De meest gemaakte vergissing

Hoe staat het met jullie salesplan voor volgend jaar? Te vroeg om daar nu al over te beginnen? Zeker niet! Doe je voordeel met deze tips.

De meest gemaakte vergissing
Onlangs zat ik op een congres over salesplanning voor het nieuwe jaar. Een interessante stelling die ter sprake kwam, was: "De meest gemaakte vergissing in marketing en sales is dat mensen te laat beginnen met de voorbereidingen voor het nieuwe jaar." Hier ben ik het volledig mee eens, helaas ook uit eigen ervaring. De tijd vliegt, en voordat je het weet, is het 1 januari. Klanten en prospects zijn dan al beïnvloed over met wie ze volgend jaar willen samenwerken.

Start op tijd met acties
Het is dan ook essentieel om al in oktober te beginnen met acties voor marketing en sales in het kader van het salesplan voor het komende jaar. Hier zijn enkele acties die je samen met je team kunt oppakken:
  1. Klanten:
    Neem contact op met bestaande klanten en start het gesprek over hun plannen voor het nieuwe jaar. Waarschijnlijk zijn ze daar nog niet mee bezig, dus bedenk redenen en voordelen waarom ze juist nu al met je om tafel moeten.
  2. Prospects:
    Stel een Top 100-lijst samen van nieuwe en bestaande grote prospects waar je absoluut onder de aandacht wilt komen. Bereid een serie acties voor om zichtbaar te worden bij deze bedrijven.
  3. Salesacties:
    Bespreek met elkaar welke stappen sales in het vierde kwartaal wil nemen om in januari met een voorsprong te starten.

Deadlines geven vleugels!
De tijd vliegt en voor je het weet is het oud-en-nieuw. Plan daarom met het team zeer concrete acties per week en koppel hier strikte deadlines aan.Voorbeelden van concrete acties voor sales:
  • Geef aan welke klanten volgend jaar mogelijk zullen afhaken, behouden blijven of kunnen groeien en bespreek deze lijst.
  • Bepaal welke klanten je wilt benaderen en maak een actieplan.
  • Laat sales een Top 100-lijst van interessante prospects samenstellen en maak een actieplan per week, bijvoorbeeld:
    • Week 1: voorbereiden van de propositie + emails
    • Week 2: connecties maken via LinkedIn en/of e-mail
    • Week 3 en verder: elke week 10 prospects spreken met het doel afspraken te maken

Tot slot
Organiseer vervolgens wekelijks overleg om de voortgang te bespreken en er een feest van te maken: de beste verkoper of marketeer per maand wint een mooie fles wijn. Heb je niet elke week overleg,  dan loopt het team het risico verstrikt te raken in de waan van de dag en is het - voor je het weet - 1 januari… Succes!


André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Salesplan, Verkoopstrategie, Salesteam
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..