Effectief carrière maken in sales

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

De carrières van succesvolle sales professionals laten bepaalde trends zien. Bent u toe aan een volgende stap? Doe dan uw voordeel met deze tips.

Effectief carrière maken in sales

Verkoop is nog steeds een erg populair beroep in Nederland. Volgens de database van LinkedIn, zijn er meer dan 328.000 mensen onder de beroepsbevolking die een sales functie hebben. Niet iedereen onder deze 328.000 mensen zal een succesvolle carrière maken, maar voor diegenen die dat willen zijn de mogelijkheden er zeker. Wat een succesvolle carrière voor u betekent, bepaalt u natuurlijk zelf. Maar mijn definitie in dit artikel is: excelleren in het vak, met als doel uw positie in het bedrijfsleven te behouden/te versterken en meer beloning (monetair of in andere vormen, zoals voldoening of respect) te ontvangen.

Als consultant bemiddel ik tussen tech bedrijven en sales professionals. Ik spreek talloze bedrijven en professionals en heb duizenden Cv's onder ogen gehad. In Cv's van de bestbetaalde- en gerespecteerde sales professionals herken ik inmiddels een aantal trends.
  1. Specialisatie
  2. Stabiliteit
  3. Kennisontwikkeling
  4. Trackrecord
  5. Toewijding

1. Specialisatie
Succesvolle sales mensen zien zichzelf als consultants, gespecialiseerd in een bepaald(e) onderwerp of -markt. Ik schat dat binnen 5-10 jaar alle sales functies waar weinig specialistische kennis voor nodig is verdwenen zullen zijn. Kopers zoeken tegenwoordig alle informatie zelf op, en kopen steeds vaker online zonder tussenkomst van een verkoper. Bij het aanschaffen van bijvoorbeeld een industriële freesmachine of datamanagementsoftware, blijft advies/consultancy daarentegen onmisbaar. Kies een specialisatie waar toekomst in zit (en die u interesseert!), en ontwikkel uzelf tot een ware specialist die toegevoegde waarde biedt op dat gebied. Liever nog, ontwikkel uzelf tot een autoriteit op dat gebied en u zult zien dat u klanten aantrekt als een magneet.

2. Stabiliteit

Succesvolle sales professionals kiezen hun banen zorgvuldig en blijven gemiddeld 3-5 jaar bij een werkgever. Werkgevers- en recruiters selecteren op stabiliteit. Ga daarom bij het kiezen van uw vervolgstap na of een partij er financieel goed voorstaat, hun toekomstvisie en -plannen sterk zijn en u genoeg stappen kunt maken, in zowel salaris als persoonlijke ontwikkeling. Een misstap overkomt de beste, het is geen ramp als u ergens vertrekt na een korte periode. Kies dan de volgende baan nog zorgvuldiger, om te voorkomen dat u op papier overkomt als een jobhopper.

3. Kennisontwikkeling
Succesvolle verkopers erkennen dat de wereld constant verandert en kennis steeds sneller achterhaald wordt. Ze blijven zichzelf met veel toewijding ontwikkelen en verder specialiseren. Als verkoper is het belangrijk dat uw inhoudelijke kennis relevant en up to date is.

Stel, een bedrijf dat complexe IT-oplossingen verkoopt wil een verkoper aannemen. Naar wie zou hun voorkeur dan uitgaan: Een kandidaat met een Bachelor in IT of een vergelijkbare kandidaat zonder? Succesvolle verkopers volgen naast inhoudelijke opleidingen vaak ook aanvullende verkoop gerelateerde trainingen/opleidingen. 

4. Trackrecord
De beste verkopers behalen resultaten, punt. Hoe beoordeelt men een spits of een topchef? Aan het aantal doelpunten in een seizoen en aan het aantal Michelin sterren aan de muur. In sales werkt het niet anders. Ik kom vaak Cv’s tegen waarin verkopers hun werkzaamheden opsommen, maar vergeten concrete resultaten te vernoemen. Zoals:
  • in 2017 120% van persoonlijke target behaald
  • in 2016 ABN AMRO als klant binnen gehaald
  • in 2017 verantwoordelijk voor 1,2 miljoen omzet
  • et cetera.

Als u resultaten heeft behaald, showcase deze dan op uw Cv en overtuig werkgevers ermee dat u goed bent.

5. Toewijding
Een van de belangrijkste dingen om te doen is bedenken waar uw natuurlijke interesses liggen, en daar uw energie in te stoppen. Er zijn succesvolle verkopers in alle denkbare markten; IT, Voetbal, Food, Online Marketing, Fashion en ga zo maar door.  Stel dat u software verkoopt aan IT-afdelingen, maar diep vanbinnen IT saai vindt en een hekel heeft aan IT-managers. Denkt u dan niet dat het heel lastig gaat worden om de toewijding te vinden om continue kennis op te doen over IT, jarenlang bij hetzelfde IT-bedrijf te werken en een trackrecord op te bouwen in die markt? De toewijding die nodig is voor een succesvolle sales carrière, is oneindig veel makkelijker op te halen wanneer u in een markt zit die u oprecht interesseert. Tenslotte is het aan uzelf, want het cliché “input is output” gaat voor 100% op in sales.

Conclusie

Voor een succesvolle carrière in sales is het belangrijk dat u uzelf specialiseert, carrière keuzes zorgvuldig maakt, uzelf blijft ontwikkelen op professioneel vlak en (bijna als gevolg van bovengenoemd) meetbare resultaten behaalt. Dit alles zal u een stuk makkelijker afgaan, wanneer u een in markt werkt die veel raakvlakken heeft met uw eigen interessegebieden.

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,5
(4 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..