Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 28.052

0900-Belons

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

It's a dirty job, but somebody has got to do it. En toevallig mag u als commerciële professional die dagelijkse klus opknappen. Welke klus? Hunten, bellen, telefonische acquisitie, of op zijn Vlaams: prospecteren.

0900-Belons

Die dagelijkse stapel met koude en iets warmere leads nabellen. En hoe kouder de lead, hoe minder graag u belt.

En waarom is die belklus nou zo dirty? Omdat ze u nog niet kennen, de juiste contactpersoon onbereikbaar is, de gatekeeper (doorbitch) steeds beter de baas afschermt en omdat u de zoveelste beller bent die dag. U bent maar een nummer, een lastige colporteur, u bent niet welkom.
Nee, ze zitten niet op uw telefoontje te wachten. En dat terwijl u een fantastisch product te bieden hebt, dat 'veel tijd en geld kan besparen'. Ach, ze hebben het allemaal al eerder gehoord.

Droom
Maar wat nou als de wereld anders in elkaar zit? Wat als acquisitie aan de hand van deze advertentie wél op prijs wordt gesteld. Dat alle potentials gespannen aan de telefoon wachten op uw telefoontje en reikhalzend uitkijken naar uw strakke pitch, hangend aan uw lippen. Wat een prachtige acquisitiedroom. 

En die droom zal vandaag voor u uitkomen. U mag al die gewillige nieuwe contacten bellen via een speciaal 0900-nummer. En via dit nummer kunt u iedereen in de organisatie van uw prospect meteen te pakken krijgen. En ze hebben altijd tijd voor u.
Er is slechts één addertje onder het gras. In de kleine lettertjes van dit verkoopwalhalla staat een voorwaarde: dit speciale 0900-nummer kost 15 euro per minuut.

Wekelijks feestje
Zou u het geld ervoor overhebben? Voor een schijnbaar onfatsoenlijk bedrag per minuut nooit meer afgescheept worden? Reken even mee. Laten we zeggen dat u gemiddeld tien minuten nodig hebt om met uw prospect te bepalen of en hoe een vervolgafspraak zinvol is. Bij goed voorwerk zult u dan bijvoorbeeld in één op de twee gevallen zelf een afspraak willen maken, omdat het in de andere gevallen voor uw eigen organisatie niet zinvol is een bezoek in te plannen. Bij een buitendienstagenda die twaalf zinvolle afspraken per week nodig heeft, kost u dit 24 x 10 minuten x 15 euro. In totaal 3.600 piek. Voor dit illustere bedrag wordt acquisitie een vier uur durend wekelijks feestje.

Voordelen
Hebben we al een deal? Niet? Goed, dan maak ik het u nog een stuk lekkerder. Eerst gezien van de kant van uw prospect.
Ik heb als bedrijf het nummer 0900-BELONS in het leven geroepen, dat open staat voor iedereen om mij vrijelijk te benaderen voor een goed zakelijk voorstel. Iedereen die acquireert op een ander nummer wordt meteen de deur gewezen.
Dat geeft een aantal duidelijke voordelen:

  • Als die bewuste telefoon overgaat weet het bedrijf meteen dat er een cold caller aan de lijn hangt. Geen overbodige vragen bij de telefoniste, geen schimmige redenen waarom de beller manager X aan de lijn wil hebben en de benodigde contactpersoon zich instellen op een acquisitiegesprek.
  • Iedereen die u benadert is blijkbaar serieus, heeft zich goed voorbereid en komt meteen to the  point, zonder geneuzel en geklets.
  • Elke minuut die u kwijt bent aan het gesprek levert in ieder geval 15 euro op. Dus u wordt meteen beloond voor de moeite van het luisteren, ook als het telefoongesprek niet leidt tot een afspraak.

Waar mag ik als bedrijf tekenen voor zo'n nummer?

Waar ligt onze winst?
Maar nu zijn wij aan de beurt. Wij, de koude bellers. Waar ligt onze winst? Follow me.

  • Hoeveel tijd bent u nu kwijt voor het maken van twaalf kwaliteitsafspraken per week? De hit-rate bij bellen wisselt sterk per branche, maar als u 1 op 10 scoort hoort u bij de top. Reken daarbij dat het gemiddeld drie telefoontjes kost om uw gewenste contactpersoon aan de lijn te krijgen. Snel gerekend zijn dat 30 telefoontjes per afspraak is 360 telefoontjes. Dat is minstens een week werk. En dan rond ik het in uw voordeel af. 
  • We zijn via ons 0900-nummer slechts vier uur per week daadwerkelijk aan het bellen, uitgaande van de eerder genoemde quota van twaalf te maken afspraken. Reken daar eenzelfde tijd aan voorbereiding bij en binnen een dag zit de dirty job erop. Vier dagen over per week:  32 uur pure saleswinst.
  • Het laatste en misschien wel beste voordeel is dat we geen 336 telefoontjes per week voor piet snot aan het plegen zijn. Geen karrenvrachten nee, geen interesse, We hebben al een leverancier, of: Stuur maar documentatie. Maar 24 leuke, nuttige en interessante gesprekken. Lekkere ego-boost is dat.

Wat kost dat? 15 euro per minuut is 3.600 per week. En daar krijg ik 32 uur extra salestijd voor terug en 12 kwaliteitsafspraken. Hebben we een deal?

Kat-en-muisspel
0900-nummers van dit kaliber moeten nog worden uitgevonden. Zowel de beller als gebelde zouden er veel baat bij hebben. Het is verbazingwekkend dat er nog amper bedrijven zijn die een goed protocol hebben voor ontvangende cold calls. Afschepen die saleslui is zo ongeveer de algemene teneur. Hierop wapenen de cold callers zich met nog méér vasthoudendheid en slimme manieren om toch die directeur of manager aan de lijn te krijgen. Hoe lang moet dit kat-en-muisspel nog duren?
 
Een goede organisatie met echte salesprofessionals denkt na over welke waarde ze bedrijven kunnen leveren. Ze willen aan tafel komen omdat ze echt een bijdrage aan winst, rendementsverbetering of innovatie kunnen bieden voor hun potentiële markt. En ze benaderen deze markt op een professionele manier, goed voorbereid, maar zonder script, marketingriedels of holle beloften met respect voor de kostbare tijd van hun contactpersoon.  

Conclusie
Het is een groot voordeel als je als bedrijf de echte salesprofessionals, die winst, rendementsverbetering of innovatieve ideeën aanbieden al aan de poort kunt identificeren. Dat betekent dat u als bedrijf goed nadenkt wat een praktische en doeltreffende manier is om dit te realiseren.
Een 0900-BELONS nummer is fictie. Nog wel.

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,7
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Martin Velthuizen |  http://www.zakenmasseurs.nl

Soms komt een berichtje precies op het juiste moment. Ik ben net aan het overwegen om (een deel van) het cold calling uit te besteden. Daarbij maak ik natuurlijk de afweging: wat mag een goede afspraak kosten? Voor 15 euro wil ik het zeker eens proberen! Dankjewel voor je inspirerende artikel.

ingmar

erg origineel idee

M. van den Top |  http://www.vendere.nl

Grappig verhaal en leuk idee. Helaas is die tijd er nog niet dus tot die tijd: bel ons voor hulp bij kwalitatieve teleconsultancy.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?