De meest gemaakte vergissing
Hoe staat het met jullie salesplan voor volgend jaar? Te vroeg om daar nu al over te beginnen? Zeker niet! Doe je voordeel met deze tips. Onlangs zat ik op een congres over salesplanning voor het nieuwe jaar. Een interessante stelling die ter sprake kwam, was: "De meest gemaakte vergissing in marketing en sales is dat mensen te laat beginnen met de voorbereidingen voor het nieuwe jaar." Hier ben ik het volledig mee eens, helaas ook uit eigen ervaring. De tijd vliegt, en voordat je het weet, is het 1 januari. Klanten en prospects zijn dan al beïnvloed over met wie ze volgend jaar willen samenwerken.
Start op tijd met acties
Het is dan ook essentieel om al in oktober te beginnen met acties voor marketing en sales in het kader van het salesplan voor het komende jaar. Hier zijn enkele acties die je samen met je team kunt oppakken: - Klanten:
Neem contact op met bestaande klanten en start het gesprek over hun plannen voor het nieuwe jaar. Waarschijnlijk zijn ze daar nog niet mee bezig, dus bedenk redenen en voordelen waarom ze juist nu al met je om tafel moeten. - Prospects:
Stel een Top 100-lijst samen van nieuwe en bestaande grote prospects waar je absoluut onder de aandacht wilt komen. Bereid een serie acties voor om zichtbaar te worden bij deze bedrijven. - Salesacties:
Bespreek met elkaar welke stappen sales in het vierde kwartaal wil nemen om in januari met een voorsprong te starten.
Deadlines geven vleugels!De tijd vliegt en voor je het weet is het oud-en-nieuw. Plan daarom met het team zeer concrete acties per week en koppel hier strikte deadlines aan.Voorbeelden van concrete acties voor sales: - Geef aan welke klanten volgend jaar mogelijk zullen afhaken, behouden blijven of kunnen groeien en bespreek deze lijst.
- Bepaal welke klanten je wilt benaderen en maak een actieplan.
- Laat sales een Top 100-lijst van interessante prospects samenstellen en maak een actieplan per week, bijvoorbeeld:
- Week 1: voorbereiden van de propositie + emails
- Week 2: connecties maken via LinkedIn en/of e-mail
- Week 3 en verder: elke week 10 prospects spreken met het doel afspraken te maken
Tot slot
Organiseer vervolgens wekelijks overleg om de voortgang te bespreken en er een feest van te maken: de beste verkoper of marketeer per maand wint een mooie fles wijn. Heb je niet elke week overleg, dan loopt het team het risico verstrikt te raken in de waan van de dag en is het - voor je het weet - 1 januari… Succes!
André Hagelen
|
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
|
|