Trek klanten aan met een wit papier

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Uw arsenaal aan kennis en praktijkervaring kunt u gebruiken om klanten te werven en behouden. Onder meer met behulp van een zogenaamd ‘white paper’. Wat is het en hoe kunt u dit voor u laten werken?

Trek klanten aan met een wit papier
In Engeland, en inmiddels ook in Nederland, wordt al veel met white papers gewerkt. Een witboek, white paper of whitepaper is een document dat beschrijft hoe overheidsbeleid, een technologie, en/of product een specifiek probleem oplost. Witboeken worden gebruikt om de lezer van objectieve relevante informatie te voorzien die wordt gebruikt voor het nemen van een beslissing. Witboeken worden zowel in de politiek als in het bedrijfsleven gebruikt. Witboeken, wanneer deze objectief geschreven zijn, worden vaak beschouwd als een betrouwbare bron van informatie (bron: wikipedia.org).

Geen reclamefolder
Een white paper bevestigt dus deskundigheid. En omdat vele organisaties - en de mensen die er werken - deskundig zijn, kiezen er meer klanten voor hen als leverancier. Een goede white paper is dus géén reclamefolder. Het is een neutraal geschreven artikel, waarbij u uw dienst of product pas als laatste benoemt. Veel white papers zijn dan ook heel neutraal vormgegeven en zien er helemaal niet commercieel uit. Dat is een voorwaarde.

De essentie van een white paper

Stel, u levert opzetlenzen voor op een smartphone. U kunt dan een white paper maken over een neutraal onderwerp, zoals: ‘Wat kunt u allemaal fotograferen met uw mobiele telefoon?’ of: ‘Hoe maakt u een scherpe detailfoto’s met uw smartphone?’ Of: ‘Word een professionele fotograaf met uw mobiele telefoon als camera’. Of: ‘Creëer een telelens op uw smartphone’.
Vervolgens beschrijft u vanuit uw kennis waarop men moet letten, mét tips en trucs. U leert de lezer als het ware hoe zij nog professionelere foto’s kunnen maken. Als laatste zegt u dan: ‘Als hulpmiddel kunt u kiezen voor een opzetlens. Neemt u gerust een kijkje in onze webshop …’. Gebruik geen superlatieven als ‘de beste’ en ‘de grootste’. Het mag geen reclameverhaal worden. Belangrijk is dat de lezer iets leert en dat u dus uw kennis deelt. Dat gaat ook op als u auto’s verkoopt (‘Waarop moet u letten bij de aanschaf van een tweedehands auto?’), websites bouwt (‘Zo wordt u sneller gevonden bij Google’) of kantoormeubilair levert (‘Meubelkeuze gezien vanuit gebruikstoepassingen’).

Hou het interessant
Een white paper mag niet te lang zijn. In de UK hanteren ze een maximum van 10 tot 15 pagina’s. Ikzelf vind dat al aan de lange kant. Als het prettig leesbaar is, veel waardevolle informatie biedt en de lezer boeit, dan is het oké natuurlijk, maar let daar wel op. Zet er een tekstschrijver voor in, want teksten schrijven is een vak!
Een langere tekst kan afschrikken, waardoor men besluit die niet te lezen. Als u te weinig tekst heeft, voeg dan kort iets toe over de marktsituatie of te verwachten trends. Laat dit vergezeld gaan van een infographic, dat is helemaal van deze tijd.

Per post of via e-mail?

Een white paper hoeft niet per se van papier te zijn. Een pdf is handig om te verzenden via e-mail of om te downloaden vanaf uw website. Als u besluit om het white paper op papier uit te brengen, dan heeft dat ook voordelen. De lezer heeft iets tastbaars in handen en u valt meer op, omdat briefpost veel minder ingezet wordt de laatste jaren. Let er wel op dat u toestemming heeft van de lezer om post naar diegene te versturen. Wilt u iemand ‘reclamepost’ sturen, dan moet u eerst controleren of diegene staat ingeschreven in het Postfilter. Zo ja, dan mag u diegene géén reclamepost sturen. Staat iemand ingeschreven in het Postfilter, maar is diegene een bestaande klant van u? Dan mag u deze persoon doorgaans toch reclamepost sturen. Wanneer diegene dat niet wil, kan hij of zij bezwaar maken. In dat geval mag u geen reclamepost meer sturen. Check hierover de website van de AP: autoriteitpersoonsgegevens.nl

Call to action
Neem in uw white paper een oproep op om contact met u op te nemen. Al is het maar: ‘Meer weten? Belt u ons dan op …’ of: ‘Kijk op onze website www.bedrijf.nl.’

Globaal gezien is de opbouw:
  • Inleiding (waar gaat dit over?)
  • Geschiedenis/markt/ontwikkelingen
  • Probleemstelling
  • Algemene oplossing (tips en trucs)
  • Specifieke oplossing (die van u)
  • Call to action (oproep om contact op te nemen met uw bedrijf)

Uw white paper verspreiden

Heeft u eenmaal een white paper, dan is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen ervan weten. Vermeld het daarom in uw nieuwsbrieven. Neem standaard een regel in al uw e-mails op (‘Download nu gratis onze white paper over … op www.bedrijf.nl’), stuur een e-mailing naar bestaande en potentiële klanten (let op de AVG/privacywetgeving) en geef de white paper een prominente plek op uw website. Schrijf er een persbericht over of maak een campagne op een of meer van de sociale media. Uw white paper is immers pas succesvol als veel mensen het lezen en daardoor klant bij u worden of blijven. Vraag dus aan iedereen die uw white paper wil, naar de contactgegevens. Zo bouwt u meteen aan een mooi bestand van geïnteresseerde prospects. Ook hiervoor geldt: check eerst de website van de AP.

White paper samengevat
Gebruik een white paper om (potentiële) klanten aan te trekken. Geef voldoende tips en antwoorden op vragen waar uw klanten mee zitten. Maak het zeker niet te lang, hou het interessant en boordevol tips. Verwijs op het einde van het white paper subtiel naar uw bedrijf, product of dienst. Laat de lezer ‘voelen’ wat het hem/haar aan waarde, gemak, en ‘winst’ gaat opleveren.

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: AIDA, Verkoopbevordering, Beïnvloeden 
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,7
(3 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..