Wat als je mensen geen verkoper zijn?

Niet alle bedrijven hebben een volwaardige salesafdeling. Maar ze zijn wel afhankelijk van verkoop. Lees hier hoe je dat succesvol aanpakt.

Wat als je mensen geen verkoper zijn?
Binnen veel bedrijven wordt sales gedaan door de ondernemer of andere professionals, zoals de accountmanager, projectmanager of verkoop binnendienst.

Goede verkopers zijn niet in dienst.

Herkenbaar? Dan herken je waarschijnlijk ook dat er te weinig tijd wordt vrijgemaakt voor sales. En dat is zonde. Want sales is een belangrijke sleutel voor het succes van je bedrijf.

De oplossing: Marketing
De oplossing lijkt marketing. Zorgen dat bedrijven zelf reageren. Op zich natuurlijk prima. Maar... het zijn vooral kleine ‘vissen’ die zich aanmelden. Grote prospects melden zich vrijwel nooit spontaan aan. En dat leidt tot een probleem: iedereen in het bedrijf is druk met kleine klanten, die wel veel werk opleveren, maar waar je bijna niets aan verdient.

Kies voor succes: Creëer ritme!
Neem de beslissing om actief grotere klanten en prospects te benaderen. Met het bestaande team.

Terechte vraag: ‘Hoe dan? Dat team heeft er toch eigenlijk geen tijd voor?’
Mijn antwoord: Creëer ritme!

Blok met het team bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag een tijdslot van 9 tot 11 om actief contact op te nemen met bestaande (oud-) klanten en grotere prospects. Maak deze afspraak heilig: iedereen doet mee en helpt mee om een belangrijke ommezwaai te realiseren in het succes van je bedrijf.

Probeer geen interesse te wekken

Anders dan je wellicht gewend bent, is het doel bij het bellen niet om interesse te wekken, maar juist om interesse te tonen in het bedrijf dat je benadert. Benoem problemen of kansen die zich in de markt voordoen. Vraag hoe dit bedrijf daarmee omgaat en benoem hoe jij jouw klant helpt op dat vlak. Het zal je verrassen hoeveel positieve reacties je krijgt en hoeveel deuren open kunnen gaan.

10 voor 11
Een succesvolle ondernemer die zijn bedrijf in 20 jaar tijd uitbouwde van een eenmanszaak naar meer dan € 120 miljoen omzet, herkent zich volledig in bovenstaande werkwijze en geeft aan dat hij dit al jaren toepast onder de regel ‘10 voor 11’.
Dit betekent dat hij elke dinsdag, woensdag en donderdag voor 11 uur 10 klanten of prospects inhoudelijk gesproken wilde hebben. Dat doel geeft hem energie en een soort innerlijke haast om door te zetten en niet te twijfelen. Deze ‘10 voor 11’ aanpak is een belangrijke basis van het succes van zijn bedrijf.

Zo pak je het aan: werk met een Sales Playbook
Spreekt dit je aan? Motiveer dan je team en plan de agenda’s minimaal voor het komende 3 maanden in. Voorkom ten alle tijden dat bij het bellen ieder zijn eigen aanpak kiest en werk met een Sales Playbook. Daarin leg je het salesproces vast, waaronder de invalshoek van het gesprek:
  • Hoe open je het gesprek?
  • Hoe benoem je het probleem dat of de kans die je ziet in de markt?
  • Hoe buig je het gesprek om naar de voordelen die jouw bedrijf biedt?

Werk als team met deze aanpak samen. Noteer na ieder gesprek de reacties, de bezwaren en tegenwerpingen en de voordelen die het beste blijken te werken. Zo creëer je met elkaar de optimale gespreksstrategie en het salesproces dat het beste werkt.

Wil je meer weten over Sales Playbook? Neem dan contact met me op via LinkedIn en volg een webinar dat ik regelmatig geef. Het zal je helpen sales leuker en veel succesvoller te maken.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..