Wie is de 'Career Girl'?

Men is geneigd ook je carrièrepotentieel in te schatten aan de hand van je kleding. Hoe iemand eruitziet roept immers bepaalde associaties op. Voor dit thema heb ik diverse keren mannenkleding getest, maar nu wilde ik ook voor dames een aantal pakjes en jasjes testen die op kantoren gezien zijn. De vraag was wie het snelst en wie het langzaamst carrière maakt.

Wie is de 'Career Girl'?

Kijken op kantoor
Voor het verzamelen van kledingstijlen die ik voor de foto's in dit onderzoek kon gebruiken, liep ik door kantoren van klanten. Zo kon ik als mystery man bekijken wat er in een paar kantoorlandschappen zoal gedragen werd door medewerkers. Die registratie van wat ik verschillende dames zag dragen was de basis voor het selecteren van de outfits die ik op foto's kon voorleggen aan een paar honderd businessmensen.

Vraagstelling
De vraag bij deze foto's was: 'U ziet hier commerciële medewerkers van een grote economisch-juridische dienstverlener. Probeer intuïtief te bepalen wie het snelst en wie het langzaamst carrière maakt.' De foto's waren op A4-formaat afgedrukt. Ze werden steeds door elkaar geschud en in een willekeurige volgorde neergelegd. Respondenten moesten opschrijven wie volgens hen het snelst en langzaamst was.




Resultaten en interpretatie
Je ziet dat het donkere jasje door meer dan de helft van de respondenten aangewezen wordt als de vrouw die het snelst carrière maakt. Het lijkt dat men haar inschat als de vrouw die zich het beste aanpast aan serieus zakendoen en succes hebben. Op de tweede plaats, maar met een beduidend lagere score, zie je het rode jasje met sjaal. Opvallend, vrouwelijk en een tikje elegant, maar je loopt kans dat men dit beeld minder associeert met iemand die echt carrièregericht is. Het grijze pied de poule-dessin is wat onrustig voor het oog en heeft een relatief lichte kleur; misschien de redenen waarom dit pakje matig scoort. Groen is geen businesskleur, niet voor vrouwen en niet voor mannen, dus het kan nog zo mooi gemaakt zijn, respondenten denken niet aan iemand die op de weg omhoog is. Ten slotte de Chanel-look. Het witte jasje ziet er keurig en strak uit, maar scoort wel het laagst.

Advies
Hier zijn alleen jasjes van pakjes getest, omdat een jasje altijd professioneler en gekleder overkomt dan alleen een T-shirtje, blouse of trui. Je kunt beter uitgaan van de gedekte businesskleuren want die worden het meest met carrièresucces geassocieerd. Het beeld dat mensen van jou vormen, werkt op langere termijn; zorg dat je kledingpatroon consequent professioneel en zakelijk is. Dat hoeft misschien niet elke dag, maar dat patroon bevestigen helpt als je gezien wilt worden als een succesvolle carrièrevrouw. Wees dus terughoudend met non-businesskleuren en opvallende stijlen, anders lijk je meer bezig met een fashion dan met de zakelijke realiteit van je carrière. Match your message: om succesvol te zijn helpt het om succesvol te lijken.

Robert Willemsen
Klantgerichtepresentatie.nl

Robert  Willemsen

Robert Willemsen

Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..