Attitude of gratitude
In deze tijden van verharding in ons sociale klimaat is het geen slecht idee om het grote voordeel van hoffelijkheid nog eens onder de aandacht te brengen.
U hoeft geen ‘dankjewel’ te zeggen als: - klanten bij u klagen, waardoor u leert wat er beter kan en zo kunt voorkomen dat het in de toekomst opnieuw fout gaat;
- iemand u de kans geeft om een offerte uit te brengen en mee te dingen naar een opdracht;
- klanten u hun vertrouwen schenken, door voor het eerst met u in zee te gaan;
- een klant u tijd bespaart door zelf het nodige voorwerk te doen;
- iemand de tijd heeft genomen om naar uw verkooppresentatie te luisteren;
- klanten uw toegevoegde waarde ten opzichte van concurrenten weten te waarderen;
- iemand de moeite neemt om u te laten weten dat de opdracht niet aan u wordt gegund;
- klanten al jaren als vanzelfsprekend voor u kiezen en bij u kopen;
- iemand bereid is om u de echte reden van een afwijzing te geven, zodat u een volgende keer kansrijker bent;
- een klant voor u heeft gekozen, ondanks het feit dat u niet de goedkoopste bent;
- iemand u een fijne dag wenst;
- een klant altijd vriendelijk blijft, ook al gaat er bij u weleens wat mis;
- iemand u een interessant artikel toestuurt of nuttige informatie doorspeelt;
- een klant de moeite heeft genomen om ergens een testimonial over uw bedrijf of review van uw product achter te laten;
- iemand tijd voor een afspraak met u heeft vrijgemaakt;
- u al jarenlang heel plezierig met iemand samenwerkt;
- iemand de deur voor u openhoudt;
- u met iemand een inspirerend gesprek heeft gehad;
- klanten u bij anderen aanbevelen en zo gratis reclame voor u maken;
- iemand u wijst op een voor u mogelijk interessante nieuwe klant;
- klanten u ongevraagd vertellen wat er bij u zou kunnen worden verbeterd;
- iemand de moeite heeft genomen om naar uw stand, open dag of relatie-event te komen;
- klanten u uw fouten vergeven en niet haatdragend zijn;
- iemand vijf, tien, twintig of vijfentwintig jaar klant bij u is
- u van uw klanten complimenten krijgt;
- iemand zich flexibel opstelt als u niet waar kunt maken wat u heeft beloofd;
- een klant toezegt ook het komende jaar klant bij u te blijven;
- iemand u succes wenst;
- klanten besluiten om steeds meer bij u te gaan doen of om ook duurdere producten bij u te gaan afnemen;
- collega’s of medewerkers u attenderen op fouten en aangeven hoe u die eventueel kunt voorkomen;
- klanten ongevraagde suggesties doen voor nieuwe producten of diensten, of een andere werkwijze;
- iemand besluit om een proeforder bij u te plaatsen, voordat hij definitief met u in zee gaat;
- een klant de moeite neemt om u te vertellen waarom hij bij u weggaat;
- iemand een aanvraag bij u doet;
- een klant informatie bij u opvraagt;
- een klant u laat weten de laatste tijd minder tevreden te zijn;
- uw collega’s of medewerkers alles uit de kast halen om het uw klant naar de zin te maken;
- een klant ruim voor de overeengekomen datum zijn rekening betaalt;
- iemand altijd binnen de afgesproken betalingstermijn betaalt;
- klanten begrip tonen als u uw afspraken niet helemaal kunt nakomen;
- iemand u tijdens onderhandelingen met respect behandelt;
- een klant besluit om, na een tijdje een andere leverancier te hebben gehad, toch weer bij u terug te keren.
Maar het mag natuurlijk wel.
Vergeet nooit: een attitude of gratitude vergroot de kans dat datgene waar u dankbaar voor bent vaker gebeurt!
Jos Burgers
|
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
|
|