What’s in it for me?

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Bij een aankoop is de waarde ervan voor de koper doorslaggevend. Nooit de prijs! Wat heeft je klant aan jouw product of dienst? Wat winnen ze ermee? Verander van strategie!

What’s in it for me?
Uiteraard dient bij het vaststellen van de prijs van een product of dienst gekeken te worden naar de markt, de  concurrentie en de criteria rondom de marketingcirkel. Als dit heeft plaatsgevonden is de prijs uiteindelijk een feit; een waarde die door aandacht voor al die factoren logisch is onderbouwd.

Iedere organisatie behoort op deze manier vanuit de eigen bedrijfspolitiek de waarde van elk product of elke dienst te bepalen en daar een prijskaart aan te hangen. Vervolgens begint het commerciële proces. Het proces van vraag en aanbod, vergelijken en beslissen. Het gaat er dan vooral om dat het ‘voordeel’ van het product moet worden verkocht en absoluut nooit de   prijs!

Wat bepaalt een aankoopbesluit?
De prijs die voor elk product moet worden betaald, is nooit de doorslaggevende factor binnen het aankoopproces. De waarde die iets heeft voor de koper zelf, dat is de bepalende factor. Diverse onderzoeken hebben dat de afgelopen decennia  keer op keer bevestigd.

Koopmotief nr. 1
Niemand koopt een product om het product zelf. Op zijn minst moet er een reden zijn om iets aan te schaffen of om het voordeel voor zichzelf hiervan in te zien. Dat is de enige motivatie achter iedere aankoop. Mensen kopen producten en diensten in om daarmee invulling te geven aan een behoefte of een belang te verkrijgen. Daarom zal iedere beslisser zich bij de besluitvorming afvragen: Wat is de waarde van dit product (service) voor mijzelf of voor de organisatie? En dit geldt voor industriële producten, projecten en dienstverleningen - voor iedere aankoopbeslissing.

Conclusie
Uiteindelijk zijn het altijd ‘mensen’ die aankoopbeslissingen nemen. Het is nog nooit anders geweest en dat zal ook nooit veranderen. Als je er goed van doordrongen bent dat zij zich altijd afvragen ‘wat brengt dit mij’ of ‘wat brengt dit onze organisatie’ dan ga je andere vragen stellen. Wat wil de klant, wat wenst de klant, wat eist de klant, wat heeft de klant nodig? De klant zal je dat vertellen, tenminste… als je daarnaar vraagt!

‘What’s in for me’ is het enige dat telt. Dat is de basis voor je verkoopstrategie, niet je prijs.

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Prijs, Klantenkennis, Verkoopstrategie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..