Creëer verleiding in je aanbod

In een markt vol gelijksoortige diensten kan je opvallen door mysterie toe te voegen aan je aanbod. Lees hier hoe de nieuwsgierigheid van klanten te prikkelen.

Creëer verleiding in je aanbod
Het is steeds moeilijker om echt op te vallen tussen alle gelijksoortige diensten. Toch kan je je in competitieve markten altijd op een unieke manier onderscheiden. Bijvoorbeeld door mystiek toe te voegen aan je aanbod en klanten nieuwsgierig te maken. Nieuwsgierige klanten schakelen over naar hun veranderbrein: dat zorgt voor een ander - en vaak veel gemakkelijker - gesprek.

Hieronder bespreken we enkele verleidingsprincipes in B2B die je kunnen helpen om een gamechanger te worden.

De mystiek terugbrengen
Het menselijk brein is geprogrammeerd om antwoorden te zoeken op kwesties die het niet begrijpt. Als je iets aanbiedt dat niet volledig begrepen kan worden, prikkel je de nieuwsgierigheid. Mysterie wekt interesse en trekt mensen aan. Zorg ervoor dat je niet alles in één keer prijsgeeft; laat ruimte voor verbeelding en ontdekking.
Voorbeeld
In de marketingsector gebruikt men dashboards met kleurtjes om de SEO-ranking te meten; hoe deze meting precies tot stand komt, is gebaseerd op een geheim algoritme. Iets soortgelijks zie je in de wereld van psychologische testen, waar mooie grafieken en diagrammen als testresultaat worden gepresenteerd, vaak op drijfzand gebaseerd, maar ze verkopen wel ‘lekker’.

Eenmaal de klant verleid spelen ‘evidenced based’ of data geen rol meer: het irrationele heeft het overgenomen, ook bij zeer intelligente beslissers. De nieuwsgierigheid is geactiveerd en je krijgt dan een ander soort gesprek.

De Joker/Wild Card

Als je aanbod of boodschap plots afwijkt van de norm, speel je de joker of de wild card uit. Het verrassende element zorgt ervoor dat je niet alleen opvalt, maar ook wordt onthouden.
Voorbeeld
Wanneer ik rekruteringsdiensten verkoop kan ik het gesprek op overname van andere bedrijven brengen met als doel hele teams over te nemen i.p.v. medewerkers apart één voor één te rekruteren. Deze totaal andere oplossing brengt de breinen van de klanten in een geheel nieuw gebied - het veranderbrein. Mogelijk wordt dit direct afgeketst ('Daar zijn we niet aan toe') maar de breinen zitten nu op een andere frequentie. Het gesprek krijgt een nieuwe wending. Mijn slagingskansen verdubbelen/verdrievoudigen.

Zoek je naar voorbeelden voor jouw sector: neem vrijblijvend contact met me op.

Contrast-Effect: Radicaal iets anders
Door een sterk contrast te creëren, bijvoorbeeld door een ongebruikelijke aanpak of uitstraling, trek je de aandacht en blijf je in het geheugen hangen. Zie hiervoor ook de vorige bijdrage. (link : https://verkopersonline.nl/artikel/5453/waarin-zijn-jullie-radicaal-anders.html)
Voorbeeld
In de wereld van AI zou je kunnen stellen dat automatisch bellen met behulp van AI (Voice AI) betere resultaten oplevert dan echt menselijk contact. Hier bestaan voorbeelden van in de incasso-industrie en debiteurenbeheer: door het automatisch afhandelen van afbetalingsplannen via een stemcomputer die open vragen kan begrijpen, creëer je meer medewerking omdat je de schaamtefactor wegneemt die debiteuren ervaren wanneer ze met een menselijke medewerker moeten overleggen. Het is dus een empathische oplossing en bovendien sneller (geen wachttijden).

De eerste reactie van klanten is echter vaak: "Wij doen dit liever persoonlijk!" Voor grote contactcenters in de energie- en telecomsector met wachtrijen en een tekort aan personeel is dat echter vaak niet haalbaar, met klantenontevredenheid als gevolg. Zo ontstaat een ‘business case’ in het jargon. Je zit aan tafel met je prospect.

TIP: In je contentmarketing zou de focus kunnen liggen op wat klanten vasthoudt in de status quo. Klanten veranderen niet omdat ze bepaalde veronderstellingen hebben die, zoals hierboven besproken, onjuist kunnen zijn: bijvoorbeeld dat AI onpersoonlijk is. Dat is niet altijd het geval. Het is belangrijk dat jouw content dit helder maakt. Dit kun je doen door content te creëren die de oorzaken van deze veronderstellingen bespreekt en ontkracht.

Conclusie: "Vertel Me Meer..."

Door deze principes te gebruiken, creëer je een aanbod en ook een ervaring die klanten aanspreekt in hun veranderbrein en hun nieuwsgierig maakt: "Vertel me meer...". Zo word je onweerstaanbaar. Zo kun je closen.

Benieuwd naar hoe jouw team presteert in het afsluiten van deals? Doe gratis deze korte test. (groene knop op de homepage). Je krijgt zonder telefoontjes, een rapport met nuttige aanbevelingen in je mailbox.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Verkoopstrategie, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..