Passie: belangrijk strategisch instrument

Wat typeert echt succesvolle mensen en bedrijven? Antwoord: ‘Passie’. Maar passie verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. Hoe hou je het vuur brandend?

Passie: belangrijk strategisch instrument
Kijk naar Joop van de Ende,  Pieter Zwart van Coolblue of Jitse Groen van Thuisbezorgd. Passie geeft ze, en de mensen die met hen werken, de kracht en energie die hun bedrijven zo bijzonder maken.

Want wat is een bedrijf? Een organisatie dat een product of dienst verkoopt?
Nee, natuurlijk niet. Een bedrijf is passie. Een doel. De wil om met elkaar iets toe te voegen aan deze wereld. Passie voor datgene wat je doet en het doel dat je wilt bereiken. De wil om klanten te helpen met hun problemen en kansen. Om te werken met leuke collega’s. En om aan het eind van het jaar een tevreden gevoel te hebben.

Processen van de organisatie
Passie steekt als een rots boven de branding uit. Als het goed is....
Want bij veel bedrijven is passie bedolven onder de processen van de organisatie en de problemen die overwonnen moeten worden. En daardoor is deze drijfveer bij veel onderneming verbleekt. Veel ondernemers en ondernemende mensen worstelen hiermee: ‘Ze begrijpen me niet. Het is lastig duidelijk te maken want we kunnen bieden’.

En dat is jammer. En schadelijk. Want daardoor weten werknemers niet meer goed waar het bedrijf voor staat. Waar ze ‘s morgens vroeg voor opstaan. En hoe fijn het is om graag naar je werk te gaan, met een gevoel van enthousiasme.

Als ze dat gevoel niet hebben, kunnen ze het ook niet overdragen op klanten. En dan is het van invloed op het succes van de organisatie. Dan word het alsnog een bedrijf ‘dat een product verkoopt’. Dan wordt ‘prijs’ meer en meer hetgeen waarop je wordt beoordeeld, en kan je nauwelijks nog laten zien waarom het bedrijf zo goed is...

Alles voor een glimlach
Passie is dus een van de krachtigste drijfveren van een bedrijf. Daarom is het belangrijk dat de ondernemer en het management deze passie opnieuw vastleggen, en ‘verkopen’: intern aan de werknemers en uiteraard aan de klanten en doelgroep. ‘Alles voor een glimlach’ is niet alleen een marketing slogan. Het is ook een strategisch concept dat bij Coolblue alle afdelingen aandrijft: ‘Dit is waar we voor staan’. ‘Dit is waar je ons op kunt afrekenen’. ‘Dit is hoe we je kunnen helpen. En dat doen we met volledige inzet!’.

Hoe pak je dit aan?
Maar wat is de passie?
Wat is hetgeen dat ons drijft?
En wat is de werkelijke toegevoegde waarde van ons bedrijf?
Je weet het wel, maar hoe leg je het vast op zo manier dat je kan overbrengen aan anderen? Hoe doe je dat?

Wij hebben een structuur ontwikkeld waarmee je die passie kunt pakken, vastleggen en delen; met je collega’s, je klanten en je doelgroep. Dat is het sales playbook.

‘Sales?’, denk je wellicht, ‘Dat is toch om ons product of dienst te verkopen?’
Nee, natuurlijk niet.
Sales gaat juist over de passie van je bedrijf. Over het delen van het DNA van je organisatie.  Waar je werkelijk voor staat. En hoe je problemen van klanten kan oplossen.

Conclusie
Als ergens de passie van je bedrijf tot uiting komt dan is het in sales. Hoe je klanten vertelt waar jullie voor staan en hoe je ze kan helpen. Als je meer wil weten over het Sales Playbook en de passie in je bedrijf, kijk dan eens op onze website. www.sales-drive.nl.

Ik wens je een inspirerend jaar!

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(5 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..