Creëer een ijzersterke propositie

Waarom willen prospects maar niet inzien dat jullie de oplossing zijn? Omdat ze die zelf willen bedenken. Lees hier hoe je daar succesvol mee om gaat.

Creëer een ijzersterke propositie
Bedrijven missen honderdduizenden euro’s aan omzet, omdat hun boodschap niet goed overkomt. Potentiële klanten zien de website, maar haken af omdat ze geen raakvlakken zien. Verkopers brengen hun verkoopverhaal, maar wekken niet de interesse die ze willen. En marketing verstuurt een boodschap, maar de respons blijft achter.

Als je dit herkent, dan ben je niet de enige. Je hebt dan te maken met een uitdaging waar erg veel bedrijven mee worstelen: Hoe zet je een ijzersterke propositie neer, eentje die interesse wekt, zowel via je website, als in malingen, als in een verkoopgesprek?

Als jij de propositie voor je bedrijf weet te verbeteren, dan is dat goed voor het gehele bedrijf. Een sterke propositie leidt namelijk onvermijdelijk tot meer en betere klanten. Tot meer omzet en winst.

Hoe creëer je een ijzersterke propositie?

Mijn advies is te kijken naar de bestaande propositie en die te toetsen aan de drie belangrijkste problemen die zich voordoen in de propositie van een bedrijf:
  1. De boodschap is te complex: Kies!
  2. Het is niet duidelijk welke probleem je oplost.
  3. Wie is de held?



Stap 1 - Kies!
Een groot probleem in de propositie is dat bedrijven te veel willen vertellen. Ze kunnen geen keuze maken in waar ze in willen uitblinken. Ze zijn bang om iets te missen. Daardoor wordt de boodschap veel te complex. De ijzeren regel in een propositie is: ‘Kies, anders wordt er niet voor je gekozen’.

Toets je eigen homepage / propositie en kijk of het direct helder is wat jullie bieden. Toets het door een aantal onbekenden je homepage te laten bekijken. Moeten ze nadenken over wat je te bieden hebt, dan heb je het eerste verbeterpunt te pakken.

Stap 2 - Welk probleem los je op?

In veel proposities staat het volgende centraal: Waar zijn WIJ goed in? Maar dat is niet interessant voor een potentiële klant. Bedrijven zijn geïnteresseerd in hoe je HUN problemen oplost of HUN kansen realiseert. Hoe kunnen jullie helpen om het leven van de klant plezieriger te maken: meer winst, besparingen, efficiënter, et cetera.

Als de klant niet binnen een paar seconden begrijpt welke probleem jullie bedrijf oplost of welke toegevoegde waarde jullie leveren, dan is de kans groot dat iemand afhaakt.


Stap 3 - Wie is de held?
Dit is een heel subtiel, maar uiterst belangrijk punt: wie is de held in jullie propositie? Een veel gemaakte fout in de propositie is dat een bedrijf aangeeft dat ‘zij jouw probleem oplossen’. Met andere woorden: ‘jij hebt het als lezer tot nu toe fout gedaan. Gelukkig ontmoet je ‘ons’. Wij gaan jou wel even helpen...’

Voor een ijzersterke propositie is dit een verkeerde insteek. Een lezer wil zelf de oplossing creëren. De lezer wil de held zijn, door gebruik te maken van het product of de dienst dat een ander bedrijf levert.
Fout is dus: ‘Wij zorgen ervoor dat uw … succesvol wordt’
Veel beter is: ‘Ontdek hoe u uw … veel succesvoller maakt’.

Een tip tot slot
Toets je propositie op de bovenstaande drie stappen en kijk of je verbeterpunten ziet. Zo ja, ga ermee aan de slag. Weet je zoveel van jouw bedrijf en jullie markt, dat die kennis je toch belemmert om tot een eenvoudige en ijzersterke propositie te komen? Als je echt een grote stap voorwaarts wilt maken, schakel dan een buitenstaander in als sparringpartner. Neem contact op en we helpen je graag verder ;)

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..