'Even een klant binnen roeien'

Roeien beleven is geweldig. Maar ‘even een klant binnen roeien’??! Past jouw taal bij de manier waarop jouw prospects klanten worden? Een blog over waarden, gevoel en acquisitiesucces.

'Even een klant binnen roeien'
Sinds kort roei ik. Niet alleen met de riemen die ik heb, maar in een skiff, ook bekend als een C3, met echte riemen. Niet met peddels. Het is geweldig! Sterker nog, roeien in een skiff stond op mijn bucketlist. Inmiddels kan ik dit dus afvinken. Het is wel zo, dat ik na die ene bucketlist keer meteen verknocht was en les heb genomen. Zo gaat dat dan. Je enthousiasme kan ook je valkuil zijn. Deze keer is het in ieder geval niet in het water gevallen. Okee, genoeg cryptische omschrijvingen ;)

Waar het om gaat: roeien is net als acquisitie, het ziet er heel gemakkelijk uit maar je moet het wel doen!Uiteindelijk gaat het allebei om visie en waarden, gevoel en emotie.

Er komt nogal wat bij kijken
Überhaupt in de boot komen is nogal een gedoetje in zo’n bilsmalle skiff. Die overigens heel stabiel zijn hoor. Maar ook wel weer fragiel. Je moet dus op de juiste plek en op het juiste moment (samen) instappen. En dan de stand van je handen (polsen), allerlei terminologie (beter bekend als vakjargon) en diverse zaken die belangrijk zijn met betrekking tot de timing. Dus op het juiste moment clippen. Je riem op het juiste moment kiepen in het water. En als je met meer roeiers in een boot zit: tegelijk beginnen. Goed luisteren naar de stuur die de commando’s geeft. En vooral genieten. Lieve hemel, dat zou je bijna vergeten als je zo ingespannen bezig bent om te zorgen dat alle nevenactiviteiten kloppen.

Iemand een telefoontje zien plegen ziet er ook zo makkelijk uit, maar daar komt evenveel bij kijken.

Over spreektaal en schrijftaal
Hoe ik hier op kom is het volgende. Onlangs hoorde ik iemand zeggen, “zo we gaan weer eens even een klant binnen roeien.” De kriebels vlogen over mijn rug en ik kreeg er meteen een heel naar gevoel bij. Een klant binnen roeien. Zo praat je toch niet over klanten??! Ik niet in ieder geval. Natuurlijk kan het zo. Maar dit is zeker niet de manier waarop ik denk over zorgen dat iemand klant wordt. Als je dan van spreektaal schrijftaal maakt, staat er ineens ‘Klanten binnen roeien’, als titel van je blog.

Over visie en waarden
In mijn optiek werkt het zo: als je op deze manier spreekt over een klant, dan voelt een klant dat ook wanneer je hem benadert. Wat mij betreft kort door de bocht en zonder respect. En daar gaat het juist om: respect en aandacht voor de ander. En om het pad ernaartoe, om iemand van prospect in klant te zien transformeren. Ik vind dat een beleving. Natuurlijk is de hit and run leuk, maar het klantcontact en de customer journey zijn voor mij een feestje. Hoe is jouw visie op je klanten?  Of wil je dat iedereen klant bij je wordt? Past je taal in het segment van je klanten? En past die taal bij jou? Het is het mooiste als ze congruent zijn met elkaar. Dat het naadloos in elkaar over gaat en past. Dan werk je ook ineens meteen aan het imago. Van jou en van je klant! En dat is dan weer handig in de marketing.

Over gevoel en emotie

Tja, en dan gevoel en emotie. En dat aan de telefoon. Kan dat dan? Natuurlijk! Ik vind dat je energie kunt horen aan de telefoon. Emotie is energie, dus een dun lijntje. Met emotie kom je ook op het stukje van de juiste mindset. Past een zin als “een klant binnen roeien” in jouw mindset? Als je het zo voelt draag je dat ook zo uit. Hoe zou de beleving voor de klant zijn als die hoort dat je hem binnen gaat roeien? Kortom, dat voelt toch heel anders. Met dat ik dit schrijf ga ik twijfelen. Twijfelen aan mezelf. Misschien ben ik wel de enige die dit zo voelt en ziet. Of niet ?

Hoe doe jij dit?
Roei jij even een klant binnen (en hoe dan)? En, voor welke beleving zorg jij aan de telefoon?
Je commentaar lees ik graag!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Cold calling, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,0
(2 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..