De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten

Discipline opbrengen voor wat dan ook is niet makkelijk. Dat geldt zeker voor zaken als acquisitie of contact onderhouden in sales. Tenzij, je er anders naar gaat kijken. Doe je voordeel met deze tips.

De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten
Eerlijk is eerlijk; zelf heb ik altijd moeite gehad met discipline. Ik wilde wel gedisciplineerd zijn en nam het me regelmatig voor. Maar lopende zaken, offertes, vergaderingen, afspraken met grote accounts, mijn email (!) … Het kwam het er niet van. 

Tot ik een boek las over discipline van Marli Huijer, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. Toen werd mij duidelijk dat discipline niet zozeer de must is om bepaalde dingen te doen, maar simpelweg het invoeren van een gewoonte: op vaste en logische momenten de dag starten met bepaalde taken.

Omdenken: discipline niet als must maar als gewoonte
Eigenlijk niets nieuws en ik deed dat al lang. Zo hadden we op maandag managementvergadering en daarna salesmeeting. Elke eerste woensdagavond van de maand heb ik een bijeenkomst met ondernemers. En op maandag- en donderdagavond ga ik hardlopen.
Ik hoef daar niet over na te denken. Het staat in mijn agenda. Ik plan er omheen.
Het zijn een gewoontes.

Ook in sales…
Maar voor sales was dat anders. Tijd besteden aan acquisitie, bestaande relaties en contact houden met klanten…. Allemaal superbelangrijk, maar het kwam er vaak niet van.  Druk druk druk.
En… dom dom dom.

Na het lezen van het boek ben ik gestopt met discipline en heb de volgende drie gewoontes ingevoerd.

Gewoonte 1
Ik begin meestal rond 08.15 op kantoor. Ik opende altijd eerst mijn email. NOOIT MEER DOEN!  Wat een ramp. Er komen direct allerlei acties en afleiding op je af.
Nu open ik mijn email pas na 10.00. Tot die tijd doe ik aan … acquisitie!.

Gewoonte 2
Elke 2e en 4e dinsdagochtend van de maand blok ik mijn agenda voor inactieve klanten. Ik bel ze over nieuwe ontwikkelingen, kijk welke klanten meer omzet kunnen doen en ik maak afspraken om zaken te bespreken. Uiteraard komen hier regelmatig vervolgacties uit. Die voer ik uit op andere dagen. Deze 2 ochtenden blok ik puur om contact actief te houden.

Gewoonte 3
Eens in de 6 weken blok ik een donderdagochtend om mijn netwerk persoonlijk een email te sturen.  Ik deel een ervaring (‘dit is wellicht interessant voor je …’), breng een stuk kennis in of deel de aanpak van een klant die erg succesvol was.
Het onderwerp is in hoofdlijnen voor alle relaties hetzelfde, maar het begin van de mail is persoonlijk. Zo doe ik bijna 200 emails in een ochtend.

Ik daag je uit voor de komende maand!
Natuurlijk vind jij succes ook belangrijk. En je weet dat er zaken zijn die je succesvol kunnen maken, maar waar je eigenlijk niet voldoende aan toekomt. Als dat zo is, daag ik je uit. Voor slechts 30 dagen. Schrijf je prioriteiten op, overdenk hoeveel tijd je eraan wilt besteden en plan ze nu nog in je agenda. Direct aan het begin van de dag.

Dan maak je van discipline een gewoonte…

Succes!

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..