Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken.

In de matrix voor de sales professional staat het prachtig omschreven. Acquisitie - voorbereiding - bellen - vragen stellen en follow up. Wat mij betreft komt er nog wel wat meer bij kijken.

Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken.
Leuk hoor. Lekker bellen. Daar zit je dan als accountmanager. In de wetenschap dat je vandaag weer aandacht gaat geven aan je potentiële klanten. Een prettig gesprek met elkaar hebben en de juiste vragen stellen. En dan ook nog je focus op een afspraak te maken. Maar hoe zit je erbij? Ga je bellen omdat het moet? Of ben je fris en fruitig uit bed gestapt en na een duik in zee sprankelend achter je telefoon terecht gekomen? Je mindset is van levensbelang bij het pittige werk dat acquisitie is. Je moet natuurlijk wel een beetje tegen een stootje kunnen. En een eindeloos positieve insteek hebben. Optimistisch zijn is echt wel meegenomen. Geloof in jezelf. Je kan het! Dit om kort aan te geven waar het over gaat. Dus niet alleen de inhoud van je verhaal.

Hoe zit je erbij?
Hoe zit je? Hoe zit je fysiek? Hang je op je stoel, met je benen op je bureau? Of zit je rechtop in de actie stand. Hoe zit je stoel (nu je thuis werkt)? Zitten is het nieuwe bewegen. Of misschien sta je wel, om je woorden kracht bij te zetten. Een prima houding als je belt in de sales. Ik heb zelfs weleens gehoord dat mensen erbij lopen. Kan zijn, maar ja hoe maak je dan je notities?! Draag je een headset, lekker comfortabel voor je nek, spreek je handsfree - dan hoort de ander toch altijd een wat hol geluid - of heb je misschien nog wel ouderwets de hoorn in je nek liggen.

En dan je bureau. Is dat opgeruimd? Dat geeft namelijk ook een opgeruimd gevoel bij jezelf. Als je alles her en der verspreid hebt kan dat voor onrust zorgen. Misschien heb je je script naast je liggen of staan. Natuurlijk niet om het op te lezen maar als handvat. Dat je de juiste routing voor ogen hebt. En als je naar buiten kijkt wat zien je dan? Een blinde muur. Een poster met een opwekkende tekst of de kastanjeboom in al zijn glorie van ieder jaargetijde?

Hoe voel je je aan je bureau? Het werkt opwekkend, rustgevend en blij als je een mooi boeket bloemen op je bureau hebt staan. Een positieve tekst. Een boekje met spreuken. Een krachtpatsertje - iets waar je kracht van krijgt als je ernaar kijkt, of om moet lachen. Je weet immers dat een glimlach aan de telefoon voor wonderen zorgt!

Alles bij de hand?
Het is fijn als je je script op orde hebt. En reuze handig als je je bellijst op datum hebt met de ‘hotties’’ boven aan. Een notitieblok en een pen bij de hand. Soms kan je een telefoonnummer net even sneller schrijven dan typen.

Voel je alsof je al naar de echte afspraak gaat
Hoe voelt dat dan? Denk je dat in. De afspraak is al gemaakt. Je zit er in vol ornaat bij. Ik kan je verzekeren dat bellen in je pyjama of joggingbroek heel anders voelt dan als je strak in het pak zit. Of in mijn geval, met een kokerrok en hakken. Ik maak wel eens de vergelijking dat als je mooi ondergoed aan hebt dit ook heel anders voelt dan een slip van de markt. Voel je het nu ook? Herken je dit gevoel. Dat dus. Kun je nagaan dat als je dit leest je al dit gevoel hebt. Dat blijft onbewust bij je als je aan het bellen gaat.

Noem het de randvoorwaarden
Al die dingen bij elkaar, en dan heb je nog geen telefoontje gepleegd. Je mindset is in de goede stand. Je bent er klaar voor, je hebt er zin. En dan de plek waar vandaan je belt. Een opgeruimd bureau, het liefst met wat mooie dingen om je heen. Het goede gevoel wat je daarvan krijgt breng je over door de telefoon. Energie kun je voelen. Ook door de telefoon! Je hebt je voorbereiding grondig gedaan en je spullen op orde. En lest best: je ziet eruit alsof je naar de bruiloft van je beste vriend gaat. Geloof me. Het helpt! Dit alles bij elkaar zorgt voor een vliegende start. Vergelijk het met een bouwwerk, de fundering daarvan, die moet goed zijn zodat het bouwwerk zelf stevig staat. Of zoals Plato zo mooi zei: 'The beginning is the most important part of any work. '

Veel succes!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Cold calling, Voorbereiding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(14 stemmen)
Reacties

Gerard van Gulijk

Helemaal, mee eens.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..