Veelgemaakte schrijffouten in offertes

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Wist u dat 80% van de inkopers geïrriteerd raakt door schrijffouten in offerteteksten? Lees welke taalfouten vaak worden gemaakt, zodat u ze niet hoeft te maken.

 Veelgemaakte schrijffouten in offertes
De kwaliteit van uw offerte zegt ook iets over de kwaliteit van uw dienstverlening. Daarom wilt u natuurlijk een foutloze offerte schrijven. De Nederlandse taal is echter best lastig en we hebben allemaal een blinde vlek. Hieronder leest u met welke taalvragen de meeste verkopers worstelen in hun offertes.

BTW met hoofdletters of btw met kleine letters?
In een offerte vermeldt u uiteraard of het bedrag inclusief of exclusief btw is. De afkorting van 'belasting over de toegevoegde waarde' is btw. Met kleine letters dus. Vergelijkbare gevallen zijn cao (collectieve arbeidsovereenkomst) en cv (curriculum vitae). Dat schrijven we ook met kleine letters. O ja: zonder punten tussen de letters.

Een d of een t in de tegenwoordige tijd?
Heeft u moeite met die d’s of t’s? Troost u, u bent niet de enige. In een offerte legt u eigenlijk altijd uit wat u NU doet (of gaat doen) voor het geoffreerde bedrag. U schrijft dus in de tegenwoordige tijd. Dat maakt het al een stuk makkelijker, want in de tegenwoordige tijd plakt u nooit een -d aan de stam van het werkwoord! Volgt u het nog? Onthoud: stam + t. De stam + t gebruikt u met u, jij of hij/zij in de tegenwoordige tijd.
Een aantal voorbeelden van veelgebruikte werkwoorden in offertes met vervoeging stam + t in de tegenwoordige tijd:
  • Zoeken         = U zoekt
  • Krijgen         = U krijgt
  • Willen            = U wilt
  • Leveren         = Onze chauffeur levert
  • Hebben        = Heeft u vragen?
  • Beantwoorden    = Hij beantwoordt
  • Worden        = U wordt

Vindt u het nog steeds lastig? Of wilt u ook de uitzonderingen weten? Mijn favoriete website voor het opzoeken van taalregels is de website van Onze Taal.

U met een hoofdletter of u met een kleine letter?
Oké, de klant is spreekwoordelijk gezien wel koning, maar toch geen God? Net als de andere persoonlijke voornaamwoorden schrijven we ‘u’ met een kleine letter, behalve uiteraard als het aan het begin van een zin staat. We schrijven ‘U’ verder alleen met een hoofdletter om naar een heilig persoon of godheid te verwijzen.

Uw of u?
Uw betekent ‘van u’. Het geeft een bezit aan en daarom wordt ‘uw’ ook wel het bezittelijk voornaamwoord genoemd. ‘U’ is een persoonlijk voornaamwoord. Het verschil tussen 'jou' en 'jouw' is trouwens precies hetzelfde als het verschil tussen 'u' en 'uw'. Dus u weet nu hoe u uw offerte foutloos schrijft ;-).

Te allen tijde of ten alle tijden of…?
Gebruikt u deze klassieker regelmatig? Het gaat helaas vaak fout. En weet u, het is eigenlijk behoorlijk ouderwets taalgebruik. Gebruik liever gewoon ‘altijd’. Dat is veel duidelijker. Toch nieuwsgierig naar de officiële schrijfwijze? Dat is ‘te allen tijde’. Maar deze mag u nu voor ‘altijd’ weer vergeten.

Die of dat?
U gebruikt ‘die’ om te verwijzen naar een de-woord. ‘Dat’ verwijst naar een het-woord. Dus:
U leest nu het artikel dat over schrijffouten gaat.
U leest nu over de schrijffouten die u nu nooit meer maakt.


Ander voorbeeld:
U schrijft een offerte na het gesprek dat u met de klant had.
U schrijft een offerte, die onweerstaanbaar is.

Van Houten: wel of geen hoofdletter in het tussenvoegsel?
Ook altijd aan het stoeien met die tussenvoegsels in achternamen? Het is ook lastig, want soms moet het juist mét een hoofdletter en soms juist níet.
NIET: In Nederlandse achternamen krijgen tussenvoegsels als ‘van’, ‘de’ en ‘der’ géén hoofdletter als er een ander deel van de naam (de voornaam, voorletters, naam van de partner) voor staat. In de adressering van uw (offerte)brief schrijft u dus: mevrouw J. van Houten.

WEL: Als er geen voorletter, voornaam, achternaam of een ander tussenvoegsel voor staat, krijgt het tussenvoegsel wél een hoofdletter. In de aanhef van uw (offerte)brief schrijft u dus: Beste mevrouw Van Houten.
Over namen gesproken… Wist u trouwens dat de naam van een andere klant in de (gekopieerde) offerte laten staan de grootste offerteblunder is die u kunt maken?

Tot slot
Heeft u ook zo’n woord dat u telkens verkeerd schrijft? Verstuur uw offerte niet té snel. Leg de offerte even weg, slaap er een nachtje over of vraag een collega of tekstschrijver de tekst een keer door te lezen. U kunt uiteraard ook dit artikel uitprinten en als checklist gebruiken bij het schrijven van uw volgende offerte. Zo voorkomt u dat uw offerte door irritatie onder op de stapel terechtkomt.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,5
(32 stemmen)
Reacties

Mike de Graaf |  http://www.woordvoerdersetc.nl

Als je van jezelf weet, dat je nogal eens schrijffouten maakt, lijkt het ook een goed idee, om belangrijke stukken of mails, na te laten kijken op deze fouten.

Ik heb ook de indruk dat men het voorkomen van schrijffouten steeds minder belangrijk gaat vinden.
Dat is jammer.

Elmer Duncan

https://bananagame.co
Bạn có thể xem giúp tôi nội dung trên trang web này được không? Tôi không biết nó có gặp lỗi gì không?

1

[url=https://bananagame.co/]banana game[/url]
Could you take a look at my help content on this website? Would you like to know more about this?

<a href="https://bananagame.co/">banana game</a>

[link=https://bananagame.co/]banana game[/link]

Dit artikel kan als checklist dienen om fouten te voorkomen en te zorgen dat uw offerte niet onderaan de stapel belandt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..