Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips!

De meest gehoorde vraag die ik krijg: hoe kan ik nou overtuigen aan de telefoon? Ik geef je de beste 5 tips voor cold calling succes.

Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips!
Communicatie aan de telefoon, het is wat… Overtuigen doe je niet zomaar, dat is afhankelijk van meerdere componenten. Als je deze tips volgt pak je ze allemaal mee.

#1. Smile
De eerste tip is en blijft een inkoppertje. Glimlach! Hoe simpel. Maar soms toch ook weer niet. Vaak merk ik dat de intro nog wel met een glimlach wordt gezegd en dat dan kort daarna de gezichtsuitdrukking verandert in zorgelijk, moeilijk, lastig. Energie hoor je door de telefoon, dus ook als je niet meer glimlacht hoort iemand dat. Niet dat ze er wat van zullen zeggen hoor. Dat nu ook weer niet. Maar toch. Wil je beter worden in glimlachen aan de telefoon; zet een spiegel voor je!

#2. You never get a second chance…
Zorg dat je een fantastische binnenkomer hebt. Een prachtige zin. Een goede introductie. Een originele USP. Ga daar eens even voor zitten. Wie weet heeft je organisatie een prachtige pay off, gebruik die dan ook! Laat de naam van je organisatie hierdoor een upgrade krijgen. Een onvergetelijke indruk. En als je het goed doet krijgt de ander hiervan meteen een glimlach op de snoet! En dan gebeurt er wat in je brein. Na de verwarring, met die glimlach is de ander ontvankelijker voor wat je te vertellen hebt.

#3. Be Specific
Vooral de Belgen en wij Nederlanders hebben er soms ook een handje van: veel te veel wollige taal. ‘Het zou leuk zijn dat’ of ‘Misschien zouden we kunnen zo.’ Wees duidelijk. Spreek in de tegenwoordige tijd. Visualeer wat je wilt. Heb je doel voor ogen en spreek daar ook naar. Spreek erover alsof het al zo is. Geen verleden tijdjes meer. Nu! En ja dat is best wel even omdenken, er met andere ogen naar kijken.

#4. Don’t uhhhhh
Als je dan toch ook zo graag wilt overtuigen vermijd dan het (denk)woord uhhh. Vaak heb je er niet eens erg in dat je dit zegt. Het is dan ook een prima oefening om of je gesprekken eens op te nemen en af te luisteren, of om samen met je collega om de beurt te gaan bellen en elkaar te wijzen op de uhhh’s. Per uhhhh een euro in de pot, een watje gooien naar de ander, een elastiekje om de pols en dan bij de uhh er aan trekken. Geloof mij, dan is het zo over. Bij het woord uhhh gebeurt er namelijk iets in het brein van de ander. Die denkt “goh ze weet het zeker niet”. Heel even maar he. Ze zullen het ook nooit zeggen. Maar je staat nu wel met 1-0 achter. En je overtuigingskracht is hierdoor ernstig verminderd. Dus uhhh, geen uhhhh!

#5. Make it personal
Ook weer zo’n simpele opmerking. Echt hier gaat het om. Om het gunnen, om de oprechte aandacht, om dat je echt luistert en omdat je de ander aan het woord laat. In plaats van, hoe enthousiast ook, je hele riedel (en meer) zelf af te steken. Natuurlijk dat komt door dat je zo enthousiast bent over je product, dienst of service. En toch…vermijd het zenden. Vermijd de monoloog. Maak er een dialoog van. Noem een keer de naam van degene die je aan de telefoon hebt. En nog eens een keer. Dat is namelijk ook zo’n fijn pluspunt van communicatie aan de telefoon. Je kunt een persoonlijke vraag stellen en meteen een antwoord hierop krijgen. Vaak hoor ik dan; is dat niet raar? Hoe zo raar. Als iemand het antwoord er niet op wil geven is dat vroeg genoeg om het dan te horen. Vaak geeft een persoonlijke vraag of opmerking net de wending in het gesprek. Of als je een persoonlijke vraag nog net even de te ver van je bed show vindt…, maak dan eens een compliment of een grapje. En dan wel aan het begin van het gesprek natuurlijk. Je merkt dan meteen dat het gesprek een heel andere wending en lading krijgt. Als ik jou was: Just do it!

Tot slot
En dit zijn er dan nog maar vijf. Ik zit op het puntje van mijn stoel om er nog 5 te geven. Maar weet je, ga deze eerst eens inzetten en bemerk het verschil. Overtuigen aan de telefoon doet meer dan je ooit had kunnen denken. Het gaat over gunnen, de deal closen en vooral lange termijn relaties.
Veel succes!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Cold calling, Communicatie, Overtuigen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(11 stemmen)
Reacties

George Keijzer |  http://www.citroenair.nl

Hallo,

het klopt helemaal. 2 van de 5 doe ik geregeld, de andere 3 ga ik volgend jaar inzetten. Echt top adviezen.

Dank je wel. Een goed uiteinde en een gezond 2023.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..