VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP"
Al decennia wordt het geroepen. Nog nooit is het waar gebleken. Maar nu dan, met internet, social media, de opkomst van ai en alles wat wellicht nog gaat komen in de nabije toekomst? Zeker vanaf de jaren ‘60 zijn er ieder decennium weer nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen binnen het commerciële proces. Ook in die tijd riep men al dat de ‘verkoper’ een uitstervend beroep was. Dat heette toen ‘De dood van een handelsreiziger’. Er is destijds zelfs nog een film over gemaakt. En zie … niets is minder waar.
We zijn inmiddels ruim 60 jaar verder en iedere dag is een groot leger aan ‘verkopers’ in de weer binnen alle branches in binnen- en buitenland. Verkoopbinnendienst, -buitendienst, accountmanagers, salesengineers, en alle andere namen en functietitels die aan deze belangrijke mensen worden gegeven, ze zijn niet weg te denken uit de commercie.
Mensenwerk Commerciële activiteiten zullen altijd door mensen worden verricht en het zijn ook mensen van vlees en bloed die uiteindelijk de beslissingen nemen. Want bedrijven kunnen nu eenmaal niet met elkaar praten. Het zijn altijd mensen die dat doen. In die zin bestaat het verkoop vak al sinds het Stenen Tijdperk en zal het nooit of te nimmer verdwijnen.
Maar, de stijl, werkwijze, mogelijkheden en ontwikkelingen veranderen iedere keer. En daar moet op worden geanticipeerd. Dat vereist kennis, vaardigheden, aanpassing en vakmanschap. Alle veranderingen en nieuwe mogelijkheden komen meestal niet ‘in plaats van’, maar juist als extra mogelijkheid en stimulans bij en bovenop bestaande processen.
Verkopen 24/7 Heb je een andere visie op de inhoud van dit artikel? Dan is dat ook een mening en overtuiging die je naar voren brengt. Dat is prima … maar realiseer je ook dat dit eveneens een ‘verkoopactie’ is. Als je anderen wilt overtuigen of wijzen op een andere mening of betere mogelijkheden, heet dat ook gewoon ‘verkopen’. Het verkopen van een idee of visie.
En succesvol verkopen vereist nu eenmaal technieken (vaardigheden) in strategie, communicatie en vooral het omgaan met mensen. Want mensen bepalen nog steeds - en ook in de toekomst - wat er gebeurt!
Marketing, sales (direct of indirect), gebruik maken van social media in alle facetten, zijn belangrijk, maar ook gewoon simpelweg weer een onderdeel, aanvulling en mogelijkheid binnen het totale commerciële proces. Niets meer en niets minder.
Verkopers en inkopers. Ze leven nog lang en gelukkig! Menigeen was 60 jaar geleden al van mening dat de fysieke verkoopcontacten tot het verleden zouden behoren. Sommigen hadden het zelfs over een ‘uitstervend ras’. DE VERKOPER! Maar dat is gelukkig niet aan de orde. Mensen blijven altijd bepalen en beslissen: ‘Doet ie het of doet ie het niet?’ Het is nog nooit anders geweest en het zal ook nooit veranderen.
Herman Meijer
|
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
|
|