijk komen, zichzelf prijsgeven. De ander geeft in het proces. De klant (of de verkoper) voelt zich geflatteerd: eindelijk een verkoper of klant die interesse toont. Klanten hebben de neiging sympathie te voelen voor dergelijke verkopers.

Dit is misschien wel de krachtige afsluittechniek die u kunt ervaren.
 
Conclusie
Bovenstaande skills vragen van de verkoper om te leren omgaan met onzekerheid. U weet niet wat de klant gaat antwoorden en het is vanuit die houding dat uiteindelijk alles toch op zijn pootjes terecht komt. Zo oefent u invloed uit op een effectieve manier, want vaak wordt zeer vertrouwelijke info gedeeld (het koopsignaal).

Onderhandelingstechnisch heeft de klant ondertussen al veel proces weggegeven. De inhoud is nog maar een paar stappen verwijderd. De verkoper is aan zet en leidt de interactie. Wie luistert die leidt. Dit kunt u niet robotiseren. Daarom hebben we menselijke verkopers nodig. Zo zorgt u voor het kantelmoment.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(54 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel