Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten

Wanneer het onderwerp van online netwerken op tafel komt, zijn er altijd mensen die zeggen: "Die online business netwerken werken niet, ik heb nog geen enkele klant gekregen via LinkedIn." De werkelijkheid is anders.

Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten

Tegenwoordig zijn veel account managers, ondernemers, business development managers en andere profielen die voor (een deel van de) verkoop moeten zorgen lid van een of meerdere online business netwerken zoals LinkedIn (www.linkedin.com), Ecademy (www.ecademy.com), Xing (www.xing.com)  of Facebook (www.facebook.com).
Velen zijn er sceptisch over: Ik heb nog geen enkele klant gekregen via LinkedIn.
En dan zie je anderen bevestigend knikken.

Maar als je hen dan vraagt met hoeveel mensen zij zelf contact hebben gezocht of contact hebben opgenomen om iets van hen te kopen, dan blijft het stil.
Sommigen zeggen zelfs: Ik heb geen tijd om dat te doen!
Dat is OK. Maar verwacht dan niet dat anderen iets doen wat je zelf niet doet!

Wat doen leden van een vak-, branche-, of andere professionele organisatie?
Daarnaast vraag ik me af of ze zich zelf met reden 'lid' mogen noemen van de netwerken.
Naar mijn mening zijn ze geen lid, maar hebben ze slechts een profiel.
Laten we dit even vergelijken met het lidmaatschap van een organisatie. Wat doen leden?

  • Zij interageren met andere leden. Ze luisteren naar anderen en ze beantwoorden vragen. Dat is hoe ze elkaar leren kennen en hoe ze hun KNOW-factor verhogen.
  • Ze helpen andere leden door hen tips te geven en door hen te connecteren met andere leden of met mensen buiten de organisatie. En ze doen dat zonder direct iets terug te verwachten. Op deze manier 'scoren ze punten' voor hun LIKE-factor.
  • Ze helpen de organisatie door vrijwilligerswerk en door hun kennis en expertise te delen.

Op deze manier wordt hun TRUST-factor verhoogd.
Als iemand alleen maar een lidmaatschapsbijdrage betaalt en dus geen echt lid is, dan zal er niet veel gebeuren.
En zelfs als ze opdagen, maar in een hoekje op een stoel blijven zitten, dan zal er ook niet veel gebeuren.

De waarde van lid te zijn zit in de interacties met anderen.

Online netwerk-dynamiek
Dezelfde dynamiek is van toepassing op online netwerken.
Dit zijn enkele stappen die u kunt nemen:

  • Maak een profiel aan. Zet genoeg informatie in je profiel zodat andere mensen je kunnen vinden.
  • Leg contact met mensen. Start een conversatie.
  • Treed toe tot groepen en forums en wees actief. Beantwoord vragen en stel zelf vragen. Help mensen en geef hen kans u te helpen.
  • Verbind mensen met elkaar. Als u denkt dat het interessant is voor twee mensen om elkaar te leren kennen, wees dan proactief en introduceer hen aan elkaar.
  • Beantwoord vragen in uw expertisegebied om uw imago als expert te versterken.

Als u deze acties doet, zal uw visibiliteit en credibiliteit toenemen. Uw KNOW, LIKE en TRUST factor zullen worden verhoogd.

Wat er vervolgens zal gebeuren, is waarschijnlijk niet wat u verwacht dat er zal gebeuren. De verwachting van de meeste mensen is dat de personen waarmee ze interageren op de online netwerken hun klant zullen worden. Dat zal echter niet zo vaak het geval zijn. Maar wat ze waarschijnlijk wél zullen doen, is over u praten met mensen uit hun netwerk, wat wel zal resulteren in verkopen.

Tip
Net zoals bij 'normaal netwerken' duurt het even bij online networking even voor u resultaat ziet, maar na een initiële investering, zullen de opbrengsten veel hoger zijn op lange termijn.
Have a great networking day!

Jan Vermeiren
www.networking-coach.com
Meer tips over online netwerken kan je tevens vinden op de blog van Jan Vermeiren: www.janvermeiren.com

Jan Vermeiren

Jan  Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(7 stemmen)
Reacties

Ronald Sluiter

De vraag is of het je doelstelling is nieuwe klanten te krijgen via LinkedIn. Persoonlijk zou het geweldig zijn dat als ik mijn profiel klaar heb, wacht bij de telefoon en de een na de ander deal binnenhaal. Zo werkt het niet. Verkopen blijft een vak...

Persoonlijk gebruik ik het om mijn netwerk up to date te houden en ik kan zien als mensen van functie/bedrijf wisselen. Een soort digitaal visitekaartje.

Ronald Sluiter

Jan den Hartogh |  http://www.digitaalschrijven.nl

Beste Jan,
Ik heb het idee dat Linkedin voor een aantal mensen een soort wedloop is van wie de meeste contacten heeft. Ik vraag me af of dat nou de bedoeling is. Persoonlijk heb ik al een paar keer baat gehad bij het feit dat ik een belangrijke connectie tegenkwam bij een van mijn relaties. Een introductie is dan zo geregeld. Als tenminste die persoon ook echt een relatie heeft met die ander.

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

Beste Ronald,

ik ben het met je eens.

Ik hoor echter een aantal andere commentaren. Sommige mensen zien in LinkedIn, Xing, Ecademy en andere websites een soort heilige graal.

Deze is het natuurlijk niet. Je moet nog altijd zelf wel een aantal acties doen.

Wat de grote toegevoegde waarde van LinkedIn is dat je kan zien wie wie kent. Dit is een ongelofelijke schat van informatie die je op bijna geen enkele manier te weten kan komen.

Over hoe dit dan te gebruiken (en niet te misbruiken) komt in een volgend artikel.

Have a great networking day !

Jan

Jan Vermeiren |  http://www.letsconnectbook.com

Beste Jan,

ik noem de mensen die tienduizenden connecties hebben op LinkedIn al wel eens de moderne postzegelverzamelaars :-)

Wat ik in de reactie aan Ronald al schreef (dat LinkedIn een ongelooflijke schat aan informatie bevat) blijkt uit jouw opmerking dat introducties gemakkelijk worden.

Op voorwaarde inderdaad dat er een bepaalde relatie is.

Nu de kracht van een netwerk zit in de balans tussen "strong en weak links". Beiden zijn nodig. Ook daarover meer in een volgend artikel :-)

Have a great networking day !

Jan

PS: als je daar al iets meer over wil weten, kan je terecht op www.letsconnectbook.com voor een gratis light versie van mijn boek.

Wil de Graef |  http://www.mastertraining.eu

Beste Jan, beste Ronald. Ik deel jullie beider mening. Onlangs heb ik de oprichting bijeenkomst mee mogen maken van opnieuw een netwerkorganisatie: De Esquire club www.esquire-club.nl. Opvallende overeenkomst was de mening van de leden dat men werkelijk iets ?? zelf zal moeten investeren om de tijd die men in de club steekt, vroeg of laat voor zichzelf of anderen, te laten renderen. Kennelijk is de korte tijd die men nodig heeft om een profiel aan te maken om lid te worden van een online netwerk club een van de redenen. De verwachting dat deze geringe investering in tijd en moeite zal renderen is dan ook een verkeerde. Ik verwacht van mezelf en van de leden van "mijn" netwerkorganisaties een houding van: wat kan ik doen om de ander uit te dagen aan me te denken op de meest verassende momenten. We willen toch allemaal onthouden worden? Have a great networking day. Groeten Wil de Graef, directeur van Master training & consultancy.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..