CRM optimaal benutten
Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om uw CRM-systeem (Customer Relationship Management) optimaal te benutten. Klanten shoppen steeds vaker online, de meeste bedrijven hun services online aan en de wereld wordt steeds digitaler. Van zorgverzekeraars vergelijken tot het shoppen voor een complete inrichting, het contact en de relatie tussen bedrijven en klanten veranderen ingrijpend. Een goed functionerend CRM helpt. 
360-graden klantoverzicht
Veel traditionele bedrijven maken de fout dat ze CRM tactisch inzetten op afzonderlijke afdelingen. Customer Relationship Management is essentieel voor het succes van de salesteams, maar ook de marketing- en klantenservice afdeling. Vaak werken deze teams binnen hun eigen silo en is er geen 360-graden klantoverzicht. Door te zorgen voor een compleet CRM valt de data optimaal in te zetten tijdens de gehele levenscyclus van de klant. Dit begint al in de oriënterende fase. Terwijl u als salesprofessional contact opneemt met klanten, registreren de marketeers de vrijgekomen data uit nieuwe campagnes en voert de financiële afdeling en IT op hun beurt ook nieuwe klantdata in. Door deze data te combineren ontstaat er een compleet plaatje, waaruit optimale conclusies getrokken kunnen worden.
Volledige data
Binnen bedrijven met meerdere CRM-systemen is er geen enkele plek waar alle data beschikbaar en up-to-date is. Wanneer de data onvolledig en ongestructureerd is, krijgen medewerkers een onbetrouwbaar en gefragmenteerd beeld van de klant. Hierdoor is het lastig om de behoeftes en vragen van de klant boven tafel te krijgen en hier als verkoper op in te spelen. Marketeers hebben bijvoorbeeld complete data nodig om de juiste aanbieding op het juiste moment te presenteren aan de juiste mensen. Verkopers moeten weten wat de interessantste deal is voor hun klanten en hebben betrouwbare informatie nodig om tot actie over te kunnen gaan. Een centrale informatiebron met daarin alle klantdata is onmisbaar.
Gebruik AI en automatisering Bedrijven die de klant op de eerste plaats willen zetten, zijn gebaat bij AI en automatisering. Daarbij is dit cruciaal voor een optimaal presterend CRM. Door de juiste technologieën te gebruiken, kunnen medewerkers zich op de klant richten, zonder waardevolle tijd kwijt te raken aan administratieve zaken. Daarbij zorgt de data voor inzichten waardoor het sales team in staat is om de klant op een persoonlijke manier te benaderen en de klantenservice producten en services kan verbeteren. Dat is niet alleen goed voor het klantbehoud maar ook voor de omzet. Het CRM-systeem moet niet gezien worden als de complete oplossing, maar als onderdeel van een grotere toolkit. Zo wordt een CRM meer waard wanneer dit gecombineerd wordt met praktische applicaties, zodat het klantcontact van begin tot eind ondersteund wordt door de juiste tools. Denk hierbij aan planners, dialers en applicaties voor contractbeheer.
|