Word verkooptrainer!
Interessant onderzoek. De leraar leert zelf het beste. Onder scholieren is onderzocht welke leerlingen het beste leerden. Dat waren de leerlingen die het meeste probeerden om de lesstof aan anderen uit te leggen. Door het zelf uit te leggen wordt men zelf gedwongen tot beter begrip, tot ordening. 
Daarom is de logische conclusie dat je je eigen verkoopkwaliteit versterkt door zelf verkooptrainingen te geven. Bron NRC Handelsblad 15 oktober. Overigens leerde het onderzoek nog iets. Degenen die de meeste vragen stelden leerden ook het meest.
Hoe doe je dat? Verkooptrainer worden Bijna iedere vereniging heeft geld nodig. Voetbalclub, harmonie, serviceclub, zelfs de wandelvereniging weet wel raad met geld. Hiertoe probeert men kalenders, oliebollen, loten en kerstkaarten te slijten. Dit gebeurt door mensen die weinig tot geen verstand van verkopen hebben. Bied de vereniging aan om een avondje verkooptraining te geven aan deze mensen. Men is je eeuwig dankbaar en je eerste training is geregeld.
Wat ga je doen in de training? Oefenen, oefenen en oefenen. Op een goede openingszin. Op een aantrekkelijke formulering van het aanbod. Op de usp's. Op het herkennen en benutten van verkoopsignalen. En op het afsluiten. Al uw eigen kennis delen met anderen, door middel van rollenspelen. Daar komt het op neer.
Tel uit je winst De training voor de vereniging is natuurlijk liefdewerk, oud papier. Eerst investeren. Dan blijkt opeens dat er op die vereniging allemaal prospects zitten. En daar kom je dankzij je inzet voor de club mee in gesprek. Zo kom je bovendien lekker gemakkelijk binnen. Ze kennen je al. Tegelijkertijd wordt je intussen zelf een nog betere verkoper, dankzij je eigen training. En ook de prospects begrijpen dat je een prima verkoper bent. Tot slot ontdekt je baas het ook. Je bent een prima verkoper geworden, die bovendien uitstekend aan anderen het vak kan leren. Tel uit je winst.
Hartelijke groet Roeland Schweitzer
Roeland Schweitzer
|
Roeland Schweitzer werkt al een heel leven op het gebied van (bedrijfs)journalistiek, verkoop, kunst en communicatie. Hij is presentatietrainer en spreker over communicatie. Hij is onder meer auteur van het cursusboek 'beter presenteren kun je leren’ en de klassieker 'Nooit meer verlegen'.
Alle artikelen van deze auteur
|
|