Pas op voor code 3 klanten

Er zijn klanten die groei belemmeren, voor onnodige veel kosten zorgen en maken dat je van je focus wegglijdt. Lees hier hoe je ze herkent en wat je ermee kan doen.

Pas op voor code 3 klanten
Code 3 klanten kunnen een van de belangrijkste belemmeringen zijn om succesvol te zijn. Maar niet ieder bedrijf realiseert zich dit. Met onderstaande punten, kan je per direct het succes van je bedrijf verbeteren.

Wat zijn code 3 klanten?
Zonder klanten kan je de deuren sluiten. Uiteraard heb je goede en minder goede klanten. Goede klanten passen uitstekend bij de toegevoegde waarde die je als bedrijf biedt.

Ieder bedrijf biedt unieke toegevoegde waarde. Dat zit in unieke elementen van het product of de dienst dat wordt aangeboden of de wijze waarop het wordt aangeboden (services, advies etc).

Met die unieke toegevoegde waarde help je klanten.

En nu komt het: niet iedere klant past bij die toegevoegde waarde... Sommigen klanten hebben een vraag die eigenlijk niet past bij het aanbod, of zijn qua omzetpotentieel te klein om echt veel tijd in te investeren.

Maar Sales wil orders binnenhalen en dus gaan ze ervoor, terwijl de sommige klanten niet bij het bedrijf passen. Dat zijn code 3 klanten. Code 3 klanten hebben weliswaar raakvlakken met de aanbieder, maar passen er niet goed bij. Code 2 klanten passen goed bij de aanbieder. Code 1 klanten passen perfect.

Schokkend cijfer
‘Nou en’ denk je wellicht, ‘Niet iedere klant kan perfect zijn’.
Daar heb je gelijk in. Maar de cijfers zijn schokkend.
Een aantal jaar geleden is onderzoek gedaan door MSP Associates, onder auspiciën van de Europese Unie. Daaruit bleek dat 70% (!) van de tijd van verkoop en marketing geïnvesteerd wordt in het binnenhalen en bedienen van code 3 klanten.

De consequenties van code 3 klanten
Code 3 klanten kunnen een van de belangrijke oorzaken van belemmering van groei zijn om de volgende drie redenen:
  1. Code 3 klanten kosten veel tijd en aandacht. Juist omdat niet alles past of lekker loopt. Die tijd gaat ten koste van aandacht voor code 1 en 2 klanten.
  2. Code 3 klanten dragen nauwelijks bij aan de brutowinst of zijn zelfs verliesgevend.
  3. En tot slot gebeurt het best vaak dat het aanbod / de propositie wordt afgestemd op de vraag van code 3 klanten, waardoor het bedrijf wegglijdt van de eigen focus.

Hoe te voorkomen?
Vanuit marketing is dit niet altijd te voorkomen: als je online of offline adverteert, dan is het onvermijdelijk dat je ook bedrijven aantrekt die niet tot je ideale doelgroep behoren. Het verbeterpunt ligt bij sales. Sales zou in zekere mate kritisch moeten worden in het beslissen welke bedrijven ze wel of niet aandacht geven. Een hele duidelijke selectie aan de voordeur betekent dat er betere klanten worden binnengehaald. Daar is vervolgens meer tijd voor. Zo kunnen ze zich tot een heel tevreden klant ontwikkelen.

Conclusie: maak sales op korte termijn veel effectiever
Juist nu, tijdens deze crisis, is het van groot belang dat je als bedrijf het maximale rendement haalt uit sales en marketing. En daar kan je morgen al mee beginnen.
Draai een lijst uit van alle bedrijven waar sales nu mee bezig is. Beoordeel met elkaar per bedrijf of het een code1, 2 of 3 klant/prospect is.
Focus vervolgens de komende 2 maanden op code 1 en 2 klanten en prospects. Dit maakt sales op korte termijn veel effectiever.

Wil je meer weten? Op 9 april aanstaande organiseren we een gratis webinar over dit onderwerp. Dit webinar is in 2020 gekozen tot het meest inspirerende webinar over sales. Tijdens dit webinar ontdek je ook hoe je de interesse wekt van nieuwe code 1 en 2 klanten. Wil je meedoen? Ga dan naar www.sales-drive.nl.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Focus, Verkoopresultaat
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(14 stemmen)
Reacties

Beste André,

Zeker een punt om aandacht aan te besteden. Maar het is ook een beetje een catch 22. Enerzijds beloont men verkopers vaak op het binnenhalen van klanten en als je dat dan niet moet doen omdat de klant niet past, is dat lastig. Want men rekent verkopers er wel op af. Komt bij dat die 'code 3 klanten' ook geen sticker op hun voorhoofd hebben dat zegt "ik ben een code 3 klant". Dus ligt het allemaal niet zo eenvoudig.

Michel

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..