Demotiverende valkuilen voor salesmanagers

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Motiveren is maatwerk en er zijn vele valkuilen die je als salesmanager beter kan omzeilen. Wees alert en pak het anders aan met deze tips.

Demotiverende valkuilen voor salesmanagers
Veel verkopers motiveren zichzelf en zullen goed werken, zelfs onder slechte leiding. Desalniettemin kan elke verkoper voordeel halen uit een leidinggevende die begrijpt wat mensen motiveert om hun uiterste best te doen. Dat verbetert niet alleen de werksfeer, maar ook de resultaten.

Kijk eerst in de spiegel
Mogelijk heeft de motivatie van uw medewerkers te lijden onder uw gedrag. Niet iedere sales manager begrijpt welke omstandigheden een rol spelen bij motivatie. Hieronder leest u een aantal demotiverende factoren die u maar beter kunt voorkomen.
  1. Beperkende leiding
    De medewerker kan zijn ei niet volledig kwijt in zijn werk door uw autoritaire manier van leidinggeven, omdat u slecht kunt delegeren of omdat u er ‘niet bent voor de mensen’.
  2. Gebrek aan erkenning
    Ere wie ere toekomt in plaats van met de eer van een ander gaan strijken. Focus op zaken die wel goed gingen in plaats van de nadruk te leggen op de 5 procent die ‘slecht gaat’.
  3. Eentonig werk
    Personeel van functie laten wisselen voorkomt dat het werk na verloop van tijd als saai ervaren wordt. Zo kan uw personeel beter de taken van een collega overnemen bij afwezigheid en ontstaan er minder koninkrijkjes en ontstaat er minder afhankelijkheid.
  4. Weinig kansen om nieuwe ideeën uit te proberen: op deze manier slaat u ieder initiatief dood, terwijl verkopers als geen ander in de markt staan.
  5. Geen mogelijkheid om nieuwe vaardigheden op te doen
    Het bezuinigen op training en coaching van uw mensen.
  6. Afwezigheid van heldere taakomschrijvingen en beoordelingen
    Als meer dan 10 procent van het werk van uw mensen valt in de categorie ‘overige werkzaamheden’ dan is de taakomschrijving niet duidelijk. Herclassificatie op basis van feitelijke informatie is dan noodzakelijk. Hoe kan een verkoper zijn werk ‘goed’ doen als zowel de verkoper als u niet weten wat er geacht wordt te doen?
  7. Verschil tussen salaris en verantwoordelijkheidsniveau
    Doe gedegen onderzoek wat het salaris voor desbetreffende functie is.
  8. Onbetaalde overuren
    Deze factor speelt minder vaak voor buitendienstverkopers, maar toch kan het een demotiverende rol spelen. Denk aan een binnendienstmedewerker bij wie dit speelt.

Richt motivatie op het individu
En hoe dan wel? De belangrijkste tip die ik kan geven bij het motiveren is dat je er het beste maatwerk van kan maken. Stel voor ieder teamlid afzonderlijk vast wat hem of haar motiveert. De een is gevoelig voor lof, een ander voor financiële prikkels, een derde voor promotie en persoon vier voor status. De meerderheid van de verkopers krijgt liever het woord ‘manager’ op hun visitekaartje dan € 500 extra salaris per maand. Maar wat iemands trigger om gemotiveerd aan de slag te gaan ook is, een persoonlijke benadering waardeert iedereen!

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,3
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..