Veelgemaakte schrijffouten in offertes

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Wist u dat 80% van de inkopers geïrriteerd raakt door schrijffouten in offerteteksten? Lees welke taalfouten vaak worden gemaakt, zodat u ze niet hoeft te maken.

 Veelgemaakte schrijffouten in offertes
De kwaliteit van uw offerte zegt ook iets over de kwaliteit van uw dienstverlening. Daarom wilt u natuurlijk een foutloze offerte schrijven. De Nederlandse taal is echter best lastig en we hebben allemaal een blinde vlek. Hieronder leest u met welke taalvragen de meeste verkopers worstelen in hun offertes.

BTW met hoofdletters of btw met kleine letters?
In een offerte vermeldt u uiteraard of het bedrag inclusief of exclusief btw is. De afkorting van 'belasting over de toegevoegde waarde' is btw. Met kleine letters dus. Vergelijkbare gevallen zijn cao (collectieve arbeidsovereenkomst) en cv (curriculum vitae). Dat schrijven we ook met kleine letters. O ja: zonder punten tussen de letters.

Een d of een t in de tegenwoordige tijd?
Heeft u moeite met die d’s of t’s? Troost u, u bent niet de enige. In een offerte legt u eigenlijk altijd uit wat u NU doet (of gaat doen) voor het geoffreerde bedrag. U schrijft dus in de tegenwoordige tijd. Dat maakt het al een stuk makkelijker, want in de tegenwoordige tijd plakt u nooit een -d aan de stam van het werkwoord! Volgt u het nog? Onthoud: stam + t. De stam + t gebruikt u met u, jij of hij/zij in de tegenwoordige tijd.
Een aantal voorbeelden van veelgebruikte werkwoorden in offertes met vervoeging stam + t in de tegenwoordige tijd:
  •  Zoeken         = U zoekt
  • Krijgen         = U krijgt
  • Willen            = U wilt
  • Leveren         = Onze chauffeur levert
  • Hebben        = Heeft u vragen?
  • Beantwoorden    = Hij beantwoordt
  • Worden        = U wordt

Vindt u het nog steeds lastig? Of wilt u ook de uitzonderingen weten? Mijn favoriete website voor het opzoeken van taalregels is de website van Onze Taal.

U met een hoofdletter of u met een kleine letter?
Oké, de klant is spreekwoordelijk gezien wel koning, maar toch geen God? Net als de andere persoonlijke voornaamwoorden schrijven we ‘u’ met een kleine letter, behalve uiteraard als het aan het begin van een zin staat. We schrijven ‘U’ verder alleen met een hoofdletter om naar een heilig persoon of godheid te verwijzen.

Uw of u?
Uw betekent ‘van u’. Het geeft een bezit aan en daarom wordt ‘uw’ ook wel het bezittelijk voornaamwoord genoemd. ‘U’ is een persoonlijk voornaamwoord. Het verschil tussen 'jou' en 'jouw' is trouwens precies hetzelfde als het verschil tussen 'u' en 'uw'. Dus u weet nu hoe u uw offerte foutloos schrijft ;-).

Te allen tijde of ten alle tijden of…?
Gebruikt u deze klassieker regelmatig? Het gaat helaas vaak fout. En weet u, het is eigenlijk behoorlijk ouderwets taalgebruik. Gebruik liever gewoon ‘altijd’. Dat is veel duidelijker. Toch nieuwsgierig naar de officiële schrijfwijze? Dat is ‘te allen tijde’. Maar deze mag u nu voor ‘altijd’ weer vergeten.

Die of dat?
U gebruikt ‘die’ om te verwijzen naar een de-woord. ‘Dat’ verwijst naar een het-woord. Dus:
U leest nu het artikel dat over schrijffouten gaat.
U leest nu over de schrijffouten die u nu nooit meer maakt.


Ander voorbeeld:
U schrijft een offerte na het gesprek dat u met de klant had.
U schrijft een offerte, die onweerstaanbaar is.

Van Houten: wel of geen hoofdletter in het tussenvoegsel?
Ook altijd aan het stoeien met die tussenvoegsels in achternamen? Het is ook lastig, want soms moet het juist mét een hoofdletter en soms juist níet.
NIET: In Nederlandse achternamen krijgen tussenvoegsels als ‘van’, ‘de’ en ‘der’ géén hoofdletter als er een ander deel van de naam (de voornaam, voorletters, naam van de partner) voor staat. In de adressering van uw (offerte)brief schrijft u dus: mevrouw J. van Houten.

WEL: Als er geen voorletter, voornaam, achternaam of een ander tussenvoegsel voor staat, krijgt het tussenvoegsel wél een hoofdletter. In de aanhef van uw (offerte)brief schrijft u dus: Beste mevrouw Van Houten.
Over namen gesproken… Wist u trouwens dat de naam van een andere klant in de (gekopieerde) offerte laten staan de grootste offerteblunder is die u kunt maken?

Tot slot
Heeft u ook zo’n woord dat u telkens verkeerd schrijft? Verstuur uw offerte niet té snel. Leg de offerte even weg, slaap er een nachtje over of vraag een collega of tekstschrijver de tekst een keer door te lezen. U kunt uiteraard ook dit artikel uitprinten en als checklist gebruiken bij het schrijven van uw volgende offerte. Zo voorkomt u dat uw offerte door irritatie onder op de stapel terechtkomt.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Mike de Graaf |  http://www.woordvoerdersetc.nl

Als je van jezelf weet, dat je nogal eens schrijffouten maakt, lijkt het ook een goed idee, om belangrijke stukken of mails, na te laten kijken op deze fouten.

Ik heb ook de indruk dat men het voorkomen van schrijffouten steeds minder belangrijk gaat vinden.
Dat is jammer.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..