Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 27.620

Het slechtste advies voor verkopers

‘Jezelf zijn’ in sales klinkt weliswaar lekker, maar in de praktijk hebben de meesten onder ons wel wat meer nodig dan dat. Ontdek hier waarom, en wat dan.

 Het slechtste advies voor verkopers
'Prima, hoor, die commerciële adviesvaardigheden, maar je moet wel jezelf zijn,' reageert Nick nadat we een interessante verkoopsituatie hadden geoefend.
Oei! Alarmsignaaltje! Zo heb ik inmiddels geleerd.

Toen ik doorvroeg naar wat hij precies bedoelde, antwoordde Nick dat hij het nut van commerciële vaardigheidsontwikkeling wel begrijpt, maar tegelijkertijd ook sceptisch is: 'Want als het niet bij je past, dan werkt het niet. Je moet in sales wel jezelf zijn, anders wordt het nep en daar prikken klanten doorheen.'

Tja. "Jezelf zijn" - het schijnt tegenwoordig erg belangrijk te zijn in het verkoopvak. ‘Echt zijn’, ‘authentiek zijn’, daar draait het om. Want als u dat niet bent, dan voelen mensen dat, dan kan u geen ‘verbinding maken’ (ook zo’n alarmterm) en bent u kansloos in sales. Zoiets.

Bent u deze verkoper?
Laat ik duidelijk zijn: 'Je moet gewoon jezelf zijn' is een uitstekend advies.
Met name voor mensen die van nature sterk gemotiveerd, doelgericht, goed georganiseerd, sensitief, empathisch, daadkrachtig, overtuigd en flexibel zijn. Voor mensen die uitstekend kunnen luisteren, die de vragen kunnen en durven stellen waar het echt om gaat, de vaardigheid hebben om wie dan ook voor zich te winnen, uitstekend kunnen presenteren en onderhandelen en die er iedere keer opnieuw in slagen om op een natuurlijke manier de volgende stap zetten in het verkoopproces.

Echt, als u de hiervoor beschreven salesprofessional bent is ‘jezelf zijn’ het beste advies dat u als verkoper kunt krijgen!

Hard maar waar
Als u zich niet volledig herkent in het hiervoor beschreven profiel (en ter geruststelling: dat komt voor!) is dat bepaald geen schande.
Tegelijkertijd is in dat geval ‘gewoon jezelf zijn’ simpelweg niet goed genoeg. Dat klinkt misschien hard, maar het is wel zoals het is.
Het betekent dat er onderdelen zijn waar u aan moet werken als u beter wilt worden.

En vrijwel iedere salesprofessional die ik tegenkom heeft wel scherpe randjes die bijgeschaafd kunnen worden - zelf ben ik daarop ook geen uitzondering. Van goed naar beter, van beter naar best, dat idee.

Welke tandarts
De échte salesprofessional is steeds opnieuw bezig met het ontwikkelen van zichzelf. Dit is een van de grootste uitdagingen van het vak: uzelf blijven veranderen om beter te worden. En daarvoor is zelfreflectie, gedrevenheid, energie, tijd, discipline, oefenen, toepassen en bijschaven nodig. Net zoals andere beroepsgroepen die zichzelf serieus nemen. Voorbeeldje: door wie wordt u liever behandeld:
  • een tandarts die up to date geschoold is en getraind is om zijn of haar vak zo goed mogelijk uit te oefenen, of,
  • een tandarts die vooral ‘authentiek’ wil zijn en ‘dichtbij zichzelf’ wil blijven?

'Je bent goed genoeg zoals je bent' is een mooie, liefdevolle benadering die ouders kunnen gebruiken om het zelfvertrouwen van hun kind te vergroten. Maar als salesprofessional heeft u er bar weinig aan.

Groeien of stilstaan
In het salesvak van vandaag gelden andere maatstaven.
Ik heb te vaak gezien dat het zo fijn klinkende credo ‘vooral jezelf zijn’ ertoe leidt dat groeimogelijkheden niet benut worden. Te vaak wordt ‘vooral jezelf zijn’ als excuus gebruikt om vooral maar niet te veranderen of te groeien, oftewel: om vooral maar niet beter te worden.
En dan is ‘je moet vooral jezelf zijn’ één van de slechtste adviezen die een verkoper kan krijgen.

Beantwoord de kernvraag
De kern van ‘jezelf zijn’ en beter worden in sales laat zich samenvatten in de volgende vraag:
Wil je jezelf zijn zoals je nu bent of wil je zo goed worden als je kunt zijn?
Een uitdagende vraag voor Nick. En voor alle andere professionals, inclusief mijzelf, die op zoek zijn naar balans en richting bij de invulling van het ‘zichzelf zijn’ en hun professionele ambities. Wat is uw antwoord?
Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salesprofessionals en organisaties bij het vergroten van commerciële slagkracht. 
Zijn aanpak is praktisch, persoonlijk, inspirerend en waar nodig confronterend. 
Het resultaat: duurzame prestatieverbetering en meer rendabele omzet
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,5
(29 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Mooi artikel! Helemaal mee eens. :-)

Marcel Hoefman

Dank je, Michel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?