Klagen dat iedereen klaagt

In sales kan klagen serieus tegen u werken. Niemand houdt van klagers, maar we klagen allemaal. Lees hier hoe dat zit en wat u eraan kunt doen.

Klagen dat iedereen klaagt
We kennen allemaal wel mensen die aan een ziekelijke klaagzucht lijden, ook wel querulanten genoemd. Notoire klagers die zeuren en mopperen over van alles en nog wat. Het weer, de wachttijden, hun partner, de kinderen, hun collega’s, de werkdruk, de reorganisatie, hun klanten, hun leveranciers, de NS, de files, de euro, Europa, de regering, de crisis - waarover eigenlijk niet? Er zijn zelfs mensen die klagen over het feit dat iedereen tegenwoordig zo loopt te klagen.

Niet klagen? Niet zo eenvoudig!

Notoire klagers vreten energie. Als het even kan, lopen we er liefst met een grote boog omheen. Zien we zo iemand bijvoorbeeld bij de koffieautomaat staan, dan maken we ons vliegensvlug uit de voeten. Dan maar geen koffie! Als u mensen in uw omgeving voor u wilt winnen, zult u querulant gedrag dus zoveel mogelijk moeten zien te voorkomen.

Dat is nog niet zo eenvoudig. We zijn er namelijk van jongs af aan in getraind om luidkeels te klagen als iets ons niet bevalt. Zo leren we dat onze problemen, bijvoorbeeld honger of dorst, vaak direct worden opgelost als we van ons laten horen. Maar ook op latere leeftijd wordt klaaggedrag dikwijls beloond. Querulanten krijgen bijvoorbeeld vaak aandacht van hun omgeving, hoewel die aandacht niet altijd van harte wordt gegeven. En ze trekken gelijkgezinden aan, met instemming en medeleven als beloning. Dat stimuleert enorm om ermee door te gaan. Maar hoewel we over het algemeen nog wel begrip kunnen opbrengen voor jonge querulanten, ligt dat bij volwassen querulanten toch net wat anders.

Maar u klaagt zelden tot nooit, nietwaar?!

Op internet wordt beweerd dat mensen gemiddeld vijftien tot dertig keer per dag klagen. Wellicht denkt u - net als iedereen - dat vooral anderen zich hieraan bezondigen, en dat u zelf ver onder dat gemiddelde zit. Maar is dat wel zo? Marshall Goldsmith geeft in zijn boek Tot hier en nu verder! een prachtig voorbeeld van een situatie waarin het niet meevalt om querulant gedrag te vermijden. Het betreft hier een voorbeeld in de privésfeer, maar u kunt ongetwijfeld moeiteloos soortgelijke situaties in een zakelijke setting bedenken.

Stel dat u bij restaurant X wilt gaan eten, maar uw partner stelt restaurant Y voor. Er volgt een verhitte discussie, waarin u aangeeft al veel negatieve dingen over restaurant Y te hebben gehoord. Uw partner is echter niet te overtuigen, en met tegenzin stemt u ermee in om dan toch maar naar restaurant Y te gaan. Daar aangekomen wordt al snel duidelijk dat uw vermoedens kloppen. Men weet niets van de reservering, de bediening is traag en onvriendelijk, het eten is beroerd, en ga zo maar door. Wat doet u? De kans is groot dat u uw kritiek op het restaurant eerst deelt met uw partner en daarna begint aan een klaagzang over de overduidelijk foute keuze. Doet u dat niet, dan behoort u tot een kleine minderheid. U ziet dat zelf alleen misschien niet als klagen.

Zoek alternatieven

We klagen dus vaker dan we zelf in de gaten hebben. De kunst is nu om de querulant in u te herkennen en vervolgens voor een goed alternatief te kiezen. In het hierboven beschreven voorbeeld kunt u bijvoorbeeld besluiten om de situatie gewoon te aanvaarden. U houdt uw kritiek voor u en eet dat wat u krijgt voorgeschoteld gewoon op. U kunt er ook voor kiezen om te benoemen wat er positief is aan deze foute keuze. Het is sowieso fijn om er samen even uit te zijn en het is goed om te weten dat u hier niet met vrienden naartoe moet gaan. Deze ervaring behoedt u dus voor een nog veel vervelender ervaring. Het is ook mogelijk om in actie te komen, in plaats van te zeuren en te mopperen. U kunt uw partner bijvoorbeeld voorstellen om voortijdig te vertrekken en naar een ander restaurant te gaan. Zo richt u zich op wat u wilt, en niet op dat wat u niet aanstaat. Ten slotte kunt u in plaats van te klagen ook samen bespreken hoe u zo’n situatie in de toekomst zou kunnen voorkomen. Er zijn dus mogelijkheden te over om een avond die leuk begon ook leuk te laten eindigen.

Conclusie
Het is hier al eerder gezegd: alles wat aandacht krijgt groeit. Dat is ook zo met klagen. Mensen die zich dikwijls verongelijkt voelen, die vinden dat ze onvoldoende steun krijgen, die steeds weer bezwaren opperen en die vaak negatief over iets of iemand spreken, isoleren zichzelf. Het gevolg is dat zij door mensen in hun omgeving worden gemeden, nog minder informatie krijgen en nog minder worden betrokken. Wat op zich weer een reden is om zich te beklagen. Een klager heeft en houdt dus altijd alle reden om te klagen.

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(18 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..