CRM optimaal benutten

Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om uw CRM-systeem (Customer Relationship Management) optimaal te benutten. Klanten shoppen steeds vaker online, de meeste bedrijven hun services online aan en de wereld wordt steeds digitaler. Van zorgverzekeraars vergelijken tot het shoppen voor een complete inrichting, het contact en de relatie tussen bedrijven en klanten veranderen ingrijpend. Een goed functionerend CRM helpt.

CRM optimaal benutten

360-graden klantoverzicht

Veel traditionele bedrijven maken de fout dat ze CRM tactisch inzetten op afzonderlijke afdelingen. Customer Relationship Management is essentieel voor het succes van de salesteams, maar ook de marketing- en klantenservice afdeling. Vaak werken deze teams binnen hun eigen silo en is er geen 360-graden klantoverzicht. Door te zorgen voor een compleet CRM valt de data optimaal in te zetten tijdens de gehele levenscyclus van de klant. Dit begint al in de oriënterende fase. Terwijl u als salesprofessional contact opneemt met klanten, registreren de marketeers de vrijgekomen data uit nieuwe campagnes en voert de financiële afdeling en IT op hun beurt ook nieuwe klantdata in. Door deze data te combineren ontstaat er een compleet plaatje, waaruit optimale conclusies getrokken kunnen worden.

Volledige data

Binnen bedrijven met meerdere CRM-systemen is er geen enkele plek waar alle data beschikbaar en up-to-date is. Wanneer de data onvolledig en ongestructureerd is, krijgen medewerkers een onbetrouwbaar en gefragmenteerd beeld van de klant. Hierdoor is het lastig om de behoeftes en vragen van de klant boven tafel te krijgen en hier als verkoper op in te spelen. Marketeers hebben bijvoorbeeld complete data nodig om de juiste aanbieding op het juiste moment te presenteren aan de juiste mensen. Verkopers moeten weten wat de interessantste deal is voor hun klanten en hebben betrouwbare informatie nodig om tot actie over te kunnen gaan. Een centrale informatiebron met daarin alle klantdata is onmisbaar.


Gebruik AI en automatisering
 

Bedrijven die de klant op de eerste plaats willen zetten, zijn gebaat bij AI en automatisering. Daarbij is dit cruciaal voor een optimaal presterend CRM. Door de juiste technologieën te gebruiken, kunnen medewerkers zich op de klant richten, zonder waardevolle tijd kwijt te raken aan administratieve zaken. Daarbij zorgt de data voor inzichten waardoor het sales team in staat is om de klant op een persoonlijke manier te benaderen en de klantenservice producten en services kan verbeteren. Dat is niet alleen goed voor het klantbehoud maar ook voor de omzet.
Het CRM-systeem moet niet gezien worden als de complete oplossing, maar als onderdeel van een grotere toolkit. Zo wordt een CRM meer waard wanneer dit gecombineerd wordt met praktische applicaties, zodat het klantcontact van begin tot eind ondersteund wordt door de juiste tools. Denk hierbij aan planners, dialers en applicaties voor contractbeheer.
 
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..