Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 26.454

Wat u nog niet wist over luisteren

Een spreker die slecht kan luisteren maar er wel over schrijft, wat brengt u dat? Zoek de open deuren, én de tips die u betere relaties op gaan leveren.

Wat u nog niet wist over luisteren

Uitnodigingen om dagvoorzitter te zijn wijs ik vrijwel altijd af. Organisatoren van seminars en congressen gaan er vaak gemakshalve van uit dat een spreker de boel wel aan elkaar kan praten. Maar ze vergeten dat een dagvoorzitter ook goed moet kunnen luisteren. Luistervaardigheid is van belang om dat wat sprekers vertellen te kunnen samenvatten. Maar ook om een paneldiscussie te leiden en om sprekers en publiek te interviewen.

Les geven in wat ik (nog) niet kan
Een goede dagvoorzitter kan dus goed luisteren �" en laat dat nou net iets zijn waar ik niet erg sterk in ben. Ik ben niet voor niets zo blij dat ik het sprekersvak in ben gerold. Niet dat ik luisteren niet belangrijk vind. Ik benadruk het belang ervan op alle mogelijke manieren in mijn boeken en presentaties. Nu hoor ik u denken: mooie vent ben jij! Je bent er zelf niet goed in en dan ga je ons even uitleggen hoe het moet. Daar hebt u op zich gelijk in, maar ik houd wat dat betreft graag vast aan de wijze woorden van managementgoeroe Deepak Chopra: ‘Wij geven meestal les in datgene wat we zelf het meest moeten leren.’

Natuurlijk is luisteren meer dan belangrijk. Het is de basis van elke goede relatie. We willen allemaal graag gehoord worden. Een luisterend oor is voor veel mensen een groot geschenk. Als je iets moois kunt geven, is het dat wel. Veel ellende komt juist voort uit gebrekkig luisteren. Communicatie is in veel gevallen heel dicht langs elkaar heen praten.
 
Wat u al lang weet...
De verleiding is dus groot om hier uitgebreid in te gaan op de vraag hoe je je luistervaardigheden kunt verbeteren. Ik zou met adviezen kunnen komen als:
  • Concentreer u goed op wat er wordt gezegd.
  • Let ook op non-verbale signalen.
  • Herhaal iets in andere bewoordingen, om te laten zien dat u het heeft begrepen.
  • Knik regelmatig instemmend en beaam dat wat de ander zegt klopt.
  • Vraag indien nodig door en stel open vragen.
  • Vat datgene wat u hoort in eigen woorden nog eens samen.
  • Probeer te achterhalen wat er niet wordt gezegd.
  • Kom niet te snel met oplossingen aanzetten.
  • Vul iets niet te snel in voor een ander.

Maar dat weet u zo langzamerhand wel. In trainingen, boeken en seminars is u tot vervelens toe uitgelegd hoe het moet. Het leek mij juist interessant om na te gaan waarom we niet wíllen luisteren. Daar hoort u namelijk niemand over. Het komt zelden voor dat we getuige zijn van de volgende dialoog:
‘Volgens mij luister je niet echt.’
‘Dat klopt, maar dat was ook niet mijn bedoeling.’
Of deze:
‘Echt goed luisteren kun je niet hè?’
‘Jawel hoor, heel goed zelfs. Ik wil het alleen niet.’

Niet kunnen of niet willen, dat is de vraag
Slecht luisteren heeft twee mogelijke oorzaken: u kunt niet luisteren of u wilt het niet. Vaak weten we wel hoe het moet, maar willen we het diep van binnen niet. Als we ons ervan bewust zijn waarom we het niet willen, kunnen we daar iets aan doen. Vooropgesteld natuurlijk dat die relatie met de ander waarde voor ons heeft en dat we die graag in stand willen houden. Als dat niet het geval is, is slecht luisteren een adequaat middel om de relatie vroegtijdig te beëindigen.

5 motieven voor slecht luisteren, met tips
Wat zijn mogelijke motieven om niet te luisteren en wat kan helpen om tot andere inzichten te komen? Ik zet vijf situaties voor u op een rij:
  1. U bent bang dat u door te luisteren wordt omgepraat. Of dat het tot veel tegenspraak leidt. Angst is dan uw belangrijkste motief om niet te luisteren. Vraagt u zich in zo’n situatie eens af of de weerstand of tegenspraak die u wilt voorkomen daardoor niet juist zal toenemen.
  2. U luistert terwijl u tegelijkertijd iets anders doet of aan andere dingen denkt. Het komt u dus op dat moment gewoon niet goed uit. Zeg in zo’n geval dat u het liefst veel meer aandacht aan de ander zou willen geven, maar dat dat op een ander moment pas echt goed lukt.
  3. U weet al met wat voor onzin iemand komt aanzetten. Die ander ligt u niet zo en u bent er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Daardoor zal er alleen nooit een einde aan komen. Een goed alternatief is wellicht om de ander met respect te vragen wat de reden is dat de gesprekken naar uw mening zo moeizaam verlopen.
  4. U neemt het gesprek steeds over, omdat u zichzelf interessanter vindt en het gesprek daar dus leuker van wordt. De vraag is of de ander dat ook zo ervaart en of uw gesprek er veel plezieriger van wordt.
  5. U wilt uw doel bereiken. En wat u betreft hoeft dat niet zoveel tijd te kosten. Maar, misschien heeft de ander meer tijd nodig om tot een besluit te komen en maakt uw druk die behoefte alleen maar groter.

Tot besluit
Als u zichzelf ooit betrapt op slecht luisteren, vraagt u zich dan af of u niet weet hoe het moet, of dat u het diep van binnen niet wilt. Waar geen wil is, is altijd wel een argument. Om niet te hoeven luisteren.
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Bas van Turnhout |  http://bas@demooikrant.nl

Dit raakt de kern bij veel verkopers.
Verkopen is kunst, geen spel.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?