'Ik had toch "nee" gezegd...?!!'

Wat doe je als een interessante prospect geen interesse heeft? Hoe houd je toch zinvol contact? En vooral: hoe voorkom je een ‘Nee’?

'Ik had toch
Ze was telefonisch benaderd door een verkoper n.a.v. een online advertentie. In dat gesprek had ze aangegeven geen interesse te hebben. De verkoper heeft vervolgens een week later een mail gestuurd. Mijn relatie mailde terug: ik had toch aangegeven dat ik geen interesse had? Daarop antwoordde de verkoper: ‘Dat klopt; maar ik stop pas met mails totdat je mij een harde ‘Nee’ geeft.’
‘Nou’, zei ze toen, 'hierbij dan: NEE!’
Einde relatie...

Het voorbeeld is een beetje flauw, maar komt in minder brutale verschijningsvormen best vaak voor. De vraag in dit artikel is daarom hoe je een dergelijke situatie kan voorkomen.

Het onbewuste
Voor je op oplossing leest, wil ik eerst graag met je delen hoe het onbewuste brein hier mee omgaat:

‘Beslissingen zijn van invloed op toekomstige beslissingen.’

Dat betekent dat als iemand ‘nee’ zegt of denkt, de kans groter is dat men weer ‘nee’ zegt of denkt bij een vervolgcontact. Of dat nou via een advertentie is, per mail, telefonisch of persoonlijk. Het onbewuste brein kan en wil namelijk niet elke keer weer nadenken of iets ‘plezier’ geeft of ‘pijn’.

Koopreis cruciaal
Om een ‘Nee’ te voorkomen en vrijwel altijd een ‘Ja’ te krijgen is het belangrijk stil te staan bij de koopreis van een prospect. Deze zogenaamde Buying Journey bestaat uit 5 fases:

  • Non Aware: De prospect is er helemaal niet mee bezig
  • Aware: Kan interessant zijn, maar speelt nu niet
  • Interest: Heeft interesse en kijkt naar de mogelijkheden
  • Offer: Besloten om te gaan kopen. Short list van keuzes
  • Closing: Men komt tot een beslissing.

Als je contact hebt met een interessante prospect (die je niet wilt verliezen, omdat ze potentieel interessant zijn) dan wil je in iedere fase een aanbod kunnen doen waar de prospect ‘Ja’ tegen zegt. Want prospects groeien vanzelf in hun koopreis.

Voorbeeld
Stel ik verkoop kostbare machines. De prospect geeft aan geen interesse te hebben, omdat ze vorig jaar net een nieuwe machine hebben gekocht. Ze zitten dus in de fase ‘Non Aware’.
Stel dat deze machines gemiddeld vijf jaar meegaan, dan gaan ze over vier jaar weer aanschaffen (Closing fase).

Ik wil dus een aanbod doen, waar de prospect hoogstwaarschijnlijk ‘Ja’ tegen zegt, zodat vervolgcontacten positiever ontvangen worden.

Dan kan een aanbod zijn met een lage drempel, dat voor de prospect hoogstwaarschijnlijk interessant is. Bijvoorbeeld: ‘Er komt over enige tijd een belangrijke innovatie voor dit soort machines, waardoor je veel energie kunt besparen. Als het zo ver is, zal ik je dan daar een korte mail over sturen?’

Ik zeg niet dat iedereen ‘Ja’ zegt op dit voorbeeld, maar het is de moeite waard een aanbod te bedenken dat zoveel als mogelijk positieve respons geeft en dat dan voor iedere fase van de Buying Journey apart.

Doel: laat geen prospect afvallen
In het Sales Playbook besteden we daar uitgebreid aandacht aan. Het doel is dat vrijwel niemand afvalt. En ervan uitgaande dat je in een goed salesproces alleen contact onderhoudt met interessante prospects en klanten, gaat je dat uiteindelijk erg veel opleveren.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Koopweerstand, Sales playbook
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..