Expected Goals - een voetbalperspectief

In voetbal en business zit echte winst vaak niet in de score van vandaag, maar in de groei en ontwikkeling van morgen - lees meer.

Expected Goals - een voetbalperspectief

Dit verhaal begint op het voetbalveld van SV Spakenburg waar Chris de Graaf en ik, naast onze ondernemende avonturen, de verantwoordelijkheid dragen voor de prestaties van het eerste elftal. Onze benadering van zowel het voetbal als het bedrijfsleven is gefundeerd op een diep geloof in de kracht van data en statistieken om onze strategieën te optimaliseren. In de wereld van zowel topsport als ondernemerschap is data niet meer weg te denken. Een bijzonder concept dat we hierbij gebruiken, is ‘Expected Goals’ (xG), een statistische maatstaf die het verwachte aantal doelpunten van een speler of team voorspelt.

Expected Goals in semiprofessioneel voetbal
Expected Goals (xG) geeft elke gecreëerde kans een waarde tussen 0 en 1, gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat de kans in een doelpunt resulteert. Een kans van dichtbij, zoals een intikkertje binnen de vijf meter, krijgt een hogere waarde dan een ambitieus afstandsschot van buiten de zestien. Deze benadering biedt een dieper inzicht in de kwaliteit van de kansen die een team creëert of toestaat, los van de uiteindelijke score op het bord.

Afgelopen zomer toonden de xG-statistieken aan dat SV Spakenburg, op basis van de kwaliteit van de gecreëerde kansen, de eerste vier wedstrijden had moeten winnen. Desondanks verloren we twee van deze vier wedstrijden. Dit scenario illustreert een cruciale les: succes, zowel op het veld als in het bedrijfsleven, is niet altijd onmiddellijk zichtbaar en vereist geduld en vertrouwen in het proces.

De Overeenkomsten met New Business
De parallel met new business is treffend. Net zoals in de voetbalwereld, kan het in de zakelijke omgeving verleidelijk zijn om beslissingen te baseren op wat het scorebord aangeeft - de direct zichtbare resultaten. Echter, net zoals een voetbalteam tijd nodig heeft om te groeien en succes te behalen, vereist het opbouwen van een succesvol new business proces een langetermijnvisie en geduld.

In de zakelijke wereld kunnen we spreken over 'Expected Leads' - een concept dat, hoewel minder kwantificeerbaar dan xG in voetbal, benadrukt hoe belangrijk het is om te investeren in processen en relaties die op de lange termijn vruchten afwerpen. Het gaat erom dat je vertrouwt op de onderliggende kwaliteit van je aanpak, zelfs als de onmiddellijke uitkomsten niet altijd in je voordeel zijn.

Een Les in Geduld en Strategie
De les hier is tweeledig. Ten eerste, het belang van data en statistieken in het nemen van geïnformeerde beslissingen, zowel op het sportveld als in de bestuurskamer. Ten tweede, en misschien nog wel belangrijker, het cruciale belang van geduld en vertrouwen in de strategieën die we kiezen. Zowel in voetbal als in new business is het essentieel om verder te kijken dan de onmiddellijke resultaten en te vertrouwen op het proces.

Voor ondernemers en bedrijfsleiders biedt dit verhaal een waardevolle herinnering aan het belang van langetermijndenken. Het bouwen van een succesvol team of bedrijf is een marathon, geen sprint. Door te investeren in solide fundamenten en geduldig te blijven, zelfs wanneer de resultaten op korte termijn tegenvallen, leggen we de basis voor duurzaam succes.

Conclusie
In zowel voetbal als business is de echte winst vaak niet in de score van vandaag, maar in de groei en ontwikkeling die we morgen realiseren. Door de kracht van data te omarmen en te vertrouwen op het proces, kunnen we zowel op het veld als in de markt kampioenen bouwen.

Jorg Hartog

Jorg  Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..