3 tips om je sales expertise te boosten

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Verkopen is een vak op zich. Een echte verkoper bezit iets wat veel anderen niet bezitten, namelijk de kracht om een ander te kunnen overtuigen om geld uit te geven. Hoewel enige aanleg zeker van belang kan zijn in het vak, valt er ook voor mensen die al in de sales zitten altijd nog wel iets te leren. Wil jij jouw sales expertise boosten? We geven drie tips.

3 tips om je sales expertise te boosten

Ervaring opdoen in verschillende bedrijfstakken

Als je wilt groeien als verkoper, loont het om ervaring op te doen in verschillende bedrijfstakken. Niet alles verkoopt zich immers op dezelfde manier en de kennis en ervaring die jij bezit over sales in je huidige bedrijfstak levert wellicht in een andere bedrijfstak minder succes op. Om je expertise op het gebied van sales te vergroten, kan het verstandig zijn om regelmatig van werkgever te wisselen of binnen het bedrijf waar je werkt je met verschillende soorten verkopen bezighouden als dat mogelijk is. Zo zorg je ervoor dat je breder onderlegd raakt.

Trainingen of cursussen volgen

Niet alle expertise op het gebied van sales doe je even gemakkelijk op in de praktijk. Het kan heel nuttig zijn om relevante theorie op te doen over het vak. Dit kan door cursussen of trainingen te volgen. Dit is een nuttige investering in jouw ontwikkeling tot een echte expert op het gebied van sales. Je moet dan wel kunnen scheiden van de gedachte dat je het zelf allemaal beter weet, want als je niet bereid bent om iets van een ander aan te nemen, schiet je weinig op met een cursus of training.

Leg je doelen vast in een persoonlijk ontwikkelingsplan

Heb je de ambitie om voor jezelf bepaalde doelen te halen? Dan is een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) een goede stok achter de deur om daar ook vol voor te gaan. In een persoonlijk ontwikkelingsplan leg je niet alleen vast wat je (wanneer) wilt bereiken, maar ook de stappen die je moet zetten om dat eindpunt te bereiken. Dat kan in samenspraak met je werkgever als je binnen het bedrijf je werkt wilt groeien. Deze kan je dan in staat stellen om bijvoorbeeld trainingen of cursussen te volgen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan om jezelf te ontwikkelen en je nieuwe sales expertise elders in te zetten in de toekomst. Ga naar de website van de FNV voor tips en een sjabloon voor een POP.


Een expert zijn betekent dat je ook moet investeren in een expert blijven. De markt blijft altijd in ontwikkeling. Een echte sales expert is daarom nooit uitgeleerd.

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   10,0
(1 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..