Wanneer beslist jouw klant in een FLITS?

In elk geslaagd verkoopgesprek ontstaat een inspiratiemoment: het kantelmoment waar plots de vonk overslaat en de aankoop wordt beslist. Lees hier hoe je dit kan initiëren.

Wanneer beslist jouw klant in een FLITS?
Verkopen is geen wiskunde. Het volgt nooit een lineair proces zoals stappen, funnel, SPIN, enzovoort. Dat idee is een utopie, in het leven geroepen door zogenaamd wetenschappelijk management dat moeite heeft met onvoorspelbaarheid. Verandering vindt altijd plaats tussen de oren. Dit is niet anders bij een verkoopproces. Dus ergens tijdens het contact met je klant, of het nu via de telefoon of persoonlijk is, moet er een inspiratiemoment ontstaan. In deze bijdrage beschrijf ik de kunst van ont-moeten. Een kunst die leidt naar dat flitsmoment van de aankoopbeslissing, waardoor je deals plots toch nog meer voorspelbaarheid krijgen.

Signalen van koopinspiratie
"Inspiratie" komt van het Latijnse woord "inspiratio", wat "inblazen" of "inademing" betekent. Vroeger werd inspiratie vaak gezien als iets goddelijks. Dichters en kunstenaars geloofden dat hun ideeën van goden of muzen kwamen. Tegenwoordig heeft het woord een bredere betekenis. Het kan verwijzen naar elke bron van creativiteit, motivatie of enthousiasme, zo ook het beslissingsmoment voor een aankoop.

Wat zijn de signalen van koopinspiratie?
  • Verandering van blik: Zelfs de meest koele kikker zal een reactie tonen. Klanten beginnen de wereld letterlijk met andere ogen te zien. Jouw klant gaat zweven in een gedachtenwereld.
  • Een voor-en-na moment: Er is een duidelijke wending in het gesprek. De energie verandert. Klanten antwoorden ineens spontaan op vragen en geven zichzelf bloot. En jij doet hetzelfde!  Dansen doe je altijd met z'n tweeën. Dus je kunt de aankoopbeslissing bij jezelf voelen. Daar is geen mystieke kennis voor nodig. Observatie en zelfobservatie is voldoende. Daarom weten topverkopers wanneer de deal kan gesloten worden.

Leer het ont-moeten
Dit is het moment waarop beide partijen vrij kunnen praten, zonder agenda, omdat ze dat allebei willen. In deze houding sluit je deals. Er is geen andere optie als je geen machtsmiddelen hebt. Anders wordt het gewoon ordinair 'pushen' of ‘smeken’.
Sommige mensen ervaren dit moment nooit omdat ze er simpelweg niet toe in staat zijn. Het vereist niet alleen empathie, maar ook een houding van respect voor de keuzes van de ander. Er MOET NIETS.

Het vermogen om de drang tot iets moeten (bewerkstelligen, communiceren, verkopen) uit te schakelen zonder de controle te verliezen, onderscheidt de beste verkopers. Dit zijn vaak niet de mensen die traditioneel als 'verkopers' worden gezien. Er is dus een paradox die vaak over het hoofd wordt gezien in de traditionele selectiecriteria voor verkopers.
Daarom zijn er mensen die kunnen verkopen zonder verkopers-ervaring.

Wat doen deze mensen eigenlijk?
Observeer eens iemand die dit gedrag van ont-moeten toont. Wat merk je op? Hoe zou je zo iemand omschrijven? Als je het op jezelf betrekt:

  • Je gedraagt je niet voorspelbaar: je bent ‘eigen-lijk’, zoals je bent en niet een typische verkoper.
  • Je helpt de klant verdwalen en nog beter jullie doen dit samen: de klant zal je hand willen vasthouden. En als jij dat ook wilt krijg je symbiose. Breng daarom nieuwe inzichten in het proces. Vraag je marketingafdeling om inzichten te leren formuleren (inspiratie vind je hier).
  • Je toont verwondering: ‘aha’, ‘interessant …’ ‘oh en hoe ging dat dan ...’ : dit zijn neutrale uitdrukkingen die vragen om ‘meer’ en die niet oordelend zijn. Je creëert zo ruimte in de relatie (niets moet, ont-moeten)
  • Je volgt de weg van de verbeelding: logica is niet transformerend en heeft geen veranderingsenergie, hoeveel besparingen of voordelen jouw oplossing ook oplevert. Altijd is er dan wel een andere prioriteit bij de klant: een upgrade, een rebranding of een nieuwe strategie die voorgaat (“dat gaat niet meer voor dit jaar zijn hoor …”).

Zo veranderen effectieve verkopers de regels van het spel. Dat kun je doen door je klant in een nieuw gebied brengen. Je helpt je klant zweven.

Conclusie
In de wereld van verkoop is het essentieel om te begrijpen dat echte connecties niet geforceerd kunnen worden. Het gaat om het opbouwen van relaties, het tonen van oprechte interesse en het respecteren van de keuzes van de klant. Het is de kunst van het ont-moeten. Anders krijg je geen deal voor elkaar.

Meer inzichten in hoe je je verkoopcyclussen aanzienlijk kunt versnellen? Doe eens een gratis verkoopscan van je salesteam op basis van 14 JA/NEE vragen (1 minuut), en verzamel alvast de eerste ideeën. (groene link rechts op de home-pagina)

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Afsluiten, Closing, Topverkopers
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   10,0
(3 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..