Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder

Communicatie verloopt anders dan vroeger, maar op LinkedIn zal je net als op Tinder op moeten vallen tussen de 100-en concurrenten. Hoe pak je dat effectief aan?

Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder
Vandaag de dag leven we in een wereld van asynchrone communicatie. Als ik een whatsapp of een Linkedin bericht stuur weet ik niet wanneer de klant antwoordt: we communiceren asynchroon. Het is al lang niet meer zoals vroeger, dat een telefoon gewoon wordt opgenomen en de communicatie synchroon loopt, dat vraag en antwoord elkaar opvolgen.

Nieuwe generaties, andere communicatie
Mijn puberzoon moest naar een feestje. Niet iets om je meteen ongerust over te maken, maar laat die middag zag ik ineens een missed call van mijn zoon. Geen nood, ik had zijn telefoontje op 15 seconden na gemist, dus als ik hem direct terug zou bellen kon ik hem zo treffen en vragen wat er was. Ik bel direct terug: ... voicemail ...

Omdat ik weet die niet wordt beluisterd stuur ik nog een opvolg-appje: "net gemist, bel gerust terug ..." Helaas, geen reactie. Vijf uur later, om 22.00 kreeg ik alsnog een bericht terug "het is al opgelost" .... gevolgd door ... niets ... geen uitleg.

Generaties die wel of niet (direct) reageren
Generatie Z (geboren na 2000) neemt nauwelijks de telefoon op en heeft een andere tijdsbeleving inzake wanneer een bericht te beantwoorden. Steeds ASAP - AS SHORT AS POSSIBLE. De oudere generatie X onder ons belt sneller terug, beantwoordt mails relatief snel. Wel eens met lange epistels of uitleg. Op school schreven we dan ook nog uitgebreide opstellen.

Ikzelf generatie X (geboren tussen 1961-1980) leefde in een tijdperk waar de vaste telefoon werd opgenomen, behalve als je niet thuis was. Dat is iets wat je nu nog tegen komt bij de oudere generatie, onze ouders, die intussen 60+ 70+ 80+ zijn.

Maar een groot aantal vijftigers reageert tegenwoordig in een professionele context net zoals generatie Z. Ik heb eens rondgevraagd en een groot aantal mensen, jong en oud, bevestigde mij dat ze bij een onbekend nummer de telefoon niet meer opnemen. De wat oudere luisteren wel naar voicemail. De jongere generatie vaak zelfs dat niet meer. Dus Whatsapp, SMS en Linkedin messaging in een professionele context hebben specifieke uitdagingen.

Want wat doe jij als jouw klant niet meer reageert, terwijl je toch wel goed contact hebt gehad of de relatie normaal is? Ga je harder roepen? Harder mailen? Een extra appje zenden of een 3e-4e-5e inmail sturen via Linkedin?


Bron: Kantar Millward Brown - MAA

Tinder: asynchroon is de regel
Tinder is een datingplatform waar asynchrone communicatie tot het uiterste gaat.
Als je een match hebt met dan heb je ofwel direct antwoord en als je het goed doet blijf je in conversatie tot de telefoonnummers worden uitgewisseld. Als je daar niet in slaagt krijg je nooit, of pas na 24 uur antwoord. Dan weet je dat je niet op de radar staat.

Dus ofwel doe je iets 'shockerend' dat wel de aandacht trekt ofwel un-match je en verbreek je de connectie. Dat is wat een “echte” man zou doen: niet als een schoothondje achter een date aan lopen. Veel mannen gedragen zich nog als het brave zoontje dat zijn moeder mama of de schooljuf wil pleasen. Totaal onaantrekkelijk voor toekomstige schoondochters, zoals vele getrouwde koppels ondertussen weten.

Van Tinder naar sales
Breder getrokken weet je nu dat bij je eerste interactie onbewust de selectie wordt gemaakt: gaat deze man, of in ons geval de verkoper of de marketeer, mij belangrijk genoeg vinden?

Net als mannen op Tinder doen vele salesmensen het tegenovergestelde van wat ze zouden moeten doen: ze blijven jagen, mails sturen, de boodschap uitdragen "zie mij staan", "antwoord toch alsjeblieft". Maar hoe ga je dat doen met saaie user cases en metoo marketingtalk op je website en Linkedinprofiel?

Ik ken geen CEO's, CXO's die user cases lezen, ebooks downloaden, whitepapers bestuderen of naar jouw youtube filmpje gaan kijken. Echt niet.
Ze kunnen wel balansen lezen en over aandeelhouderswaarde reflecteren, maar jouw oplossing ...?

Wat was is niet meer
In de periode 2004-2017 was content marketing inderdaad nog een onderscheidend element. Alleen is informatie een commodity geworden. Totaal niet onderscheidend, hoe goed je papers ook zijn. Het reptielenbrein van de klant wordt niet geactiveerd. Ook niet meer met sexy fotomodellen met lange benen #metoo

Veel bedrijven leiden aan Cialdini’s consensus principe waardoor ze het lastig vinden om iets anders te doen dan wat hun concurrenten doen. Deze houding wordt ook nog eens bevordert op de business schools, waar je toch meer kritisch denkvermogen verwacht.

Het gaat om instant connection. Verkopers zullen marketeer moeten worden. En omgekeerd. Hoe zorg je ervoor dat de klant/prospect met jou aan tafel gaat zitten?

Vergeet pushmarketing volledig, focus enkel op Relevantie
De tactieken van generatie X werken al lang niet meer bij Y en Z. We zijn 30 jaar verder.
Als ik aan mijn zoon had gevraagd: "Moet ik je komen halen?" ( = iets wegnemen) , dan had ik wel direct reactie gekregen. Ik zou zijn tijd met vrienden hebben afgenomen.  Dus het is wel mogelijk

De oplossing is niet kwantiteit maar relevantie. Relevant is hier iets dat hij kan verliezen of wat de status quo bedreigt.

Vertaald naar het bedrijfsleven: wat kan jij van je klant potentieel afnemen zodat hij of zij wel moet reageren? Wat maakt dat die manager naar jou zal luisteren, gewoon omdat dit zijn werk is: risico's inschatten, het schip op koers houden. Zoals de aandeelhouders van hem/haar vragen. Aan wie legt hij verantwoording af, direct of indirect?

Om mee te oefenen
Als ik aan mijn zoon (is maar om de week bij mij) via de app vraag: "Hoe is het geweest met je examen wiskunde?", dan krijg ik doorgaans wel direct antwoord. Dat is wat de familie (de hier spreekwoordelijke aandeelhouder) vraagt. Dat het goed gaat op school en dat we ons geen zorgen moeten maken. Dus deze vraag is relevant voor de familierust. In ons geval dan.

Als marketingtactiek kan je dit toepassen door het creëren van een risico en onrechtstreeks verantwoording afleggen. Het is een manier om weer op de radar te komen van je prospect, zonder investering in zware marketing automation.

Neem gerust contact op als je ideeën wilt uitwisselen hoe jij dit zou kunnen toepassen. Of deel je ervaring hieronder.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,2
(6 stemmen)
Reacties

Helene Henckens |  http://www.burohenck.nl

Heel mooi artikel. Ik zou graag meer lezen over het relevant in beeld komen. Hoe doe je dat dan?

Dag Helene, Je zou dit kunnen doen door het veranderbrein aan te spreken. Je brengt je klant in een nieuw gebied dat contrasteert met wat ze al weten.

Voorbeeld
Hey Helene, Jij bent waarschijnlijk heel goed in connecteren met klanten. Tegenwoordig hebben veel bedrijven daar moeite mee in een wereld van marketing automation en snel geld verhalen/slapen rijk worden met Robots-automatisering waar je tegenwoordig mee wordt platgegooid. Ze hebben wel geen echte connectie met de klant want die antwoordt pas als die zin heeft en vaak op een formele manier. Waardoor er geen connectie is?
`
Hoe ga jij om met Asynchrone communicatie, klanten die de telefoon niet meer opnemen en niet of pas veel later antwoorden, ook 50+ ers, niet alleen generatie Z of pubers : heb jij strategieën waarmee jij klanten die de telefoon niet opnemen toch laat terugbellen of op mail, inmails laat antwoorden?

Ik deel graag mijn ervaringen met jou hoe ik hiermee omgegaan ben. Laat ons connecteren.
======================================
artikel over veranderbrein: https://verkopersonline.nl/artikel/5335/contact-maken-met-het-veranderbrein.html

Via Linkedin is het wel beter van eerst een emotionele connectie te leggen voor je ook maar over je product of oplossing gaat praten. Dat is de kunst telkens.

Helene Henckens |  http://www.burohenck.nl

Daar kan ik wel wat mee. Dank je wel

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..