Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 25.769

Help uw klant over de streep

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom

Heeft u net een offerte verstuurd? Uw klant is nu met uw aanbod bezig in zijn hoofd. Lees hier hoe u uw klant kan helpen kiezen door juist nu op meer plekken zichtbaar te zijn!

Help uw klant over de streep
Herkent u dat ook? U overweegt op vakantie te gaan naar Ibiza en ineens lijkt iedereen naar Ibiza te gaan? Of u bent op zoek naar een nieuwe auto. U heeft uw oog laten vallen op een bepaald merk. Spontaan ziet u die auto steeds op de snelweg rijden, ook nog eens in uw favoriete kleur! Of u heeft een offerte aangevraagd en ineens ziet u op de sociale media telkens een vergelijkbare oplossing? Herkenbaar? Voelt u hem al aan? U kunt uw klant ook een handje helpen om te kiezen voor u door bewust zichtbaar te zijn. Iets waar uw concurrent vaak niet aan denkt.

Hoe zichtbaar bent u?
Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren om zichtbaar te zijn na het versturen van een offerte. Zelfs bij aanbestedingstrajecten, waarin persoonlijk contact (nog) niet mogelijk is. Zo ken ik een ondernemer die in de offertefase bewust een reclamefolder stuurt. En ik ken salesmanagers die opvallen, omdat zij - als enigen in hun branche - altijd in pak mét stropdas lopen. Werkt u in de schoonmaakbranche? Dan weet u nu vast welke organisatie ik bedoel!

Belangrijk voor uw manier: wat past bij uw organisatie en uw klant? Waar komt uw potentiële klant bijvoorbeeld? Wat leest hij? Wat doet hij in zijn vrije tijd? Kies de manier die bij u én uw potentiële klant past. En blijf in het geheugen van uw potentiële klant.

Misschien is dit uw manier?
  • Website
    Heeft uw klant na het lezen van uw offerte nog vragen? De kans is groot dat hij uw website (nog eens) gaat bekijken. Ziet uw website er aantrekkelijk uit? En dan bedoel ik niet persé mooi. Dat is alleen maar mooi meegenomen. Uw klant wil bevestiging en onomstotelijk bewijs dat u voor hem de beste bent.

    Dus is uw website in dezelfde toon geschreven als de offerte? Is de informatie op uw website up-to-date? Staan er referenties op? Veeg alle eventuele twijfels van tafel met een onweerstaanbare website!

  • Sociale media
    Kies eerst de kanalen die bij u en uw doelgroep passen. Is dat LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram of één van de vele andere kanalen? Het is onmogelijk om alle kanalen bij te houden. Dus kijk echt waar uw doelgroep regelmatig aanwezig is. Zakelijk én privé. Zorg voor headers en achtergronden in uw huisstijl.

    Plaats vervolgens met plezier en regelmaat een berichtje. Zo deelde een welzijnsorganisatie tijdens een aanbestedingstraject regelmatig verhalen over succesvolle projecten op LinkedIn, wetende dat de beoordelaars (waarmee ze al gelinkt waren) die berichten ook in hun tijdlijn zagen.

    Pas trouwens wel op met reclame maken. Het heet niet voor niets sociale media. Hou het sociaal. Dus zorg voor interactie, deel kennis en vertel ook af en toe eens een persoonlijk verhaal. Mensen doen immers graag zaken met mensen.

  • Bloggen
    Echte experts bloggen. Als ik een website bezoek waarop geen blog staat, merk ik dat ik informatie mis. Een blog helpt me beoordelen of diegene verstand van zaken heeft. Ook scoren websites met blogs hoger in de zoekmachine van Google. Iemand die hoger scoort in Google geeft me onbewust nog meer vertrouwen.

    Durf kennis te delen. Een goed blog is meestal een inhoudelijk artikel van rond de 750 woorden. Vergroot uw naamsbekendheid door uw blog ook te delen op andere websites, via een nieuwsbrief en natuurlijk uw favoriete sociale mediakanalen. Het benadrukt uw expertstatus. U las het ook al in mijn vorige blog: autoriteit overtuigt!

  • Kranten, tijdschriften, radio en tv
    Het oog van uw klant zal toevallig maar eens vallen op een interview, column of advertentie van uw organisatie als hij zijn favoriete krant of magazine leest. Het vergroot uw expertstatus, want u komt natuurlijk niet zomaar in de media. Zeker als het gaat om een goed verhaal of een artikel waarin u kennis deelt, bevestigt u hiermee uw betrouwbaarheid.

  • Netwerken en mond-tot-mondreclame
    Is uw klant lid van een netwerkclub? De bijeenkomsten van netwerkclubs zijn natuurlijk een goede manier om uw klant ‘toevallig’ weer in levenden lijve tegen te komen. Misschien heeft u een andere klant die ook lid is van dezelfde netwerkclub? Of die uw klant kent? Wellicht kan hij een goed woordje voor u doen! Als hij tevreden is, gaat dat vaak al vanzelf. U hoeft hem alleen maar te vertellen dat u een offerte heeft geschreven voor een bekende van hem. Voordat u het doorheeft, stuurt de ene directeur een appje naar die andere directeur.

Kortom: val op!
Bijna iedere verkoper heeft de neiging om na het versturen van de offerte iets achterover te leunen. Probeer juist eens het tegenovergestelde en val juist nu op door extra zichtbaar te zijn. In dit blog las u al 5 manieren. Maar natuurlijk zijn er nog tientallen andere manieren te bedenken om creatief te zijn na het versturen van een offerte. Deel hieronder in een reactie gerust uw tip om uw klant te helpen kiezen voor uw aanbod los van een goed verkoopgesprek en een ijzersterke offerte.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. Dankzij 20 jaar saleservaring en het evalueren van honderden offertetrajecten mag je haar absoluut een expert noemen in complexe offertetrajecten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,7
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Acquisitie
Presenteren
Telefonische vaardigheden
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?