Kijk naar Joop van de Ende, Pieter Zwart van Coolblue of Jitse Groen van Thuisbezorgd. Passie geeft ze, en de mensen die met hen werken, de kracht en energie die hun bedrijven zo bijzonder maken.
Want wat is een bedrijf? Een organisatie dat een product of dienst verkoopt?
Nee, natuurlijk niet. Een bedrijf is passie. Een doel. De wil om met elkaar iets toe te voegen aan deze wereld. Passie voor datgene wat je doet en het doel dat je wilt bereiken. De wil om klanten te helpen met hun problemen en kansen. Om te werken met leuke collega’s. En om aan het eind van het jaar een tevreden gevoel te hebben.
Processen van de organisatiePassie steekt als een rots boven de branding uit. Als het goed is....
Want bij veel bedrijven is passie bedolven onder de processen van de organisatie en de problemen die overwonnen moeten worden. En daardoor is deze drijfveer bij veel onderneming verbleekt. Veel ondernemers en ondernemende mensen worstelen hiermee: ‘Ze begrijpen me niet. Het is lastig duidelijk te maken want we kunnen bieden’.
En dat is jammer. En schadelijk. Want daardoor weten werknemers niet meer goed waar het bedrijf voor staat. Waar ze ‘s morgens vroeg voor opstaan. En hoe fijn het is om graag naar je werk te gaan, met een gevoel van enthousiasme.
Als ze dat gevoel niet hebben, kunnen ze het ook niet overdragen op klanten. En dan is het van invloed op het succes van de organisatie. Dan word het alsnog een bedrijf ‘dat een product verkoopt’. Dan wordt ‘prijs’ meer en meer hetgeen waarop je wordt beoordeeld, en kan je nauwelijks nog laten zien waarom het bedrijf zo goed is...
Alles voor een glimlachPassie is dus een van de krachtigste drijfveren van een bedrijf. Daarom is het belangrijk dat de ondernemer en het management deze passie opnieuw vastleggen, en ‘verkopen’: intern aan de werknemers en uiteraard aan de klanten en doelgroep. ‘Alles voor een glimlach’ is niet alleen een marketing slogan. Het is ook een strategisch concept dat bij Coolblue alle afdelingen aandrijft: ‘Dit is waar we voor staan’. ‘Dit is waar je ons op kunt afrekenen’. ‘Dit is hoe we je kunnen helpen. En dat doen we met volledige inzet!’.
Hoe pak je dit aan?Maar wat is de passie?
Wat is hetgeen dat ons drijft?
En wat is de werkelijke toegevoegde waarde van ons bedrijf?
Je weet het wel, maar hoe leg je het vast op zo manier dat je kan overbrengen aan anderen? Hoe doe je dat?
Wij hebben een structuur ontwikkeld waarmee je die passie kunt pakken, vastleggen en delen; met je collega’s, je klanten en je doelgroep. Dat is het sales playbook.
‘Sales?’, denk je wellicht, ‘Dat is toch om ons product of dienst te verkopen?’
Nee, natuurlijk niet.
Sales gaat juist over de passie van je bedrijf. Over het delen van het DNA van je organisatie. Waar je werkelijk voor staat. En hoe je problemen van klanten kan oplossen.
ConclusieAls ergens de passie van je bedrijf tot uiting komt dan is het in sales. Hoe je klanten vertelt waar jullie voor staan en hoe je ze kan helpen. Als je meer wil weten over het Sales Playbook en de passie in je bedrijf, kijk dan eens op onze website.
www.sales-drive.nl.