Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.755

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes?

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom

Veel accountmanagers zijn blij als ze een offerte mogen maken. Maar als ze die eenmaal moeten schrijven, zien ze er als een berg tegenop. Ze hebben last van een schrijversblok. Herkenbaar?

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes?

Een ondernemer noemde zijn schrijversblok ‘kortsluiting in het hoofd’. Hij stelde het schrijven van offertes zelfs zover uit dat de potentiële klant langer op zijn voorstel moest wachten dan beloofd. Dat is een verkoopkiller die u uiteraard liever voorkomt.
Daartegenover ken ik ook een ervaren tendermanager die complexe aanbestedingen heel snel én winnend weet te beantwoorden. Zijn geheim? Eerst een half uur mediteren. Daarna vliegen de woorden net zo vloeiend uit zijn vingers als uit zijn mond. Hieronder geef ik 5 tips, waarmee een schrijversblok snel verdwijnt.

1. Schrijf alleen offertes voor opdrachten die u wilt!

Een offerte schrijft u niet even snel tussendoor in een kwartiertje. Het kost tijd en energie. Wil de klant alleen maar wat informatie? Stuur dan een folder en nog geen offerte. Laat u niet te snel verleiden tot het schrijven van een offerte. Schrijf alleen offertes voor klanten die echt bij uw organisatie passen. Er moet een redelijke kans zijn dat u de opdracht daadwerkelijk krijgt. Anders kunt u het schrijven van de offerte beter aan de concurrent overlaten. Steek dan liever uw tijd en energie in offertes waarmee u meer kans maakt.

2. Stel een deadline
Maak vooraf met de klant al een afspraak over wanneer hij de offerte ontvangt. Spreek af wanneer en hoe hij de offerte ontvangt of, liever nog, wanneer hij de offerte met u persoonlijk bespreekt. Dit verhoogt niet alleen uw scoringskans, het dwingt u ook om de offerte op tijd af te ronden. Veel mensen presteren zelfs beter onder druk. Wat ook helpt, is een afspraak maken met een buddy of een meelezer. Door er anderen bij te betrekken heeft u een extra stok achter de deur.

3. Zorg voor focus
Zoek een opgeruimde en lichte schrijfplek, waar u zich kunt concentreren. Telefoon uit. Doe de deur dicht. Zorg voor iets lekkers te eten of drinken (liefst wel gezond natuurlijk). Kortom: zorg dat u zich niet laat afleiden. Ook niet door de sociale media. Check die pas achteraf, als een cadeautje. Het (tijdelijk) veranderen van werkplek wil soms ook helpen. Probeer eens een heel andere ruimte, zoals aan het strand of in het bos. Zet eventueel een timer en focus alleen op die ene offertetekst die u nu gaat schrijven.

4. Begin gewoon
Ga zitten en ga gewoon schrijven zonder na te denken. Schrijf op wat in u opkomt. De eerste gedachte is vaak de beste gedachte! Let niet op spelling en grammatica. Maak fouten. Zet vooral die innerlijke criticus even opzij. Die heeft u pas nodig als u gaat herschrijven. Perfectioneren komt later wel. Schrijven is immers ook schrappen.
Start bijvoorbeeld eens met het puntsgewijs benoemen van de klantvraag en uw aanbod:
  • Welke wensen of angsten heeft de klant?
  • Wat gaat u hem of haar aanbieden?
  • Wat zijn de voordelen voor deze klant?

Wist u dat opsommingen graag gelezen worden in offerteteksten? Lijstjes zijn moeilijk te weerstaan. En ze bieden overzicht. U bent dus nu al bijna klaar met de offertetekst!

5. Neem even afstand
Toch nog last van een schrijversblok? Of heeft u het gevoel dat de gedachten in uw hoofd steeds harder gaan ‘praten’? Die innerlijke stem noem ik weleens ‘de sportcommentator’. Overal heeft-ie commentaar op. En het lijkt wel of hij steeds kritischer wordt naarmate de druk toeneemt: “De offerte die ik net heb geschreven, is natuurlijk bagger. Die moet opnieuw. Nu ben ik nog langer bezig, terwijl ik geen tijd heb…”
Afstand nemen relativeert en geeft creatieve inzichten. Dus maak uw hoofd leeg. Bijvoorbeeld door te mediteren. Of ga even naar buiten, een frisse neus halen. Frisse lucht verruimt de longen en geeft inspiratie. Het woord inspiratie betekent niet voor niets inademen van de geest! Wist u trouwens dat 5 bewuste ademhalingen het zenuwstelsel ook al tot rust brengen? Probeer maar!

Almost everything will work again if you unplug it for a few minutes…
… including you.
” -  Anne Lamott


Nooit meer een schrijversdip
Troost u. Veel salescollega’s hebben last van een schrijversblok. Zeker als het gaat om het schrijven van offertes. Ze hebben vaak een stok achter de deur nodig. U ook? Stel dan een deadline of zoek hulp. Wist u dat professionele romanschrijvers ook regelmatig een schrijversdip hebben? Ze weten echter dat de meest waardevolle inspiratie vaak op de gekste momenten komt. Bijvoorbeeld onder de douche of tijdens het koken. Dus zoek een andere werkplek op of neem even afstand als u vastloopt. Wacht alleen niet te lang op die inspiratie. Soms kunt u maar beter gewoon beginnen met schrijven wat in u opkomt. Dat kritische stemmetje mag even uit. Na een nachtje slapen frist u dan tot slot de tekst op tot de perfecte offerte.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. Dankzij 20 jaar saleservaring en het evalueren van honderden offertetrajecten mag je haar absoluut een expert noemen in complexe offertetrajecten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 10,0
(2 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?