Wat sales kan leren van AI

Wat is de overeenkomst tussen digital marketing en AI in de zorg? Antwoord: procesdenken. En daar kunnen we ook in de dagelijkse salespraktijk nog wat van leren.

Wat sales kan leren van AI
Wellicht heb je het tv-programma van Tegenlicht gezien over Artificial Intelligence (AI). Het ging over hoe ‘digitale personen’ in tal van beroepen kunnen ondersteunen. Er was een aflevering waarin het ging over de gezondheidszorg. Fascinerend om te zien hoe een bijna levensecht gezicht (computeranimatie) via een beeldscherm de diagnose stelt bij een patiënt. Met gezichtsuitdrukkingen en al…

‘Wat zijn de klachten die u heeft? Moet u daarbij vaak hoesten? Is het droge hoest, zit de hoest vast met slijm of komt er slijm los?’ Op basis van de vragen en vervolgvragen werd een eerste diagnose gesteld. Verwacht wordt dat - binnen kaders - dit soort processen in de toekomst sterk gaan ontwikkelen. In de sales zijn dit soort processen ook in opkomst.

Chatbots en marketing automation
Wat te denken van bijvoorbeeld ‘Chatbots’? Als ik op een website kom, vraagt een animatiefiguurtje: ‘Kan ik iets voor je doen?’ Of neem Marketing Automation: ik vraag informatie en krijg binnen 5 seconden geautomatiseerd een document toegestuurd. Vervolgens wordt digitaal bijgehouden waar ik op klik en op basis van dit klikgedrag krijg ik geautomatiseerd vervolginformatie toegestuurd.

De kracht van het proces

Het salesproces is dus ook al deels geautomatiseerd. Dat kan mits er sprake is van voorspelbaarheid van situaties. Dan kunnen vervolgacties worden geprogrammeerd. Een interessante vraag die volgt, is dan ook: Hoe werken sales en accountmanagers?

Hoe doen ze acquisitie? Hoe volgen ze een lead op? Hoe buigen ze  bezwaren om in voordelen? En hoe vergroten ze een bestaande klant in omzet? Zijn dit in hoofdlijnen voorspelbare processen? Of is ieder verkoopgesprek uniek?

Dat leidt tot de volgende vraag:
Welke verkoopteam scoort het beste denk je? Het team dat werkt volgens beproefde processen, methodes en systemen? Of het team waarbij iedere verkoper zijn eigen manier heeft?  

Ik zet mijn geld op het eerste team. Jij?
En dan volgt nog een derde vraag: hoe is jullie verkoopteam georganiseerd?

Zelf structuur aanbrengen?
Wil je meer weten over hoe je een verkoopproces kunt vastleggen in processen? Kijk dan naar het Sales Playbook. Daarmee leg je volgens een bepaalde structuur kennis en ervaring op het gebied van sales(processen) vast, zodat verkopers daar hun voordeel mee kunnen doen.
 
Succes

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..