Nummer 1 wordt iemand nooit alleen

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

In steeds hoger tempo verandert alles om ons heen. En het verkoopvak? Lees over nieuwe uitdagingen en vaste waarden.

Nummer 1 wordt iemand nooit alleen
Met corona, inflatie en recessie in het hoofd en de grote veranderingen in onze maatschappij op het  gebied van relaties, management, e-business en social media mogelijkheden, is het verkopen ook in een ander daglicht komen te staan. Staan de vaste waarden onder druk of is ‘ het nieuwe verkopen’ in deze dynamische tijd nog als vanouds?

Verkopen met hoofd of hart?
Of we willen of niet: we leven nu in een andere tijd. Merken we het niet in ons dagelijks leven dan zit het wel in ons hoofd. Veel bedrijven moeten of willen bezuinigen. Om te overleven. Juist in deze moeilijke tijden komt het er nu op aan: Sales! Bedrijven investeren steeds minder. Kosten worden scherp in de gaten gehouden en prospects zijn steeds moeilijker vindbaar. Klanten hechten steeds minder waarde aan loyaliteit.

Hoe ga je daar als sales- of accountmanager mee om? Hoe vind je een klant en hoe bind je deze? Al deze vragen staan nu centraal en de waarheid mag niet worden geschuwd. Teamwork is het devies, want alleen red je het zeker niet in deze tijd. Samenspel creëer je door te kijken, te luisteren, te verbinden en er samen voor te gaan. Succes maak je niet door macht. Macht creëer je door voorsprong in kennis en informatie, maar met de nieuwe media en mogelijkheden is deze voorsprong grotendeels weggevallen. Online platformen creëren nieuwe mogelijkheden voor succesvol online ondernemen.

Is delen vermenigvuldigen?
Door te delen kun je samen overwinnen. Samen met collega’s, samen met de klant. Als salesmanager of verkoper sta je niet meer tegenover de klant, maar werk je samen aan een oplossing. In het belang van beiden. Dat vraagt om een andere aanpak. Maar is dat dan zo nieuw? Als je het de klant naar de zin maakt en als je er maar genoeg aan verdiende was het toch al snel goed. Oké, we wilden wel een lange termijnrelatie en deden daar veel voor.

Wat dat betreft, is er dus weinig veranderd. In principe veranderen mensen niet echt, maar zijn het vooral de omstandigheden die veranderd zijn. Dat doet wat met mensen en de manier waarop ze werken en samenwerken. Het nieuwe verkopen is een mooie kreet en uitdaging. Maar bestaat het eigenlijk wel?

Als vanouds
Blijven vaste waarden overeind en in hoeverre moet het roer om.
Is het verkoopvak altijd al niet een kwestie geweest van vertrouwen geven in product, leverancier en persoon? Relatiebeheer is van alledag en zij die dat al begrepen, hebben vandaag de dag toch wel behoorlijk minder moeite met de huidige omstandigheden. Relaties moeten elkaar helpen, sinds jaar en dag,  want alleen samen kan je overwinnen.
Nummer 1 wordt iemand nooit alleen!

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Relatiebheer, Verkoopsucces, Teamwork
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..